سبک زندگی استارتاپی: کلینیک ترک اعتیاد برای پرخورها!

0

دیابت، گرفتگی عروق، آلزایمر و افسردگی، تنها بخشی از بیماری‌هایی هستند که چربی‌های اضافه، آنها را به جانمان می‌اندازند. چاق‌ها، هر روز را با خاطره نگاه‌های سرزنش‌بار دیگران شب می‌کنند و به‌خاطر همخوانی نداشتن ظاهرشان با تصویر ذهنی اجتماع، به بی‌خیالی، بی‌فکری و بی‌ارادگی متهم می‌شوند.

  •  شما هم معتادید!

چاقی بیماری دردناک عصر ماست و اعتیاد به خوردن مواد غذایی چاق‌کننده، مشکلی است که آینده بهداشتی جهان را تهدید می‌کند و کلینیک‌های رژیم درمانی و باشگاه‌های ورزشی، به‌تنهایی از پس مبارزه با آن برنمی‌آیند. روانشناسان سال‌هاست که اعتیاد به خوردن مواد غذایی‌ و نه نیاز جسمی به مصرف آنها را دلیل چاقی می‌دانند. آنها می‌گویند که چاق‌ها، با انباشته‌کردن کالری‌ها در بدنشان، به دنبال فرونشاندن احساسات دردناک خود هستند. برای اغلب افرادی که موفق به کاهش وزن با رژیم گرفتن نمی‌شوند، مقابله با احساسات منفی، دلیل اصلی هر روز چاق‌تر شدن است؛ دلیلی که خود به یک معلول تبدیل می‌شود و زمینه را برای تشدید ناراحتی‌ها و اضطراب‌ها و در عین حال تشدید اعتیاد فرد به خوردن مواد غذایی فراهم می‌کند.

  •  دلیل اصلی را پیدا کنید

برای وزن کم‌کردن، به جای کالری‌شماری، به احساسات‌تان در لحظه خوردن مواد غذایی توجه کنید. وقتی به جعبه شکلات حمله می‌کنید یا چند نان خامه‌ای را با چایتان قورت می‌دهید، چه احساسی دارید؟ به چه فکر می‌کنید؟ در ساعات یا روزهای گذشته چه برشما گذشته؟ با این احساسات مواجه شوید و به جای مهار کردن معده‌تان، به دنبال مهار‌کردن روانتان باشید. وقتی محرک‌هایی که شما را به سمت رفتارهای اعتیادآور هل می‌دهند را بشناسید، ترک اعتیاد برایتان آسان‌تر می‌شود.

  •  به خودتان فرصت دهید

ترک اعتیاد، به خودی خود یک کار اضطراب‌آور است. حالا که فهمیده‌اید اضطراب یا دیگر احساسات مخرب شما را وادار به چاق‌شدن می‌کنند، نباید با تصمیم‌های شتاب‌زده، هراس و ناآرامی‌تان را افزایش دهید. اگر همیشه وقت ترس، یک بسته بیسکوییت را می‌بلعید، جلوی خودتان را نگیرید. فقط سعی کنید که این بار، قبل از خوردن بیسکوییت‌ها چند قدم راه بروید، با یک دوست درد‌دل کنید یا موسیقی دلخواهتان را گوش کنید و بعد سراغ خوراکی‌ نجات‌بخش بروید. شاید بعد از کمی آرام‌شدن، چند بیسکوییت در جعبه‌ای که همیشه خالی می‌شده، باقی بماند.

  •  حالا کالری بشمرید

حالا که کمی آرام‌تر شده‌اید و مشکل اصلی را فهمیده‌اید، سراغ کالری‌شماری بروید. این رفتارها، حواس شما را پرت می‌کنند و با کمی گیج‌کردنتان، احتمال پرخوری را کاهش می‌دهند. گذشته از این، وقتی برنامه‌ای دقیق را آماده می‌کنید، احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنید و از پیش رفتن در آن لذت می‌برید. احساس خوب شما نسبت به خودتان، می‌تواند به ترک اعتیادتان کمک کند.

  •  بدنتان را بشناسید

بعد از خوردن سمبوسه عزیزتان، معده‌درد می‌گیرید؟ نمی‌توانید در آن لحظه گرسنگی را تحمل کنید؟ اشکالی ندارد! سراغ یک خوراکی دیگر بروید؛ خوراکی که مشکلی بر مشکلات بدن شما اضافه نمی‌کند و در عین حال ولعتان را کاهش می‌دهد. بدنی که کمتر درد می‌کشد و آرام‌تر است، آمادگی بیشتری برای ترک اعتیاد دارد.

  •  به سلامت‌تان فکر کنید نه وزنتان

این هفته اصلا لاغر نشدید؟ اشکالی ندارد! اما سالم‌تر غذا خوردید، به معده‌تان کمتر آسیب زدید، بیشتر راه رفتید و احساس سبکی بیشتری دارید.

حالا اگر با وجود تمام این اتفاق‌های خوشایند، عقربه‌های ترازو عدد پایین‌تری را نشان نمی‌دهند، چرا خود را سرزنش می‌کنید؟

  •  گروه درمانی کنید

برای خلاص‌شدن از اعتیاد، حتی اگر به مواد غذایی باشد، گاهی چاره‌ای جز کمک گرفتن از روانشناسان وجود ندارد. جلسات درمانی انفرادی یا گروه‌درمانی‌ها، می‌توانند به شما در تخلیه هیجانات و کنار آمدن با احساسات‌تان کمک کنند و ترک اعتیاد را به کاری آسان‌تر بدل کنند. پس تصور نکنید که در نبود کلینیک‌های ترک اعتیاد غذایی، باید بار این کار دشوار را به‌تنهایی به دوش بکشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.