سبک زندگی استارتاپی : چطور می‌توانید از رئیستان متنفر نباشید؟

0

یک بار آدم‌هایی که در زندگی‌تان حضور دارند را در ذهن مرور کنید؛ رئیسی که هر روز می‌بینیدش، همکاری که ساعت‌ها کنارش می‌نشینید و همسایه‌ای که درست بالای سرتان زندگی می‌کند. ممکن است شما دلایل زیاد و البته کاملا منطقی برای بیزار بودن از همه این افراد داشته باشید. ممکن است از رئیستان به‌خاطر یک روز خوب و یک روز بدخلق‌بودنش بدتان بیاید، یا اینکه از همکارتان به‌خاطر اینکه هر هفته چند بار با دوستانش شب‌نشینی دارد و نمی‌گذارد به‌موقع بخوابید، متنفر باشید. بله! عجیب نیست شمایی که همه تلاشتان را برای مهربان‌بودن با دیگران به خرج می‌دهید، به دلایل کاملا منطقی از بعضی‌ها متنفر باشید و تصمیم گرفته باشید که ذره‌ای از دریای محبت‌تان را نثار این آدم‌ها نکنید. اما نباید فراموش کنید که این بازی، دو‌سر‌باخت است و گرچه این افراد نالایق از محبت شما محروم می‌شوند، اما بدون‌شک خودتان هم امتیازات ریز و درشتی را از دست می‌دهید و زیر بار یک رابطه فرسایشی له می‌شوید. می‌دانیم که محبت‌نکردن به این آدم‌ها، حق شماست. اما برای اینکه خودتان آرامش بیشتری داشته باشید و محیط کار و آپارتمان و شهری که در آن نفس می‌کشید، مسموم‌تر از این نشود، پیشنهادهایی را برایتان داریم؛ پیشنهادهایی که به شما در کم‌کردن درجه تنفرتان از این آدم‌ها کمک می‌کند.

  •  همیشه اینطور نبوده

شک نکنید که همکار کینه‌توز و همسایه بی‌ملاحظه شما، در زمان تولد با این ویژگی‌ها به دنیا نیامده‌اند. آدم‌ها هر روز که از خواب بیدار می‌شوند، کوله‌باری سنگین از اتفاقاتی که در گذشته برایشان افتاده را با خود حمل می‌کنند و گاهی خسته از تحمل این بار، آن را روی دوش دیگرانی چون شما می‌گذارند. یادتان نرود که همه افراد یک جور زندگی نکرده‌اند و تجربیات یکسانی ندارند؛ پس طبیعی است که آستانه تحمل، قدرت تحلیل و توان بخشندگی این آدم‌ها هم یکسان نباشد. افرادی که گاهی دلتان می‌خواهد یک سیلی خرجشان کنید، ممکن است در جریان زندگی دچار برخی اختلالات روانی شده باشند یا همین امروز، پیش از آنکه حال شما را بگیرند، اتفاق بسیار تلخی را تجربه کرده باشند. پس خصومت آنها با خودتان را شخصی تلقی نکنید و بپذیرید که گاهی شما نه دلیل خشم، تلخی و قصاوت آنها، بلکه تنها یک قربانی هستید.

  •  شاید شبیه کسی هستید

از آقای رئیس که مثل یک پدر سختگیر و بی‌منطق به شما زور می‌گوید، عصبانی هستید؟ از رفتارهای همکار جوانی که مثل خواهر کوچک‌ترتان چغلی شما را می‌کند، کلافه شده‌اید؟ می‌بینید، گاهی همه آدم‌هایی که می‌خواهید با آنها گلاویز شوید، درست شبیه کسانی هستند که سال‌های سال رفتارشان آزارتان می‌داده. حالا بد نیست به این ماجرا از زاویه دیگری نگاه کنید. شاید شما به خیال خودتان هیچ رفتار اشتباهی را در رابطه با همکارتان انجام نداده باشید، اما در آن روز بعید نیست که عطر همسر سابقی که او را تنها گذاشته‌ به لباستان زده باشید، شبیه مادر همیشه نصیحت‌گر او از رفتار انتقاد کنید یا اینکه بی‌خبر از همه‌جا، حتی از تکیه کلام یک آدم روی اعصاب در زندگی او استفاده کرده باشید. باور کنید آدم‌ها به همین راحتی  و به چنین بهانه‌های پنهانی، می‌توانند از انرژی خالی شوند و بی آنکه بدانید با شما در بیفتند.

  •  نمی‌دانید با اعصابش چه می‌کنید

برای اینکه یک نفر مشت‌هایش را به سمت صورتمان نشانه بگیرد، نیازی نیست که اشتباه بزرگی را مرتکب شویم. تکرار ناخودآگاه واژه‌ای که بارها و بارها آنها را آزار داده، نشان‌دادن یک واکنش به ظاهر بی‌اهمیت اما به شدت آزار‌دهنده در یک لحظه حساس، عادت‌داشتن به استفاده از ادبیات قضاوتگرانه و مسائلی از این دست، می‌تواند یک رابطه را نابود کند. پس تصور نکنید که توپ این رابطه خصمانه صرفا در زمین طرف مقابل است. ممکن است خود شما هم بی‌آنکه بدانید، به اندازه کافی هیزم به این شعله اضافه کرده باشید.

  • از این راه هم بروید!

توجه کردن به همه نکته‌هایی که پیش از این گفتیم، می‌تواند خشم شما را از این آشنای دوست‌نداشتنی کم کند و درک رفتارهای آزار‌دهنده او را برایتان آسان‌تر. اما برای خارج‌شدن از این بحران، علاوه بر همه نکته‌های مطرح‌شده، یک نکته طلایی را هم با شما در میان می‌گذاریم. شاید در جریان این رابطه آزار‌دهنده، به مرور از تلاش برای مهربانی‌کردن به این افراد و کم‌کردن سوء‌تفاهم‌ها خسته شده باشید و با قرار گرفتن در حالت تدافعی، راست و ریست‌کردن اوضاع را سخت‌تر کرده باشید. حق دارید! نجات دادن چنین ارتباطی آسان نیست. اما برای اینکه از این بحران بیرون بیایيد و وارد رابطه آرامش‌بخش‌تری شوید، به شما توصیه دیگری داریم. شاید وقت آن رسیده که سپر دفاعی‌تان را کنار بگذارید، گره ابروهایتان را باز کنید، صدایتان را کمی زیرتر کنید و وقت شنیدن حرف‌های او، به جای خیره‌شدن به زمین با یک لبخند ملایم به چشم‌هایش نگاه کنید. همین ریزه‌کاری‌ها، در آینده نزدیک می‌تواند سرنوشت ارتباط شما را تغییر دهد. یادتان نرود که شما ساعات زیادی از روز یا لااقل هفته‌تان را با این آدم‌ها درگیرید و اگر به بهانه خسته‌شدن یا حفظ غرورتان به فردی شبیه آنها تبدیل شوید، خودتان بیشتر از هر کسی صدمه می‌بینید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.