سبک زندگی استارتاپی: چرا پشت میز‌نشین‌ها باید آزمایش خون بدهند؟

0

بالا رفتن آمار مبتلایان ام‌اس و آلزایمر، تنها بخشی از آسیب‌هایی است که به دلیل کمبود ویتامین D با شهروندانی که در دام زندگی مدرن گرفتار شده‌اند، می‌رسد.

اگر شما هم همین امروز به آزمایشگاه بروید و با یک آزمایش ساده خون، سطح ویتامین D بدنتان را اندازه بگیرید، بعید نیست که به عدد ناامیدکننده‌ای که روی برگه نتیجه آزمایشتان خودنمایی می‌کند، روبه‌رو شوید. برخی پزشکان قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم را دلیل ابتلا به این مشکل می‌دانند و برخی معتقدند كه احتمال اینکه عوامل کشف‌نشده دیگری در این موضوع نقش داشته باشد، کم نیست. دلیل پایین آمدن سطح ویتامین D هر چه که باشد، چیزی از خطری که در کمین مبتلایان به این مشکل است کم نمی‌کند. 

ما در این مطلب، سعی کرده‌ایم همه چیزهایی که باید در مورد این کمبود بدانید را با شما در میان بگذاریم تا بدانید که این مشکل شما را با چه شرایطی روبه‌رو می‌کند و بعد از آگاه‌شدن از خطرات این کمبود، بتوانید با انتخاب مسیری درست، هرچه زودتر نیاز بدنتان به این ویتامین را تامین کنید.

  •  نای قدم برداشتن ندارید؟

استخوان‌های شما در تمامی سال‌های عمرتان برای سالم‌بودن به ویتامین D نیاز دارند. وقتی بدنتان از میزان کافی ویتامین D محروم است، نمی‌تواند کلسیمی که با خوردن لبنیات و مواد غذایی از این دست به آن می‌رسانید را جذب کند.

حاصل این اتفاق هم پوسیده‌شدن مداوم دندان‌هایتان و آسیب‌پذیری استخوان‌هایتان می‌شود.

اگر زانو‌درد کلافه‌تان کرده، نسبت به این کمبود شک کنید و اگر مدام باید به دندانپزشکی بروید، حتما با انجام یک آزمایش خون، سطح ویتامین Dتان را بررسی کنید.

  •  دیابت ندارید؟

محققان می‌گویند کارمندان پشت میز‌نشین، به اندازه کسانی که ژن ابتلا به دیابت را دارند، در معرض دچار‌شدن به این بیماری قرار دارند. از نظر آنها کم‌تحرکی افراد را در برابر این بیماری آسیب‌پذیر می‌کند و وقتی سطح ویتامین D بدنتان پایین باشد، مشکلتان دوچندان می‌شود. پژوهشگران ثابت کرده‌اند که کمبود ویتامین D با ابتلا به دیابت در ارتباط است.

  •  رژیم اثر نمی‌کند؟

هرچه رژیم می‌گیرید به وزن ایده‌آلتان نمی‌رسید؟ محققان می‌گویند اگر به اندازه کافی به بدنتان ویتامین D برسانید، کاهش وزن و از دست دادن چربی‌های اضافه برایتان آسان‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، از نظر محققان کمبود ویتامین D بدن را به خانه مناسبی برای چربی‌ها تبدیل می‌کند و شما را در معرض آسیب‌های متعددی قرار می‌دهد.

  •  افسرده‌اید؟

روان شما کاملا تحت تاثیر سطح ویتامین D بدنتان است. اگر زیاد مضطرب می‌شوید و افسردگی سایه‌اش را از روی زندگی‌تان برنمی‌دارد، بعید نیست که دچار کمبود ویتامین D باشید. بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که با تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، می‌توان سرعت بهبود افسردگی را بالا برد.

  •  روده‌هایتان در خطرند؟

سرطان روده یکی از بیماری‌های شایع سال‌های اخیر است و به گفته محققان کسانی که به اندازه کافی ویتامین D به بدنشان نمی‌رسانند، در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. البته سلول‌های کشنده تنها در روده این افراد رشد نمی‌کنند. از نظر محققان کسانی که به اندازه کافی ویتامین D مصرف می‌کنند، کمتر سرطان سینه یا حتی لوزالمعده می‌گیرند.

  •  قلبتان ریپ می‌زند؟

سطوح پایین ویتامین D خطرحمله قلبی، سکته و بیماری قلبی را بالا می‌برد. از نظر محققان اگر به اندازه این ویتامین را مصرف کنید، رگ‌های خونی‌تان کمتر مسدود می‌شود و قلبتان دیرتر از کار می‌افتد.

  •  دست و پایتان زیاد می‌شکند؟

نرمی استخوان، درد استخوان و ضعف عضلانی از دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین D هستند. اگر زود خسته می‌شوید و جان در بدن ندارید، یا اینکه با یک زمین‌خوردن ساده استخوان‌های بدنتان آسیبی جدی می‌بینند، بعید نیست که به این کمبود دچار شده باشید.

  •  حافظه‌تان ضعیف شده؟

نه‌تنها برای اینکه مغزتان امروز بهتر کار کند، بلکه برای پایین آوردن احتمال دچارشدنتان به زوال عقل در سال‌های آینده، بیشتر ویتامین D به بدنتان برسانید. محققان می‌گویند کسانی که این نیاز بدنشان را تامین می‌کنند، کمتر دچار زوال عقل می‌شوند.

  •  چقدر آفتاب بگیرید کافی است؟

نور خورشید اصلی‌ترین منبع تامین ویتامین D است و از نظر محققان اگر بی هیچ واسطه‎‌ای، یعنی حتی بدون استفاده از کرم ضدآفتاب یا ایستادن پشت پنجره، از این نور بهره‌مند شوید، می‌توانید به راحتی نیاز بدنتان به ویتامین D را تامین کنید.

با این وجود محققان می‌گویند که نور آفتاب در کنار خدمتی که به شما می‌کند، خیانتکار هم هست و اشعه‌های مضرش، می‌توانند شما را به سرطان پوست دچار کنند. به همین دلیل پژوهشگران تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز قرار گرفتن در معرض این نور را توصیه می‌کنند. از نظر آنها این میزان خورشید درمانی، برای افرادی که پوست روشن دارند کافی است، اما آدم‌های مسن یا کسانی که رنگ پوستشان تیره است، قطعا در کنار استفاده از این راه، باید به دنبال ابزارهای دیگری برای تامین ویتامین D بدنشان باشند.

  •  کدام خوراکی‌ها ویتامین D دارند؟

مصرف انواع ماهی، به تامین نیاز بدنتان به این ویتامین کمک زیادی می‌کند. گذشته از این، با مصرف زرده تخم مرغ، جگر گوساله، شیر غنی شده، پنیر و حتی بستنی هم می‌توانید این نیاز را تامین کنید. غلات هم حاوی ویتامین D هستند، پس حتما جایی برایشان در رژیم غذایی روزانه‌تان باز کنید. برای صبحانه هم بد نیست که شیر یا شیر سویا میل کنید یا سراغ غلات صبحانه بروید.

  •  کمبود ویتامین D دارید؟

آمارها حاکی از این است که بیش از ۸۰  درصد ایرانی‌ها کمبود ویتامین D دارند و اگر شما کارمندی هستید که تا تاریک‌شدن هوا پشت میزتان می‌نشینید، شک نکنید که یکی از افراد مبتلا به این کمبود هستید. با این وجود، محققان می‌گویند دچار بودن به شرایط زیر، می‌تواند باعث کم‌شدن سطح ویتامین D بدنتان شود:

  •  بیشتر از ۵۰ سال سن دارید؟

پوست‌تان تیره است؟ در خانه شمالی و بدون حیاط زندگی می‌کنید؟ چاق هستید یا جراحی بای‌پس معده کرده‌اید؟ دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید یا به شیر آلرژی دارید؟ کبد یا دستگاه گوارشتان بیمار است؟

  •  به چقدر ویتامینD نیاز دارید؟

بزرگسالان زیر ۷۰ سال، باید هر روز ۶۰۰ IU (واحدبین‌المللی) ویتامین D مصرف کنند. با این وجود، محققان می‌گویند همانطور که کمبود این ویتامین برای بدن ضرر دارد، مصرف بیش از اندازه‌اش هم به شما آسیب می‌زند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که جز با دستور پزشک، بیشتر از ۴۰۰۰ واحد از این ویتامین را در روز مصرف نکنید.

  •  کدام داروها ضد‌ویتامین D هستند؟

مصرف برخی داروها، می‌تواند جذب ویتامین D را برای بدن دشوار کند. داروهای مسهل، استروئیدها یا داروهای ضد‌تشنج، از جمله آنهایی هستند که باعث پایین آمدن سطح این ویتامین در بدنتان می‌شوند. پس در صورت مشاهده این کمبود در نتیجه آزمایشتان، حتما پزشک را در جریان داروهایی که مصرف می‌کنید، قرار دهید.

منبع: webmd

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.