سبک زندگی استارتاپی: چرا تنفس دهانی برای سلامتی بد است؟

0

به جای اینکه از راه بینی نفس بکشید، دم را از طریق دهان به ریه‌هایتان وارد می‌کنید؟ متخصصان می‌گویند این عادت نه‌تنها سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد، بلکه می‌تواند نشانه وجود اختلالات و مشکلاتی در بدنتان باشد. 

  • تنفس دهانی چیست؟ 

گرچه کودکان و بزرگسالان به دلایل متفاوتی به شکل دهانی نفس می‌کشند اما انسداد بینی، اصلی‌ترین و شایع‌ترین متهم این اتفاق است. هنگامی‌که به طور طبیعی از طریق بینی نفس می‌کشیم، هوایی که به سمت ریه‌هایمان حرکت می‌کند، قبل از رسیدن به ریه‌ها، گرم و مرطوب می‌شود. در حالی‌که با تنفس دهانی، هوایی سرد و خشک از طریق دهان به بدن ما وارد می‌شود. 

  • دلیل این اتفاق چیست؟ 

تنفس از راه دهان، همیشه به دلیل وجود اختلالاتی در بدن اتفاق نمی‌افتد. بعضی از افراد، از زمان کودکی به این شیوه تنفس عادت می‌کنند‌ اما در اغلب موارد، عادت به‌تنهایی باعث این کار نمی‌شود. ابتلا به مشکلات ناحیه فک و دندان‌ها، می‌تواند تنفس از راه دهان را برای فرد آسان‌تر کند و در مواردی هم بزرگ بودن طبیعی لوزه‌ها ممکن است باعث رو آوردن فرد به این شیوه فرو دادن دم شود. 

گذشته از موارد گفته شده، برخی از افراد به دیل نقایص مادرزادی از راه دهان نفس می‌کشند. برای مثال برخی از افراد از بدو تولد به انسدادی در ناحیه بینی دچار هستند یا برخی دیگر، به دلیل انحراف‌هایی که در استخوان‌های بینی‌شان وجود دارد، نمی‌توانند هوا را به شکل کامل و طبیعی از راه بینی به ریه‌ها وارد کنند. 

  • چرا نباید از راه دهان نفس کشید؟ 

یکی از شایع‌ترین عوارض تنفس دهانی، خشکی بیش از حد دهان است. در شرایط عادی، بزاق دهان به طور مداوم مشغول پاک کردن باکتری‌های این ناحیه است، اما وقتی دهان خشک می‌شود، باکتری‌ها راحت‌تر در آنجا زندگی و رشد می‌کنند و می‌توانند مشکلات متعددی را برایتان ایجاد کنند. باکتری‌ها به غشای خشک‌شده دهان به راحتی حمله می‌کنند و باعث ایجاد آفت و مشکلات دیگر در این ناحیه می‌شوند. 

گذشته از این، تنفس دهانی در کودکان، می‌تواند به تغییر شکل‌های اسکلتی دائمی منجر شود. در این شرایط، فک بالا بیشتر از فک پایین رشد می‌کند و برای همیشه، در ظاهر فرد تاثیر می‌گذارد. 

عادت نفس کشیدن از راه دهان، می‌تواند فرد را به اختلالات خواب دچار کند. در این شرایط اکسیژن کافی به بدن فرد نمی‌رسد و بیداری‌های مکرر شبانه می‌تواند خواب فرد را ناکافی کرده و او را در تمام ساعات استراحت شب آزار دهد. شب بیداری‌های مکرر و خواب پر تنش، باعث ضعیف شدن حافظه و تمرکز فرد در روز بعد می‌شود. خستگی مفرط یکی دیگر از عوارض کافی و ممتد نبودن خواب افرادی است که از راه دهان نفس می‌کشند. 

کسانی که به تنفس دهانی عادت دارند، اغلب لثه‌هایی قرمز و ملتهب دارند و در بزرگسالی ممکن است مدام دچار خونریزی لثه شوند. 

بوی بد دهان، که از خشکی زیاد دهان و رشد باکتری‌ها در آن ناشی شده هم از دیگر عوارض خوابیدن با دهان باز است. 

  • چه باید کرد؟ 

قبل از آنکه هر کاری را برای برطرف کردن این مشکل انجام دهید، باید دلیل اصلی دهانی نفس کشیدن را پیدا کنید. مراجعه به متخصصان گوش، حلق و بینی، بهترین راه تشخیص دلیل مشکل شماست. این متخصصان به شما خواهند گفت که آیا لوزه‌های بزرگی دارید و نیازمند جراحی‌کردنشان هستید یا اینکه مشکل از بینی‌تان ناشی شده است! در برخی از موارد، متخصص گوش، حلق و بینی هیچ مشکلی را در شما تشخیص نمی‌دهد و باید مشکلتان را با جراحان فک و صورت در میان بگذارید. شاید مشکل از ناهنجاری فک ناشی شده باشد و شاید هم تنها با ارتودنسی دندان‌ها بتوانید آن را برطرف کنید. 

دلیل مشکل شما هر چه که باشد، باید تا زمان کامل شدن دوره درمانتان، یک دستگاه بخور را در اتاق خوابتان روشن کنید تا مانع خشک شدن دهانتان شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.