سبک زندگی استارتاپی: پیوند عمیق شما و یخچال خانه، حاصل یک عشق نیست!

0

«عاشق غذا خوردن هستم!» این ادعایی است که با کمکش پرخوری‌هایتان را توجیه می‌کنید. اما واقعیت این است که پیوند عمیق و نزدیک شما و یخچال خانه، حاصل یک عشق نیست. ذهن شما، به دلایل بسیاری نمی‌تواند محروم‌ماندن از خوراکی‌ها را تحمل کند. دلایلی که گاهی شما را به گرسنگی دروغینی دچار می‌کنند و گاهی در عین سیر‌بودنتان، باعث می‌شوند چربی‌های انباشته دور شکمتان را فراموش کنید. محققان برای این گرسنگی‌های دروغین و ولع کنترل‌نشدنی به غذا خوردن، دلایل متعددی را مطرح می‌کنند. از نظر آنها، وقتی لحظاتی که در ادامه فهرست می‌کنیم را تجربه می‌کنید، بعید است که بتوانید دست‌تان را از بسته چیپس یا شکلات دور نگه دارید.

  •  همان دلیل همیشگی!

قرار‌گرفتن در محیطی که پیش از این در آن پرخوری می‌کردید، می‌تواند میل شما به دریافت کالری را افزایش دهد. شما هم مثل همه معتادها، با تداعی‌شدن خاطرات لذت‌بخش اعتیادتان، به آن فکر می‌کنید و تا زمانی‌که به موضوع اعتیادتان دست‌پیدا نکنید، به آرامش نمی‌رسید. برای شمایی که به خوردن معتاد هستید، حتی فکر کردن به کسی که در کنارش ساندویچ‌های پرکالری را میل می‌کردید هم می‌تواند باعث گرسنگی بیشترتان بشود.

  •  انتظار تجربه لذت

لذتی که بعد از خوردن یک ظرف پاستای پر از خامه به شما دست می‌داد را فراموش نکرده‌اید و حتی وقتی گرسنه نیستید، به انتظار دست پیدا کردن به آن سطح از لذت، سراغ ظرف پاستا می‌روید. شمایی که به غذا خوردن معتادید، برای دست پیدا‌کردن به لذت دریافت کالری، هر روز بیشتر از روز قبل غذا می‌خورید و همین افزایش انتظارات‌تان است که شما را روز‌به‌روز چاق‌تر می‌کند.

شما عاشق غذا خوردن نیستید! بلکه تنها به آن معتاد شده‌اید. این اعتیاد به دریافت کالری بیشتر است که هر روز شما را به ظرف هله‌هوله‌ها وابسته‌تر می‌کند و وقتی یک برش چیپس را در دهانتان می‌گذارید، سرخوشی غیرقابل وصفی را به جانتان می‌اندازد. شما به دلایل روانی مختلفی، به دریافت کالری بیشتر معتاد شده‌اید و درست مثل کسی که به مواد مخدر وابسته است، باید پس از حل‌کردن چالش‌های روانی‌تان، از این وابستگی بیمارگونه هم دست بردارید.

 

  •  جایگزین‌کردن لذت

قرار بود امروز با کسی که دوستش دارید قدم بزنید، اما یک سوء‌تفاهم شما را خانه‌نشین کرده! در این شرایط بعید نیست که به بسته چیپس حمله کنید و بعد از آن هم یک کاسه بزرگ بستنی بخورید. 

وقتی شما به انتظار لحظه‌های لذت‌بخش هستید و ناکام می‌مانید، بعید نیست که با پناه‌بردن به اعتیاد قدیمی‌تان، به فکر رساندن لذت به مغز خود باشید.

  •  جلب توجه

در ناخودآگاهتان از اینکه مدام به شما می‌گویند چرا لاغر نمی‌شوی، لذت می‌برید! بله! چاق‌تر شدن هر روزه شما ممکن است چنین دلیل عجیبی داشته باشد! شما بعید نیست که به‌خاطر عنادی که با اطرافیانتان دارید یا انتقامی که می‌خواهید از خودتان و دیگران بگیرید، به چاقی پناه برده باشید. لذت ضربه‌زدن به خود یا مبارزه با دیگران، می‌تواند شما را عاشق یخچالتان کند.

  •  استرس

آشفتگی درونی، دلیل اصلی دچار‌شدن به اغلب اعتیادهاست. به باور روانپزشکان، آدم‌های پرخور، با دریافت کالری بیشتر، روی اضطراب درونی‌شان سرپوش می‌گذارند و انرژی روانی‌شان را تخلیه می‌کنند. برای این دسته از آدم‌ها، لحظه‌های تلخ محرکی برای پرخوری بیشتر هستند و به همین دلیل به محض روبه‌رو‌شدن با یک چالش تازه، به خوراکی‌های پرکالری پناه می‌برند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.