سبک زندگی استارتاپی: موفق باشید؛ اما خودشیفته نه!

0

سرتان را بالا می‌گیرید‌ و به پشتوانه اعتمادی که به خود و توانایی‌هایتان دارید، به محیط کار تازه پا می‌گذارید‌ اما انگار همکارهای شما، موضوع را در دریچه چشم شما نمی‌بینند. حس می‌کنید از نگاهتان و از اعتمادی که به خود دارید، خوش‌شان نمی‌آید و می‌شنوید که در حرف‌هایشان شما را خودشیفته یا پرمدعا توصیف می‌کنند. شاید در چنین جریانی، هر دو شما حق داشته باشید؛ مرز خودشیفته به نظر رسیدن و با اعتماد‌به‌نفس‌بودن، باریک است و شاید شما نادانسته از این مرز گذشته باشید. به همین دلیل در این صفحه، راه‌هایی را که می‌توانید بدون خودشیفته به نظر رسیدن، اعتماد به نفستان را خرج کنید، با شما در میان می‌گذاریم.

  •  بگویید که تلاش کرده‌اید

به جای اینکه بعد از انجام دادن یک کار سخت، بگویید «برای من کاری نداشت!» یا «اینکه چیزی نبود!» اعتراف کنید که برای برآمدن از پس این کار سخت، همه تلاشتان را به خرج داده‌اید.

 چنین اعترافی می‌تواند شما را سختکوش و نه خودشیفته جلوه دهد. پس بی‌جهت برای اینکه خودتان را خبره‌تر از چیزی که هستید جلوه بدهید، انرژی صرف نکنید.

  •  همکارهای قدیمی را تحقیر نکنید

گفتن جملاتی مثل «این واحد چقدر به هم ریخته است…»‌ یا «یک نفر باید به اینجا سر و سامان بدهد» می‌تواند شما را خودشیفته نشان دهد. حتی اگر از نظرتان این واحد شغلی، بی‌سر و سامان و آشفته است، نباید با گفتن چنین جملات صریحی تلاش‌های همکارهای قبلی و فعلی را زیر سوال ببرید. سعی نکنید با پایین جلوه‌دادن دیگران، برای خودتان اعتبار بخرید و خود را بالا ببرید.

  •  برای موفقیت‌ها شریک پیدا کنید

اگر می‌خواهید گزارشی از عملکرد خود بدهید، به جای «من» از ما استفاده کنید. گفتن جمله‌ای مثل «من تمام انرژی‌ام را برای ایجاد این تغییرات صرف کردم» آدم‌ها را از شنیدن باقی حرف‌های شما منصرف می‌کند. به جای این جمله، بهتر است بگویید «این موفقیت حاصل تلاش تیمی ما بود و من مطمئنم در پروژه‌های بعدی، می‌توانیم نقطه‌ضعف‌هایی که شناسایی کرده‌ایم را برطرف کنیم و در کنار هم، کار بهتری را ارائه کنیم».

  •  قدرشناس باشید

موفقیت‌هایی که به دست می‌آورید، حاصل تلاش شماست! درست. اما نمی‌توانید صددرصد کار را به نام خودتان بزنید و عوامل دیگر را نادیده بگیرید. پس زمانی‌که از این موفقیت‌ها صحبت می‌کنید، قدرشناسی‌تان از سازمانی که این فرصت را برایتان فراهم کرده، همکارانی که با شما همکاری کرده‌اند و سیستمی که رویه درست انجام کارها را ایجاد کرده‌است، ابراز کنید.

  •  بیش از اندازه فروتن نباشید

اگر کار بزرگی را انجام داده‌اید، با افتخار بگویید که آن موفقیت حاصل همکاریتان با دیگران و تلاش‌های خودتان بوده است. محققان می‌گویند فروتنی بیجا به اندازه اغراق‌کردن در توانایی‌هایتان می‌تواند حرف‌های شما را غیرواقعی و نادرست نشان دهد. از نظر آنها وقتی با وجود عیان‌بودن تلاش‌هایتان در یک مورد یا شایستگی‌تان در مورد دیگر می‌گویید که کمترین عضو یک مجموعه هستید و شایسته هیچ تحصیلی نیستید، آزار‌دهنده، خوش‌شیفته و دروغگو به نظر می‌رسید. پس مراقب باشید فروتنی را با این شیوه رفتار‌کردن اشتباه نگیرید.

منبع: سایکولوژی تودی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.