سبک زندگی استارتاپی: سیرکادیا (Circadia) مشکل بی خوابی شما را حل می کند

0

فارس سیدیکی، بنیانگذار و مدیرعامل سیرکادیا، درباره محصولی صحبت کرده است که تیم طراحان و مهندسین او قرار است آن را به بازار عرضه کنند. او اشاره می‌کند که صنعت “لوازم کمکی خواب”، که می‌تواند شامل هر چیزی باشد از بالشت گرفته تا دارو تا دستگاه، در سال۲۰۲۰( ۸۰.۸ )میلیارد دلار ارزش پیدا خواهد کرد اما دستگاه‌های پوشیدنی و ردیاب‌های خواب دیگر حرفی برای گفتن ندارند زیرا افراد به یک دستگاه نیاز دارد که به خوابیدن آنها کمک کند نه اینکه فقط الگوی خواب آنها را بررسی کند.

سیرکادیا یک استارتاپ فناوری خواب متشکل از پنج نفر است و مشاوران علم خواب آن در لندن و سن‌فرانسیسکو ساکن هستند. این شرکت ۱۰۰۰ حامی دارد و ۲۰۰.۰۰۰ دلار سرمایه جذب کرده است. محصولی که این شرکت عرضه می‌کند یک ردیاب خواب به مبلغ ۱۲۹ دلار است که شما می‌توانید آن را روی دیوار یا هر مکان دیگری هنگام خواب نصب کنید.

این دستگاه از روی مدلسازی ساعت بدن بر اساس داده‌های ردیاب که در اپلیکیشن‌های همراه قابل مشاهده است، ساخته شده است. بر اساس اینکه چه کسی از آشنایی با یا اصلاح ساعت بدن سود می‌برد، سیرکادیا روی فردی تمرکز می‌کند که دچار “کم‌خوابی حاد و مزمن، آپنه خواب و سندرم مرحله خواب تاخیری” مبتلا است، در نهایت نیز به افرادی می‌پردازد که تمایل دارند دیر بخوابند و دیر از خواب بلند شوند که تقریباً این افراد یک سوم جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. تا کنون ۵۵ درصد مشتریان زن بوده اند و داده‌ها نشان می‌دهد که زنان معمولاً کم‌خواب‌تر از مردان هستند به ویژه اگر فرزند داشته باشند.

سیرکادیا قصد دارد دور بعدی تامین بودجه خود را برگزار کند و مسئولان این شرکت می‌گویند که فناوری سیرکادیا که می‌تواند در یک اتاق دو نفر را ردیابی کند، پیشرفته‌تر از فناوری به کار رفته در دستگاه‌های مشابه آن مانند ResMed S+ است.

اما نحوه کار این دستگاه چگونه است. حسگرهای این ردیاب پالس‌های الکترومغناطیسی با پهنای وسیع (ضعیف‌تر از یک سیگنال وای فای که مورد تایید اف‌سی‌سی است) ساطع می‌کند که توسط بدن شما دوباره به دستگاه منتقل می‌شود. این روند یک نقشه از بدن شما تهیه می‌کند و بیشتر روی قفسه سینه و شکم تمرکز دارد و سپس تنفس و ضربان قلب را بر اساس حرکات کوچک دیواره قفسه سینه شما اندازه‌گیری می‌کند. همچنین غلتیدن و حرکات بزرگتر بدن شما را نیز بررسی می‌کند.

در یک تحقیق با مقیاس کوچک متشکل از ۱۴ شرکت کننده، در مقایسه با دستگاه‌های پولیسونوگرافی در آزمایشگاه، دقت سیرکادیا در تنفس ۹۸% و در مراحل خواب (بیداری، خواب سبک، خواب عمیق، و حرکت سریع چشم) ۹۰% است. دقت اندازه‌گیری ضربان قلب این دستگاه نیز بالا است اما تیم سیرکادیا آن را هنوز منتشر نکرده اند زیرا باید آزمایشات بیشتری در این خصوص انجام گیرد.

سیدیکی می‌گوید: “ما از این داده مرحله‌بندی خواب استفاده میکنیم و آن را به یک مدل برای ریتم شبانه‌روزی شما، ساعت بدن شما، تبدیل می‌کنیم، و این کار با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی محقق می‌شود. ما به این دستگاه نوردرمانی مجهز هستیم که می‌توانید آن را به لپ‌تاپ خود وصل کنید و یک برنامه نوردرمانی شخصی‌سازی شده و خودکار را دریافت کنید که به شما کمک می‌کند ساعت بدن خود را تنظیم کنید تا خواب بهتری داشته باشید.”

لامپ به گونه‌ای طراحی شده است که در امتداد بازو، در دو موقعیت ساعت دو یا ساعت ده، و در مواقع مختلفی از روز – نور آبی در دو ساعت اول پس از بیدار شدن، نور سفید در طول روز و وقتی به تقویت انرژی و نور قرمز در ۹۰ دقیقه آخر قبل از اینکه به خواب بروید، استفاده می‌شود. نور آبی و سفید کورتیزول را افزایش داده و تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد در نتیجه شما احساس هشیاری بیشتر می‌کنید؛ نور قرمز ملاتونین را تقویت می‌کند و باعث می‌شود که احساس خواب آلودگی بیشتر کنید. این چراغ متناسب با شدتی تنظیم شده است که ساعت بدن شما تغییر می‌کند و نه اینکه فقط نسبت به تغییرات در نظر گرفته شده در نرم‌افزار فلوکس و حالت نایت‌شیفت اپل تنظیم شده باشد.

سیرکادیا قصد دارد مجموعه‌ای از گزینه‌ها را ارائه دهد تا به شما در مدیریت تغییرات ساعت بدن خود کمک کند. بنابراین عضویت رفتاردرمانی موجود در اپلیکیشن و نیز تمرینات مدیتیشن رایگان را به شما ارائه می‌دهد. به علاوه اعلان‌های فوری نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تغییرات کوچکی را اعمال کنید برای مثال بین ساعت ۸.۴۰ و ۹.۳۰ پیاده‌روی سبک کنید، بین این زمان نهار بخورید، بین این زمان قهوه ننوشید.

ردیاب چندین نفر نیز که به دلیل وجود حسگری که فاصله را اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند ارائه شود در اواخر سال ۲۰۱۷ در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.