سبک زندگی استارتاپی: راه‌ و رسم ایستادن در برابر رئیس وهمکار زورگو!

0

مدیرتان از همه کارهای شما ایراد می‌گیرد و هیچ وقت راضی نمی‌شود؟ این موضوع را شخصی تلقی نکنید. قلدرها در محیط کار همیشه راهی برای ایراد‌گرفتن و زورگویی پیدا می‌کنند. پس اگر چاره‌ای جز کار‌کردن با آنها ندارید، نگذارید اعتماد به نفستان را از بین ببرند و با رویه‌ای که مشخص کرده‌اید، به جای درگیر‌شدن در حاشیه‌ها، توانایی‌هایتان در انجام دادن کارها را بالا ببرید.

  •  باج ندهید

برای راضی نگه‌داشتن همکار یا رئیس زورگو، خودتان را موظف به برداشتن بارهای بیشتر نکنید. انجام دادن کارهایی که در حیطه مسئولیت شما نیست، کار کردن در ساعات غیرمتعارف، انجام دادن کارهای شخصی او یا دادن خدمات اضافه‌ای که در شرح وظایفتان تعیین نشده است، شرایط کاری شما را بهتر نمی‌کند‌ بلکه ممکن است انگیزه او برای گسترده‌تر کردن قلمرو زورگویی‌اش را بالاتر ببرد.

  •  مستند‌سازی کنید

رئیسی که هیچ‌وقت راضی نمی‌شود و کارمندی که همه حرف‌هایتان را نادیده می‌گیرد را با مستند‌سازی روند انجام کار، قانع کنید. نامه‌نگاری رسمی، یکی از بهترین راه‌ها برای این کار است. پس به جای شفاهی توافق‌کردن بر سر امور، با توافق‌های کتبی به کارها بپردازید.

  •  حرف دلتان را بزنید

تصور نکنید که گفتن نظرتان در مورد یک موضوع، به زیان شما تمام می‌شود. قرار نیست به محض ناراحت‌شدن از یک اتفاق واکنش نشان بدهید، بلکه می‌توانید در شرایط مناسب و با ادبیاتی که با سرزنش، تخریب یا توهین آمیخته نشده باشد، حرف‌های دلتان را به همکارتان انتقال بدهید. در زمان این گفت‌و‌گو مراقب لحن و بلندی صدایتان باشید و شمرده و با آرامش، پیشنهادهایتان برای بهبود رویه انجام کار را به او انتقال دهید و البته حرف‌های او را هم با صبوری و آرامش بشنوید.

  •  قاطع باشید

تند، خشن یا تهاجمی صحبت‌کردن ممنوع! اما اگر می‌خواهید در مواجهه با یک قلدر، کمتر دچار مشکل شوید، باید قاطع باشید. معنای قاطع بودن این است که باید پیش‌فرض‌هایی که می‌خواهید در جریان ارتباط به رسمیت شناخته شوند را‌ بدون مدام تغییر موضع دادن به او گوشزد کنید. گذشته از این، نباید رفتارتان را وابسته به سطحی که او برخوردهای قلدرمآبانه‌اش را نشان می‌دهد، بکنید. به عبارت بهتر، نباید روز خوش‌خلقی او، از زیر بار مسئولیت‌هایتان در بروید و روز بدخلق‌بودنش بیشتر از آنچه که وظیفه دارید، بار کارها را به دوش بکشید.

  •  از سلاح احساسات استفاده نکنید

وقت‌ نارضایتی از شرایط، باید حرف‌های دلتان را با مدیر یا همکارتان در میان بگذارید، اما مراقب باشید که برای امتیاز گرفتن به سلاح احساسات متوصل نشوید. اشک ریختن، فریاد زدن، ابراز بیماری‌هایی که به دلیل فشار روانی گرفتارشان شده‌اید و … نمی‌تواند راه خوبی برای پایان دادن به زورگویی او  باشد. اگر شما هم از افرادی هستید که وقت حرف‌زدن در مورد ناراحتی‌هایشان توان مهار کردن  احساساتشان را ندارند، بد نیست چند جلسه‌ای با یک مشاور یا روانشناس در این مورد صحبت کنید.

  •  از درددل کردن دست بردارید

ناراحتید؟ رئیسی زورگو دارید؟ شرایط کاریتان سخت است؟ شاید حق با شما باشد اما توصیه می‌کنیم که همه کارمندان مجموعه را در جریان این موضوع قرار ندهید. در قدم اول، برای کم کردن تنش‌ها در واحدی که در آن فعالیت می‎‌کنید تلاش کنید و در صورتی که موفق نشدید، موضوع را با مقاماتی که می‌توانند در این موضوع تاثیر بگذارند در میان بگذارید. کشاندن این ماجرا به واحدهای دیگر، می‌تواند شما را در معرض آسیب‌های دیگری نیز قرار دهد.

  •  نیش و کنایه نزنید

همکار قلدر شما از ابزارهایی مثل نگاه‌های معنی‌دار یا نیش و کنایه برای آزاردادنتان استفاده می‌کند؟ مراقب باشید که این ویژگی به شما سرایت پیدا نکند و برای آرام‌کردن خودتان، به بازی باخت-باخت نیش و کنایه زدن وارد نشوید. در شرایطی که آسیب دیده‌اید و از نظر روانی ضعیف‌شده‌اید، ممکن است به هر ابزاری برای مقابله با او رو بیاورید اما مطمئن باشید که همه این ابزارها، نمی‌تواند به بهتر شدن شرایطتان کمک کند.

  •  راه ایرادگیری را ببندید

می‌دانیم که چنین رئیسی، همیشه راهی برای ایراد گرفتن پیدا می‌کند اما برای کم کردن این منفی‌بافی‌ها، دقت‌تان را در انجام دادن کارها بالا ببرید. وقتی که با پیگیری مداوم یک کار به شما استرس زیادی را وارد می‌کند، به جای تلاش برای زود انجام دادن کارها، نفس عمیق بکشید، با دقت همه بندهای گزارشتان را بررسی کنید و قبل از تحویل دادنش، از جایتان بلند شوید و یک لیوان آب بخورید. شاید در همین فواصل بتوانید راهی برای بهتر انجام دادن آن کار را پیدا کنید.

  •  کارتان را رها نکنید

اگر شرایط کاریتان غیرقابل تحمل به نظر می‌رسد، به جای ترک کردن ناگهانی کار و تسلیم شدن، یک برنامه میان‌مدت را تنظیم کنید. برای مثال به خودتان ۴ ماه برای یادگرفتن یک مهارت تازه و تقویت رزومه کاری‌تان فرصت دهید و در این مدت، در سایت‌های کاریابی عضو شوید و برای شرکت‌هایی که به تخصص شما نیاز دارند رزومه بفرستید.

  •  الگو باشید

نه به شما باج دادن به زورگو برای خریدن آرامش را توصیه می‌کنیم و نه بی‌اعتنایی یا مقابله به مثل را. اگر قرار است در آن محیط به کارتان ادامه دهید، نباید وارد بازی مقابله به مثل یا جنگ‌های لفظی شوید. حالا که قرار است کارتان را حفظ کنید، سعی کنید برای فردی که شما و دیگران را آزار می‌دهد، الگوی خوبی باشید.

  • قلدرها را بشناسید

برق‌گرفتگی، سقوط از ارتفاع یا لیز‌خوردن روی سطح‌های شیبدار، تنها آسیب‌هایی نیستند که می‌توانند سلامت یک کارمند را تهدید کنند. محققان می‌گویند زور‌شنیدن در محیط شغلی، می‌تواند به اندازه همه خطرات گفته شده، با سلامت افراد در بیفتد. کار‌کردن با همکار یا مدیری که عادت به زورگویی کرده و به ابزارهایی مثل «ارعاب، توهین، تحقیر یا بی‌اعتنایی» متوصل می‌شود، از جمله مشکلات شایعی هستند که در محیط‌های شغلی، سلامت روان و حتی جسم افراد را به خطر می‌اندازند. اگر شما هم در چنین شرایطی کار می‌کنید، در این صفحه با ما باشید. این بار به شما می‌گوییم چطور می‌توانید با وجود کار‌کردن در کنار قلدرها، جانتان را نجات دهید. اگر همکارتان به این شیوه‌ها با شما برخورد می‌کند، معنایش این است که در یک رابطه ناسالم کاری قرار گرفته‌اید؛ رابطه‌ای که اول سلامت روان‌ و بعد هم سلامت جسمتان را (به‌خاطر فشارهای روانی که به شما وارد می‌شود‌) تحت تاثیر قرار می‌دهد:

شما را به‌خاطر اشتباهاتی که مرتکب نشده‌اید، متهم می‌کند؟

خواسته‌اش را اجرا می‌کنید اما با عوض‌کردن حرفش دوباره شما را به کم‌کاری یا اشتباه‌کردن متهم می‌کند؟

با حرکات صورت، زبان بدن و به‌طور کلی رفتارهای غیرکلامی‌اش در شما ترس یا احساسات منفی ایجاد می‌کند؟

ایده‌هایتان را به تمسخر می‌گیرد و شما را تحقیر می‌کند؟

قانون‌هایی را وضع می‌کند که اجرایش برای خود او هم آسان یا ممکن نیست؟

دیگران را به صدمه‌زدن به شما تشویق می‌کند؟

در مقابل دیگران رفتار نامحترمانه‌ای با شما دارد؟

ایده‌ها و کارهای شما را به نام خودش عرضه می‌کند تا برای خود اعتباری دست و پا کند؟

شایعات نادرستی را در موردتان پخش می‌کند؟

از شما برای سبک‌کردن کارها و وظایف شخصی‌اش سوء‌استفاده می‌کند؟

در کارهایتان کارشکنی می‌کند؟

اطلاعات محرمانه و خصوصی که از شما دارد را با دیگران درمیان می‌گذارد؟

مسئولیت‌هایی را برعهده شما می‌گذارد که خودش هم می‌داند عملی نمی‌شوند؟

به آزار کلامی متوصل می‌شود یا با درجه صدا و لحنی نامناسب با شما صحبت می‌کند؟

جنسیت، قومیت یا عقیده شما را به تمسخر می‌گیرد؟

به جای آنکه شما را برای دستاوردهایتان تشویق کند، به‌خاطر کاستی‌هایی که در انجام کار داشته‌اید، تنبیه یا توبیختان می‌کند؟

به جای تعامل مثبت با شما و کمک‌کردن به رشدتان، به فکر به رخ کشیدن جایگاه خود است؟

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.