سبک زندگی استارتاپی: خستگی‌های زودرس را از مغزتان پاک کنید

0

فکر می‌کنید حتی در روزهای ابتدایی سال نو، نمی‌توانید از این خستگی مفرطی که دچارش شده‌اید، خلاص شوید؟ مضطربید، سر‌درگمید و انرژی ساختن روزهای بهتر را در خود نمی‌بینید؟ آرام باشید! ساختن روزهای خوب، ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. کمی به خودتان فرصت دهید و از روزهای پر از فکر و برنامه سال جدید فاصله بگیرید. لحظات بهتری در انتظار شما خواهد بود.

  •  نشانه‌ها را پیدا کنید

برای اینکه حالتان را بهتر کنید، اول باید نشانه‌های اصلی که از دچار‌بودنتان به اضطراب حمایت می‌کند را پیدا کنید. ضربان قلبتان بالاست؟ مشت‌تان را گره می‌کنید؟ خواب ندارید؟ زیاد تهوع می‌گیرید و حال معده‌تان خوش نیست و … . این نشانه‌ها از دچار بودنتان به اضطراب حکایت می‌کنند. پس آنها را نادیده نگیرید.

  •  از ریه‌هایتان کمک بگیرید

در تمام ساعات روز، به ویژه زمان‌هایی که با نشانه‌های استرس روبه‌رو می‌شوید، از تنفس عمیق و شکمی کمک بگیرید. به آرامی ریه‌هایتان را از هوا پر کرده و شکمتان را به داخل فرو بدهید و بعد آرام و با دهانتان هوا را بیرون بدهید. چند بار تکرار‌کردن این شیوه تنفس، شما را آرام‌تر خواهد کرد.

  •  روی احساسات‌تان برچسب بزنید

با خودتان رو‌راست باشید و از پنهان‌کردن احساسات‌تان خودداری کنید. به جای اینکه احساسات‌تان را نادیده بگیرید و بی‌جهت شعار «من خوبم!» را تکرار کنید، سعی در شناخت احساسات خود داشته باشید و روی آنها برچسب بزنید. برای مثال در لحظه‌ای که از عصبانیت کلافه شده‌اید، بگویید «من عصبانی هستم!» یا زمانی که دلشوره دارید، از گفتن جمله «من مضطربم!» ابایی نداشته باشید. شناخت درست احساسات به شما قدرت مواجه شدن با آنها را می‌دهد.

  •  ذهنتان را کنترل کنید

کار سختی است! اما باید بتوانید در لحظه انجام دادن یک کار، فکر و ذهنتان را از امور دیگر خالی کنید. وقتی با همسرتان قدم می‌زنید، آگاهانه این کار را انجام دهید و نگذارید فکر و خیال کارهای تمام نشده در شرکت، آرامش این اتفاق خوشایند را از شما بگیرد. وقتی غذا می‌خورید، سرتان را از گوشی‌تان جدا کنید و وقتی تلویزیون می‌بینید، دل و جانتان را به برنامه مورد علاقه‌تان بدهید. عمل کردن به این توصیه آسان نیست اما با تمرین می‌توانید آن را محقق کنید.

  •  گره ابروهایتان را باز کنید

فردی که در آینه می‌بینید، همان کسی است که از پس ساختن روز شما یا ویران‌کردنش برمی‌آید. به او نگاه کنید. بهتر نیست گره ابرو‌هایش باز شود، گردنش کمی بالا بیاید، سینه‌اش سپر شود و صاف‌تر بایستد؟ حالا به او نگاه کنید. حالتان بهتر نیست؟ وقتی صاف و خنده بر لب می‌ایستید، زندگی‌تان بر مدار خوشایند‌تری نمی‌چرخد؟

  •  به موج‌ها پناه ببرید

نمی‌توانید تمرکز کنید؟ فرصتی باقی نمانده اما کارهایتان تمام نمی‌شود؟ با کمک «نویزسفید» ‌(white noise) ‌تمرکزتان در انجام کارها را بالا ببرید. صداهایی که به «نویزسفید» معروف هستند را می‌شناسید؟ شنیدن صداهایی مثل آوای امواج دریا، صدای قطار یا حتی سشوار می‌توانند تمرکز شما در زمان انجام کارها را بالا ببرند و حتی وقتی قصد خوابیدن دارید، خواب بهتری را برایتان به همراه بیاورند.  شاید به نظر عجیب برسد اما این صداهای به ظاهر گوشخراش آرامش ذهنی ایجاد می‌کنند و شما را زودتر و عمیق‌تر از آنچه انتظار دارید، می‌خوابانند. اگر نمی‌خواهید با روشن‌کردن‌ سشوار برق زیادی مصرف کنید، ‌می‌توانید این صداها را از وب‌سایت‌های مختلف دانلود کنید و وقتی‌که انجام دادن یک دنیا کار را قبول کرده‌اید یا می‌خواهید بخوابید اما به خواب نمی‌روید، به آنها گوش دهید. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.