سبک زندگی استارتاپی: بهار بی‌استرس یعنی چه؟

0

ماجرا تنها به آمار سرسام‌آور تصادفات جاده‌ای در روزهای ابتدای سال مربوط نمی‌شود و تنها سیل سوالاتی که عید‌دیدنی‌ها حریم خصوصی شما را نشانه می‌گیرند نیست که باعث مضطرب‌شدنتان در روزهای به‌ظاهر شیرین تعطیل می‌شود. بخش بزرگی از استرس‌هایی که به شما مجال لذت‌بردن از وقت آزادتان را نمی‌دهد، به خود شما برمی‌گردد؛ شمایی که تاثیر استرس‌های به‌ظاهر کوچک را بر وضعیت روانی‌تان انکار می‎‌کنید و با غرق‌کردن خود در دریایی از همین موضوعات به‌ظاهر بی‌اهمیت، روزهای تعطیل ابتدای سال را، به آزاردهنده‌ترین روزهای زندگی‌تان تبدیل می‌کنید.

اگر نمی‌خواهید تعطیلات نوروز ۱۳۹۷، مثل تعطیلات سال‌های گذشته به شما استرس وارد کند یا خمودگی و کم‌انرژی‌بودنتان را بیشتر کند، به این چند نکته توجه کنید. شاید تصور کنید که توصیه‌های ما، بیش از اندازه بدیهی یا پیش‌پا‌افتاده است، اما واقعیت این است که این موارد، اصلی‌ترین عوامل درگیر‌شدن با اضطراب در روزهای ابتدایی سال هستند.

  •  در بساط دستفروش‌ها گیر نیفتید

بخشی از خستگی و کم‌انرژی‌بودن شما در روزهای ابتدای سال، مربوط به فشاری می‌شود که در روزهای پایانی سال گذشته به خود تحمیل کرده‌اید. شمایی که بی‌هدف در مراکز شلوغ می‌گردید و نمی‌توانید در ذهنتان نیازهای پایان سال را اولویت‌بندی‌کنید، سال ۹۶ را خسته تمام خواهید کرد و با ذهنی فرسوده به سال جدید وارد خواهید شد.

پیشنهاد ما این است که ابتدا فهرستی از نیازهایتان را تهیه کنید و سپس با چند بار مرور‌کردن این فهرست، اقلام قابل حذف را کم کرده و موارد ضروری که فراموش کرده‌بودید را به لیست اضافه کنید. سپس فهرست خرید خود را بر حسب محلی که می‌توانید نیازهایتان را تهیه کنید، طبقه‌بندی کنید. شما باید بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین موارد را از این لیست خط بزنید و احتمال برطرف‌نشدن نیازهایتان تا چند روز پایانی سال را به حداقل برسانید.

راه دیگر برای کم‌کردن خستگی خرید، کمک گرفتن از فروشگاه‌های آنلاین است. مواردی که برای خریدنشان نیازی به بررسی دقیق و نزدیک ندارید را از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید و فشار رفتن به مراکز خرید و جست‌و‌جوی سوزن در انبار کاه را از دوش خود بردارید.

  •  طمع نکنید

روزهای پایانی سال، زمان خوبی برای قبول‌کردن پروژه‌های کاری با درآمد قابل توجه است. کسانی که نگران تمام‌نشدن کارهایشان هستند، حاضرند دوبرابر هزینه‌ای که باید برای یک کار پرداخت می‌شد را به شما تقدیم کنند و آن را از شما تحویل بگیرند. همین تقاضاهای مکرر کافی است تا شما کوهی از کارهایی که زمان محدودی برای انجام‌شدنشان دارید را بپذیرید و در ازای درآمد بیشتر در روزهای پایانی سال، فشار روانی زیادی را به خود تحمیل کنید؛ فشاری که حتی بعد از تمام‌شدن کارها هم شما را ترک نخواهد کرد و با شما به سال نو وارد خواهد شد.

پیشنهادهاي کاری با درآمد خوب، وسوسه‌کننده هستند، اما اگرنمی‌خواهید سال نو را با استرس و روانی فروپاشیده شروع کنید، قبل از قبول‌کردن هر پیشنهاد، مواد مورد نیاز برای تهیه سفارش، زمانی که برای انجام دادن کار به آن نیاز دارید، نیروی انسانی که باید در خدمت‌تان باشد و انتظاری که مشتری از شما دارد را در نظر بگیرید. گذشته از این، یک تقویم کاری برای این روزهای آخر درست کنید و اجازه ندهید که زمان تحویل چند کار، با یکدیگر همپوشانی پیدا کنند.

  •  خود را از چاقی نترسانید

روزهای ابتدای سال را به‌خاطر مهمان‌بازی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه دوست دارید؟ شاید خودتان هم ندانید که بخشی از فشار روانی که در تعطیلات به شما وارد می‌شود، به‌خاطر همین خوراکی‌های لذیذ است. شمایی که فشار خون یا قند خون بالایی دارید یا اینکه نگران تناسب اندامتان هستید، می‌گویید روزهای تعطیل، زمان استراحت و فکر نکردن به رژیم لاغری است. اما واقعیت این است که خودتان هم به این جمله باور ندارید و در هر لحظه‌ای که باقلوا را در دهانتان مزه‌مزه می‌کنید یا لیوان پشت لیوان شربت می‌نوشید، فشار ناشی از هراس از دست رفتن زحمات‌تان برای سالم و لاغر ماندن را بر روان خود تحمیل می‌کنید.

  •  منظم باشید

اگر به بهانه تعطیل بودن، نظم ساعت بیولوژیک بدنتان را بر هم بزنید، آشفتگی روانی‌تان از این هم بيشتر می‌شود. تصور نکنید چند روز تعطیل ابتدای سال، زمان مناسبی برای تا نیمه شب فیلم دیدن و تا ظهر خوابیدن است. شمایی که فرصت منظم بودن خواب، خوراک و فعالیت را از بدنتان می‌گیرید، تنها جسم‌تان را دچار بحران نمی‌کنید؛ بلکه با برهم زدن تعادل در ترشح هورمون‌هایتان و ایجاد اختلال در فعالیت مغز خود، روانی ناآرام را هم از روزهای تعطیل سال نو هدیه می‌‌گیرید.

  •  با خودتان رو‌راست باشید

هیچ کدام از ما در خلأ زندگی نمی‌کنیم و مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی داریم. درست است! به همین دلیل است که بساط عید‌دیدنی را برپا می‌کنیم و در تعطیلات سال نو بیشتر با خانواده وقت می‌گذرانیم. اما نمی‌توانیم انکار کنیم که همه لحظات دید و بازدید نوروز، لذت‌بخش و آرامش‌بخش نیست. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که به‌خاطر دل‌نازکی‌تان، خود را در روزهای تعطیل به دردسر نیندازید. اگر فکر می‌کنید در سال گذشته به اندازه کافی عموزاده‌ها را ندیده‌اید، قبل از اینکه برنامه سفر چند روزه‌ای را با آنها بچینید، به برنامه‌های خود برای روزهای تعطیل و شباهت‌هایی که باعث می‌شوند شما در کنار آنها احساس خوبی داشته باشید، فکر کنید. عید‌دیدنی در برخی موارد، شاید یک وظیفه باشد. اما گذراندن چند شبانه‌روز با آدم‌هایی که احساس صمیمیت و همدلی چندانی با آنها ندارید، قطعا یک وظیفه نیست. پس با خودتان رو‌راست باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.