رویش از جنوب کشور

کمپین استانی نیک‌استارتر با نام طرح رویش در خوزستان و سیستان‌ و‌ بلوچستان آغاز شد

0

سامانه تأمین مالی جمعی نیک‌استارتر در کمپینی ملی با نام طرح رویش، استان به استان حمایت از کسب‌وکارهای نوپای ایرانی را شروع کرده است. گام اول و دوم این طرح از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان شروع شده و استان‌های ایلام و چهارمحال و بختیاری استان‌های بعدی این طرح هستند.

به گزارش روابط عمومی نیک‌استارتر هدف اصلی این طرح در واقع به یکی از وجوه اصلی فرهنگ ایرانی‌ها بازمی‌گردد. حقیقت این است که روش تأمین مالی جمعی در ایران سابقه طولانی دارد و ما هم این پیشینه را مدیون فرهنگ حمایتی ایرانی‌ها هستیم. فرهنگی که در آن همه با هم به کمک فرد یا افرادی که به آن نیاز دارند، می‌شتابند.

نمونه ساده‌اش را در بلایای طبیعی دیده‌ایم؛ هرگاه که ملتی بسیج می‌شوند تا بخشی از کشور را که سیل دیده یا با زلزله ویران شده، از نو بسازند. این کمک‌ها در ابعاد کوچک‌تر خود در یک محله نمود پیدا می‌کند که همسایه‌ها برای کمک به تأمین بودجه موردنیاز اعضای یک خانواده با هم همکاری می‌کنند.

یک دست هنوز هم صدا ندارد

این فرهنگ حمایتی را ما هنوز در بخش خیریه حفظ کرده‌ایم. کافی است به ارقامی نگاه کنید که از سراسر کشور برای کمک به بیماران سرطانی، زنان سرپرست خانوار یا ساخت مدرسه برای مناطق کم‌درآمد تنها در یک سال گذشته جمع‌آوری شده است. مسئله اینجا‌ست که تأمین مالی جمعی به همین موارد محدود نمی‌شود. حالا شیوه‌های زیادی برای تأمین مالی جمعی یا کراودفاندینگ وجود دارد و خود این روش به‌تنهایی مدل کسب‌و‌کار شرکت‌های متنوعی را تشکیل می‌دهد.

آنچه اکنون به عنوان کراودفاندینگ در حال انجام است، تلاش می‌کند کسب‌وکارهای مختلف را حمایت کند؛ کسب‌وکارهایی که کمک یکطرفه مردم را نمی‌خواهند، بلکه به دنبال پیش‌فروش محصول خود هستند. در یکی از روش‌های مرسوم کراودفاندینگ، کسب‌وکارها ایده، سرویس یا محصول اولیه‌ای که تولید کرده‌اند، از طریق سامانه تأمین مالی جمعی به عموم مردم معرفی می‌کنند و آن را با قیمت کمتر از هزینه تمام‌شده تولید محصول برای پیش‌فروش می‌گذارند.

سامانه کراودفاندینگ هم بعد از پایان دوره تأمین مالی، بودجه جمع‌آوری شده از حمایت‌ها و پیش‌فروش‌های مردمی را به کسب‌وکارها منتقل می‌کند تا بتوانند با این بودجه محصول خود را به تولید انبوه برسانند و سرویس‌های خدماتی خود را توسعه دهند. در این شکل از کسب‌وکار نباید یادمان برود هدف‌ اول و آخر، حمایت است؛ حمایتی که می‌تواند مالی یا غیرمالی باشد. کسب‌وکارها گاهی جدا از بودجه، به مشاوره و شتاب‌دهی نیز نیاز دارند تا بتوانند راه درست رشد خود را بیابند.

نیک‌استارتر به دنبال این شکل از حمایت همه‌جانبه است؛ حمایتی که در آن ایده، محصول و گروه خوب می‌توانند این تضمین را داشته باشند که مسیر درستی را برای رشد خود طی می‌کنند و می‌توانند پیش از آنکه محصول خود را به بازار عرضه کنند، آن را به فروش برسانند و مخاطبان و مشتریان هدف خود را پیدا کنند.

اولویت نیک‌استارتر برای جذب پروژه‌ها، گروه‌های محصول‌محوری است که خلاقیت و نوآوری در محصولات خود را در اولویت قرار می‌دهند و برای تولید انبوه آنها به سرمایه نیاز دارند

به ویژه‌ها، ویژه توجه کنیم

به عقیده نیک‌استارتر اما امکانات و ابزار رشد برای همه کسب‌وکارها در سطح کشور به صورت یکسان توزیع نشده است و برخی به حمایت و توجه ویژه‌ای نیاز دارند. ایده طرح رویش نیز درست از همین احساس نیاز جوانه زد. محمد اسماعیل‌خانیان، مدیر نیک‌استارتر درباره هدف اصلی رویداد رویش توضیح می‌دهد: «اولویت نیک‌استارتر برای جذب پروژه‌ها، گروه‌های محصول‌محوری است که خلاقیت و نوآوری در محصولات خود را در اولویت قرار می‌دهند و برای تولید انبوه آنها به سرمایه نیاز دارند.از بین تیم‌هایی که از سراسر کشور طرح ارسالی خود را برای ما می‌فرستادند، تعداد زیاد پروژه‌های غیرتهرانی نظر ما را به خود جلب کرد.»

به گفته اسماعیل‌خانیان، ویژگی مشترک این تیم‌ها، ایده خوب و اجرایی و اعضای تیم باانگیزه و پرشوق بود؛ با این همه اکثریت گروه‌ها بلوغ و شرایط کافی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و حضور در کراودفاندینگ را نداشتند.

او در این باره گفت: «به این نتیجه رسیدیم که بهتر است با تمرکز دقیق، استان به استان در کشور پیش برویم، گروه‌های مستعد را پیدا کنیم و با آموزش آنها شرایط رشد اکوسیستم کسب‌وکار در یک منطقه را فراهم کنیم.»

در نهایت با این کار هم مردم یک منطقه با مفهوم کراودفاندینگ آشنایی پیدا می‌کنند و فرهنگ پیش‌خرید و حمایت از ایده‌ها به مرور رواج می‌یابد، هم ایده‌های خوبی که شاید به علت امکانات کم و آموزش ناکافی احتمال شکست بالایی داشتند، این فرصت را به دست می‌آورند که خود را در فضای ملی کسب‌وکار محک بزنند.

از جنوب غرب تا جنوب شرق

طرح رویش نیک‌استارتر گام نخست خود را از خوزستان با همکاری پارک علم و فناوری این استان شروع کرد. ثبت‌نام از ۲۵ دی ماه آغاز شده و تا دهم اسفند ماه ادامه دارد. میانه اسفند پس از بررسی طرح‌های ارسالی، تیم‌های برگزیده می‌توانند ۱۶ اسفند ماه در روز دمو دی رویداد طرح خود را به داوران و شرکت‌کنندگان ارائه کنند.

برندگان و برگزیدگان طرح رویش خوزستان در نهایت دوره تأمین مالی جمعی خود را در نیک‌استارتر آغاز خواهند کرد. همین رویه برای همه استان‌ها وجود دارد. ثبت‌نام‌ها در استان سیستان و بلوچستان هم از یکم بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۰ اسفند ادامه خواهد داشت. اگر کسب‌وکار شما برای این استان‌ها‌ست یا در این استان‌ها مشغول فعالیت هستید، می‌توانید تا پیش از پایان مهلت ثبت‌نام به سایت rooyesh.nikstarter.com مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.