سابقه فعالیت‌های بدنی‌تان را آرشیو وکاربردی کنید

0

محققان از دانشگاه ایالت کارولینای شمالی یک شیوه مقرون‌به‌صرفه‌ای را ارائه داده‌اند که می‌تواند بر اساس داده‌های به دست آمده از دستگاه‌های پوشیدنی با دقت فعالیت بدنی کاربر را پیگیری کند.

یکی از اهداف فناوری‌های سلامت پوشیدنی شناسایی و پیگیری فعالیت بدنی توسط فردی است که دستگاه را پوشیده است. با این حال، تحقق این هدف مستلزم یک تبادل بین دقت و قدرت مورد نیاز برای تحلیل و ذخیره‌سازی داده است.

ادگار لوباتون، استادیار مهندسی برق و کامپیوتر، می‌گوید: «پیگیری فعالیت بدنی مهم است زیرا این یک مولفه کلیدی برای قرار دادن سایر داده‌های سلامت در بافت است. برای مثال، یک تکان در ضربان قلب در هنگام ورزش طبیعی است، اما ممکن است در سایر شرایط نشان‌دهنده مشکلات در سلامت فرد باشد.»

طراحی فناوری برای نظارت بر فعالیت بدنی شامل دو چالش می‌شود؛ ابتدا، برنامه باید بداند که چقدر داده را باید هنگام ارزیابی فعالیت پردازش کند. برای مثال، نگاه به تمام داده‌های جمع‌آوری شده در طول یک تائوی ۱۰ ثانیه‌ای دوبرابر بیشتر از ارزیابی تمام داده‌های یک تائوی ۵ ثانیه‌ای به قدرت رایانش نیاز دارد.

دومین چالش آن است که چگونه آن اطلاعات را ذخیره کنیم. یک راهکار آن است که پروفایل‌های فعالیت مشابه را با هم در زیر یک عنوان قرار دهیم. برای مثال، برخی ‌داده‌ها ممکن است تحت عنوان «دویدن» قرار گیرند در حالی‌که برخی دیگر در زیر عنوان «پیاده‌روی» باشند. چالش در اینجا یافتن یک فرمول است که به برنامه امکان دهد پروفایل‌های معنادار را شناسایی کند: اگر این فرمول خیلی کلی باشد، پروفایل‌ها آنقدر وسیع خواهند بود که معنای خاصی از آن برداشت نخواهد شد‌ و اگر فرمول خیلی جزئی باشد، شما پروفایل‌های فعالیت بسیاری دریافت خواهید کرد که ذخیره تمام داده‌های مربوطه دشوار خواهند بود.

برای بررسی این چالش‌ها، تیم تحقیقاتی دانشجویان فار‌غ‌التحصیلی دارد که پنج فعالیت مختلف را انجام می‌دهند: گلف، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، موج‌سواری و نشستن.

سپس محققان با استفاده از تائوی صفر‌ثانیه‌ای، دو‌ثانیه‌ای، چهار‌ثانیه‌ای و غیره داده‌های حاصل را ارزیابی کرد. پس از آن پارامترهای مختلف را برای دسته‌بندی داده‌های فعالیت آزمایش کردند. آنها دریافتند که می‌توانند با دقت پنج فعالیت مربوطه را با استفاده از تائوی شش‌ثانیه‌ای شناسایی کنند.

محققان بر این باورند که این رویکرد به آنها فرصت خوبی می‌دهد تا داده فعالیت بدنی را به طور کاربردی پیگیری و ثبت کنند به طوری‌که اطلاعات معنادار در اختیار کاربران دستگاه‌های پوشیدنی نظارت بر سلامت قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.