زاپوسی‌ها به جای دلار، زلار جایزه می‌گیرند!

0

در شرکت زاپوس، برنامه اعطای جوایز کارمندان به صورت فرد به فرد، باعث به‌وجود آمدن یک روحیه‌ مثبت تیمی در شرکت شده است. زاپوسی‌ها امکان تصدیق فعالیت‌های همکاران خود را دارند؛ فعالیت‌هایی که به خصوص مصداق  بارز فرهنگی هستند. هر یک از افراد زاپوس را می‌توان از تلاش‌های موثر او در شرکت و در رابطه با کمک به دیگر کارمندان شناخت. این برنامه‌ اعطای جوایز می‌تواند برای قدردانی از تلاش و کوشش کارمندان مفید واقع شود. در حالی که انتخاب شخص دریافت‌کننده جایزه می‌توانست به‌راحتی توسط مدیران انجام  پذیرد، زاپوس آن را به کارمندان واگذار می‌کند و بر اساس باور اصلی شرکت، «سنگ بزرگ نشانه نزدن است»، ‌برنامه‌ها به نحوی قابل پرداخت و عملیاتی تنظیم می‌شوند. در ادامه چند نمونه از برنامه‌های اعطای مزایا و جوایز را خواهید دید.

  •  برنامه زُلار

کارمندان می‌توانند زلار (همان دلار زاپوس) را با شرکت در برنامه‌های آموزشی و با پاسخگویی به سوالات مطرح شده و یا داوطلب‌شدن برای انجام کارهای مختلف به دست آورند. این مقدار پول به اقتصاد زاپوس کمک می‌کند چرا که آنها صرف خرید کالاهایی از فروشگاه داخلی زاپوس مانند کیف ورزشی، بطری آب و … می‌شوند. زلار همچنین می‌تواند برای خرید بلیت فیلم‌های سینمایی استفاده شود یا به موسسه‌های خیریه اهدا شود. ز‌لار همچنین می‌تواند بنا به اختیار افراد و به صورت درصدی، صرف امور خیریه شود. این کار باعث شده تا افراد با استفاده از این امتیاز و با خرج‌کردن این پول خود را جزو جامعه خیرین بدانند.  آن دسته از زاپوسی‌ها که زلار را به کارمندان دیگر می‌دهند، می‌بایست قسمت نام دریافت‌کننده را در فرم مربوطه تکمیل کنند و همچنین بایستی برای درک بهتر اهداف اجرای این فعالیت‌ها، دلایل خود را اعلام کنند. هر کارمند در شرکت زاپوس می‌تواند زلار را هم دریافت و هم اهدا کند.

  •  پارکینگ طلایی

یک راه دیگر برای شناخت زاپوسی‌ها اعطای جایزه پارکینگ طلایی است. ‌لاس‌وگاس، شهری گرم است و پیدا‌کردن یک جای پارک مناسب زیر سایه و نزدیک درب ورودی شرکت به نوعی جایزه محسوب می‌شود. برای نامزد‌شدن در دریافت این جایزه، هر کارمند کافی است یک داستان کوتاه درباره چگونگی کمک به همکار خود را به تیم حفاظت زاپوس (ZCON) ارسال کند. اعطای پارکینگ طلایی هر هفته معمولا در روز چهارشنبه صورت می‌گیرد و به مدت یک هفته به طول می‌انجامد. هر کارمند زاپوس می‌تواند جایزه پارکینگ طلایی خود را به همکارانش واگذار کند. این جایزه می‌تواند به یک هم‌تیمی، رهبر تیم، کسی که درب را برای همکارش باز نگه می‌دارد، کسی که همیشه لبخند بر لبان خود دارد یا کسی که به طور معجزه‌آسایی سرویس بهداشتی و یا اتاق‌های دیگر را تمیز می‌کند، برسد.

  •  برنامه‌ پاداش همکاری

کارمندان می‌توانند به یکدیگر بابت همکاری موثرشان ۵۰ دلار پاداش بدهند. آنها می‌توانند با استفاده از پول از کمک‌های یکدیگر قدردانی کنند. حال برای شما این سوال پیش می‌آید که این برنامه چگونه به اجرا در‌می‌آید؟ پاداش‌ها مسلما درباره ‌ کار انجام شده توسط هر کارمند است. هر زاپوسی می‌تواند در ماه تنها یک‌بار پاداش بدهد در حالی که می‌تواند از چندین کارمند مختلف پاداش دریافت کند و بیش از ۵۰دلار به دست آورد. مدیران، سرپرستان و رهبران تیم نه‌تنها مشمول دریافت این پاداش نیستند، بلکه مشمول اعطای آن نیز نیستند. این برنامه، قوانین مخصوص به خود را دارد و در زمان‌های پرداخت دستمزد ماهیانه، به تعلیق در‌می‌آید. امکان انجام این برنامه توسط کارمندان هم برای شخص دریافت‌کننده و هم برای شخص اعطا‌کننده حس خوشایندی در پی دارد و از خستگی کار می‌کاهد.

  •  جایزه قهرمان

جایزه‌ قهرمان زاپوس به نوعی مرتبط با برنامه ‌پاداش همکاری است که پیش از این گفته شد. یک قهرمان زاپوسی، کارمندی است که تمامی ارزش‌های شرکت را با آغوش باز پذیرا باشد و به کارمندان همکار خود کمک کند و به آنها شور و نشاط بخشد. قهرمانان ما توسط کارمندان، نامزد دریافت این جایزه می‌شوند و رهبران تیم‌های مختلف که متشکل از تمامی مدیران بخش‌های شرکت هستند، آنها را انتخاب می‌کنند.

به منظور نامزد‌کردن یک کارمند برای دریافت این جایزه‌ شگفت‌انگیز، کافی است یک پاداش دیگر(به عنوان مثال پاداش ۵۰ دلاری) از یکی دیگر کارمندان دریافت کند. او نه‌تنها پاداشی ۵۰ دلاری از کارمند همکار خود دریافت کرده‌ بلکه شنل مخصوص قهرمانی را نیز دریافت می‌کند. او همچنین یک کارت هدیه به مبلغ ۱۵۰ دلار را علاوه بر موارد ذکر شده، دریافت می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.