روبات‌هایی که برای گوگل داستان سرهم می‌کنند!

0

گوگل برای انجام یک پروژه به پایگاه خبری پرس اسوشیشن (PA) مبلغی معادل ۶۲۲هزار پوند (۷۰۶هزار یورو) پرداخت کرده است. طبق این پروژه، روبات‌هایی باید ساخته شوند که ۳۰هزار داستان را هر ماه برای خروجی‌های رسانه‌های محلی ارائه دهند.

این بودجه از صندوق دی‌ان‌آی گوگل تامین می‌شود که ۱۵۰ میلیون یورو را در طول یک دوره سه ساله روی «تقویت و پشتیبانی از نوآوری در روزنامه‌نگاری دیجیتال در سراسر صنعت خبری اروپا» سرمایه‌گذاری می‌کنند. این پروژه که سال آینده راه‌اندازی می‌شود پروژه «خبرنگاران و داده و روبات‌ها (رادار)» نام دارد. این پروژه با همکاری یک استارتاپ خبری به نام اربز مدیا (Urbs Media) اداره خواهد شد. خبرنگاران روبات مجموعه داده‌های باز را روی اینترنت قرار می‌دهند و از نرم‌افزار نسل زبان طبیعی (ان‌ال‌جی) برای تهیه نسخه آنها استفاده می‌کنند.

مجموعه‌ داده‌ها – که باید توسط یک تیم جدید متشکل از ۵ خبرنگار شناسایی و ثبت شوند – از دپارتمان‌های دولتی، مقامات محلی، سازمان‌های خدمات اجتماعی و غیره بیرون خواهند آمد و آنها قالب‌های داستانی را در موضوعات مختلف اعم از جرائم، سلامت‌ و اشتغال ارائه خواهند داد. پیت کلیفتون، ویراستار ارشد پرس اسوشیشن، می‌گوید‌: «زمانی که بسیاری از خروجی‌های رسانه‌ای با فشارهای تجاری رو‌به‌رو هستند، پروژه رادار، اکوسیستم خبری را با شیوه‌ای مقرون‌به‌صرفه ارائه خواهد داد تا داستان‌های محلی را منتشر کرده و به مخاطبان امکان می‌دهد نهادهای دموکراتیک را همچنان زیر نظر داشته باشند.» کلیفتون معتقد است که این پروژه به نفع سازمان‌های خبری مشهور، ناشران مستقل و وبلاگ‌نویس‌های محلی است. وی می‌گوید: «خبرنگاران ماهر و باتجربه هنوز نقش حیاتی در این روند دارند، اما رادار به ما امکان می‌دهد تا از هوش مصنوعی برای افزایش تعداد داستان‌های محلی استفاده کنیم و این کاری است که به طور دستی غیرممکن است.» با این حال، نیل تورمن، یک سخنران در دانشگاه لندن، درباره این پروژه گفته است: «اینکه ببینیم چگونه اتوماسیون در ارائه پوشش خبری بیشتر در دادگاه‌های محلی کمک می‌کند، برای من دشوار است. شما نمی‌توانید از طریق اتوماسیون دولت محلی را پوشش دهید زیرا بازجویی، سیاست، روابط شخصی مقوله‌های بزرگی هستند و قرار دادن تمام این اطلاعات در یک قالب داده دشوار است.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.