رند و رقابت در بازار بی‌رقیب

گپی با محمدرضا رحمانی، مدیرعامل وب‌سایت رند

0

بیشتر از یک دهه است که وب‌سایت رند در فضای وب فارسی مشغول به کار است. این وب‌سایت کار خود را اینگونه آغاز کرد که فضایی باشد برای رساندن خریدار و فروشنده به هم بدون آنکه واسطه‌ای در کار باشد.

رند کار خود را در ابتدا از حوزه سیم‌کارت آغاز کرد و در واقع شاید سخت‌ترین حوزه‌ای که یک کسب‌و‌کار آنلاین – آن هم ۱۰سال پیش- می‌توانست وارد بشود؛ یک بازار سنتی با قوانین نانوشته که کار را برای فرهنگ‌سازی و جا انداختن مفهوم بازار آنلاین، سخت می‌کرد.

رند اما به خوبی کار خود را پیش برد و نه‌تنها در حوزه بازار سیم‌کارت خود را به‌خوبی جا انداخت، بلکه در فازهای بعدی توسعه خود به سراغ تلفن ثابت و دامنه‌های اینترنتی هم رفت تا اکنون بتواند خود را پایگاه کشوری سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه معرفی کند. ۱۰سال ماندن و پیشرفت‌کردن، بهانه خوبی بود تا گپی بزنیم با محمدرضا رحمانی، مدیرعامل رند که در ادامه می‌خوانید.

  • کار رند چیست؟

رند یک مارکت‌پلیس در زمینه خرید و فروش سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه‌های اینترنتی است. وب‌سایت رند نه‌تنها به هیچ‌وجه در خرید و فروش دخالت نمی‌کند، بلکه هیچ مبلغی هم در ازای خرید و فروش از طرفین دریافت نمی‌کند. خدمات پایه رند نیز رایگان است.

ما اولین بازار تخصصی در دنیای وب فارسی را ایجاد کرده بودیم. حدود یک سال بعد نیز یک سایت تخصصی دیگر در زمینه دیگری غیر از سیم‌کارت شروع به کار کرد که همچنان نیز فعال است

  • پس درآمد شما از کجاست؟

خدمات ارزش افزوده و تبلیغات منابع درآمدی ما هستند. از آنجایی که سایت رند به عنوان مرجع اصلی بازار خرید و فروش دامنه، تلفن ثابت و دامنه‌های اینترنتی است، محل مناسبی برای قرار‌دادن تبلیغات است. سایت رند بازدید روزانه بسیار بالایی دارد که با توجه به تخصصی‌بودن فعالیت‌مان، تبلیغات برای فروشنده‌ها بسیار پربازده و جذاب است.

  • خدمات ارزش افزوده همان تبلیغات است؟

خدمات ارزش افزوده مدلی از تبلیغات غیر‌مستقیم است؛ یعنی شما با پرداخت هزینه می‌توانید آگهی خود را ویژه کنید، به‌روزرسانی انجام دهید و چندین فعالیت دیگر.

  • رند یک کسب‌و‌‌کار نوپا ولی سنتی را وارد فضای آنلاین کرد. آن هم در زمانی که مورد مشابه یا نبود یا خیلی کم بود. این موضوع چه سختی‌هایی داشت و شما برای حل آن چه اقداماتی کردید؟ و کلا کار شما نسبت به بازار سنتی چه مزیتی برای خریدار و فروشنده دارد؟

قطعا سختی‌هایی که ۱۰ سال پیش (زمان تاسیس رند) وجود داشت، به‌مراتب بیشتر از زمان حال بوده. در آن زمان تمام فعالیت فروشندگان سیم‌کارت با فکس انجام می‌شد و برای ارسال لیست شماره‌های خود باید روزانه توسط یک نیروی انسانی، لیست خود را به تمام همکاران تهران و سایر شهرها ارسال می‌کردند.

با وجود چنین فضایی، آشنا‌کردن و هدایت فروشندگان سنتی به سمت بازار کسب‌و‌کارهای اینترنتی کار بسیار سخت و دشواری بود. در کنار همه این مشکلات، وضعیت بد اینترنت نیز آسیب شدیدی به کسب‌وکارهای نوپا می‌زد.

اما کم‌کم فروشندگان به مزیت‌های کسب‌وکارهای آنلاین پی بردند و با کمک رند با امکانات آن آشنا شدند. وقتی این سهولت را دیدند، سعی کردند آن را امتحان کنند. بعد از امتحان‌کردن متوجه شدند دسته جدیدی از مخاطبان و مشتریان را در این فضا می‌توانند پیدا کنند که در رسانه‌های چاپی و سنتی وجود ندارند.

این روند ادامه داشت تا اینکه نه‌تنها فروشندگان سیم‌کارت بلکه همه مردم و حتی اپراتورها نیز از مشتریان جدا نشدنی ما شدند. به طور خلاصه ما نیازی که وجود داشت را برای استفاده‌کنندگان مطرح کردیم و به آنها یاد دادیم که این نیاز شما با کمک وب‌سایت رند کاملا رفع می‌شود.

  • آیا قبل از رند، بازارچه آنلاین تخصصی برای خرید و فروش (در سایر حوزه‌ها) وجود داشت؟ و یا شما جزو اولین‌ها بودید؟

تا جایی که خاطرم هست، خیر. ما اولین بازار تخصصی در دنیای وب فارسی را ایجاد کرده بودیم. حدود یک سال بعد نیز یک سایت تخصصی دیگر در زمینه دیگری غیر از سیم‌کارت شروع به کار کرد که همچنان نیز فعال است.

  • آیا همه سایت‌هایی که با اسم مشابه شما در اپراتورها و… فعالیت می‌کنند، اسم خودشان را از شما الگو گرفته‌اند؟

رند در این ۱۰ سال علاوه بر ارائه خدمات به مخاطبان خود، دست به فرهنگ‌سازی نیز زده است. به طور مثال، ما حدود ۴۰ نوع رند سیم‌کارت را در بازار مطرح کردیم که همچنان از این مدل نوع رندها استفاده می‌شود. در اپراتورهای تلفن همراه نیز از اصطلاح رند استفاده شده است که بخشی از این نامگذاری به خاطر رند بودن شماره‌ها و بخش دیگر آشنا بودن کاربران با سایت رند است.

  • در حال حاضر رقیب جدی برای فعالیت شما وجود دارد؟

واقعیت اینجاست که ما هم مانند کسب‌وکارهای موفق دیگر کپی‌کنندگانی داشته و داریم، یعنی به خاطر اینکه کسب‌وکار ما از بیرون به چشم می‌آید، برخی افراد فکر می‌کنند که خب ما هم می‌توانیم و شروع به کپی‌برداری می‌کنند. به همین دلیل هم هیچ ‌وقت موفق نمی‌شوند.

از بخش جست‌وجو تا نحوه نمایش آگهی، همه و همه را کپی می‌کنند. برای همین هیچ وقت رقیب جدی و خاصی کنار خود ندیدیم که همین موضوع شاید کمی‌ به ما ضربه هم زده باشد.

  • منظور شما از ضربه‌خوردن به خاطر نبود رقیب چیست؟

نداشتن رقیب در برخی مواقع باعث می‌شود شما پویایی کمتری نسبت به یک بازار رقابتی ‌داشته باشید و آهسته‌تر حرکت کنید. این در حالی است که اگر رقیب داشته باشید، با سرعت بیشتری اقدام به توسعه و پیشرفت می‌کنید.

  • برای توسعه رند بعد از سیم‌کارت چه اقداماتی انجام دادید؟

ما بعد از سیم‌کارت به دو بخش خیلی فکر می‌کردیم؛ بخش اول دامنه و بخش دوم تلفن ثابت بود. از نظر منطقی تلفن ثابت شباهت بسیار بیشتری به سیم‌کارت داشت. مخاطبان سیم‌کارت و تلفن ثابت هم شباهت زیادی به هم داشتند و منطق هر دو یکی بود.

اما بخش دامنه کمی ‌تفاوت داشت. خرید و فروش دامنه در تمام دنیا یک شغل به حساب می‌آمد و در ایران نیز به جز چند نفر خیلی با این موضوع آشنا نبودند. اما آینده جذاب و خوبی برای این بخش می‌دیدیم. مخصوصا اینکه سایت‌هایی مثل گوددی در دنیا بسیار مطرح و فعال بودند.

در نتیجه هر دو بخش را با حفظ اسکلت‌بندی بخش سیم‌کارت راه‌اندازی کردیم و با توجه به نیاز هر کدام، امکانات خاصی به آنها اضافه کردیم. به طور مثال، صفحه پارک دامنه رند، بسیار زیاد مورد استقبال قرار گرفته و بهترین دامنه‌های فروش ایرانی در حال حاضر در صفحه فروش دامنه رند پارک شده‌اند.

  • غیر از خدماتی که از طریق سایت ارائه می‌دهید، آیا خدمات دیگری هم دارید؟

‌در چندسال گذشته با استفاده از تکنولوژی و تجربه تیمی، توانستیم به اپراتورهای تلفن همراه مشاوره‌های مختلفی دهیم. ورود اپراتورها به فروش سیم‌کارت‌های رند و حضور اپراتورهای مجازی باعث شد این مشاوره‌ها بیش از پیش شود.

به طوری که سال گذشته به کمک شرکت کیش‌سل پارس (سامانتل) اولین مزایده حضوری سیم‌کارت‌های رند را به صورت حراجی در هتل اسپیناس پالاس برگزار کردیم.

  • برای توسعه و کسب بازارهای جدیدتر چه اقداماتی انجام دادید؟

قطعا برنامه‌های خاصی داریم که به مرور آنها را اجرا و رونمایی خواهیم کرد. البته بخش اعظم کار ما نگهداری و توسعه امکانات فعلی است که به‌شدت روی این موارد کار می‌کنیم. ما در سال گذشته نیز از روبات تشخیص نوع رند رونمایی کردیم که به صورت خودکار مدل‌های مختلف نوع رند یک سیم‌کارت را تشخیص می‌دهد. با استفاده از این روبات در زمان آگهی‌کردن یک سیم‌کارت، نیاز به انتخاب نوع رندها نیست و سیستم به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهد.

  • شماره موبایل رند، غیر از اینکه یک کالای لاکچری است، چه فایده‌ای دارد؟

موضوع لاکچری‌بودن بخش کوچکی از اهمیت یک شماره رند است. اصلی‌ترین موضوع بحث تبلیغات و اعتبار است. در تمام دنیا برای اینکه مخاطبان خود را حفظ کنند، از شماره‌ها و دامنه‌های رند و ساده استفاده می‌کنند. در همه جای دنیا هم قیمت اینگونه اجناس به خاطر همین گران است. حالا ممکن است برخی برای مواردی غیر از تبلیغات از این شماره‌ها استفاده کنند اما استفاده اصلی آن تبلیغات است.

علاوه بر بحث تبلیغات نیز داشتن یک شماره خاص می‌تواند در نگاه اول به شما اعتبار دهد. البته اعتباری که شاید فقط در کشور ما معنی داشته باشد و در کشور ما نیز این یک قانون نانوشته است که نمی‌شود به آن زیاد اتکا کرد، ولی به صورت ناخودآگاه اگر با یک شماره رند به فردی زنگ بزنید، اولین واکنش آن فرد شگفت‌زدگی است. دقیقا این همان قانون نانوشته است.

  • خیلی از افراد جامعه تصور می‌کنند شماره موبایل آنها چون ظاهر عادی دارد، کاملا معمولی است و قیمت خاصی ندارد. آیا این تفکر درست است؟

یکی از وظایف روبات تشخیص نوع رند همین موضوع شناختن است؛ یعنی شما متوجه شوید شماره شما اصلا رند هست یا خیر. با کمک این روبات مدل‌های رند شماره افراد مشخص می‌شود.

  • با توجه به نوع مخاطبان شما، فرصت معرفی و تبلیغ چه کالاها و خدماتی از طریق بنر و رپورتاژ آگهی در سایت رند وجود دارد؟

ما در حال حاضر هم با شرکت‌های برگزار‌کننده تور و خدمات مسافرتی همکاری می‌کنیم.  در بخش دامنه نیز شرکت‌های هاستینگ و شرکت‌های ثبت دامنه و ارائه‌دهندگان خدمات طراحی سایت و زیرشاخه‌های آن از مشتریان تبلیغاتی ما هستند.

  • چه دورنمایی از آینده رند دارید؟

در بحث دامنه‌های اینترنتی بازار بسیار داغ است. با توجه به اینکه کسب‌و‌کارهای اینترنتی زیادی در حال راه‌اندازی است و خب نیاز همه اینها داشتن یک پایگاه در وب است، برای همین این بازار به سرعت در حال رشد است.  برای همین هم می‌خواهیم خدمات خودمان را به این سمت پیش ببریم که جنبه‌های مختلف نیاز بازار را پاسخ بدهیم.

نگاهمان این است که به سمت یک پلتفرم برویم که راهنمای این باشد که چطور یک دامین خیلی خوب را که آزاد هم هست، ثبت کنیم‌ که تا چند سال آینده هرکسی که بخواهد دامنه‌ای را بخرد یا حتی ثبت کند، حتما به رند سری بزند و از خدمات رند به صورت رایگان حتی استفاده کند تا بهترین دامنه را بتواند خریداری یا ثبت کند.

از زاویه دیگر، بحث نقل و انتقال دامنه است که معضل بزرگی شده و حتی موارد بسیار زیادی کلاهبرداری در آن دیده می‌شود. خیلی تلاش کردیم که این بخش را پوشش بدهیم و یک سیستم پرداخت امن راه‌اندازی کنیم که این مشکلات را کاملا پوشش بدهد.

در بحث سیم‌کارت در کل اولین تلاشمان این است که خدمات جدیدتر اضافه کنیم؛ یعنی هر خدماتی که کاربر خیلی راحت‌تر به نتیجه دلخواهش برسد؛ خواه خریدار باشد یا فروشنده. نکته دیگر، بحث مشاوره به اپراتورها‌ست که هم‌اکنون در جریان است و دارد انجام می‎شود.

اما در تلاشیم تا بسته‌‎های جدیدتری برای اپراتورها داشته باشیم و بتوانیم خدمات جدیدتری به اپراتورها بدهیم. به عبارت دیگر، این تفکر را داریم که در آینده بتوانیم خدمات بهتر و جدیدتری در اختیار اپراتورها قرار بدهیم که کار آنها را تسهیم کنیم و یک سری از معضلاتشان را حل کنیم.

در عین حال نیم‌نگاهی هم به خارج از کشور داریم، هم در حوزه دامنه و هم در حوزه سیم‌کارت که نیازمند مطالعات خیلی بیشتری است که در حال بررسی آن هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.