راهکار پس‌انداز مک‌دونالد به ضررش تمام شد!

0

یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «هر کسی باید یک پس‌انداز داشته باشد.» مهم نیست که این پس‌‌انداز چقدر کم یا زیاد باشد، اما حتی مقدار اندکش هم به شما کمک می‌کند تا به اهداف مالی خود برسید.  

 احتمالا با همین ایده مدیریت رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد تصمیم گرفت به افراد خود آموزش دهد که چگونه برای جمع‌کردن مقداری پس‌انداز برنامه‌ریزی کنند. اما به نظر می‌رسد که مک‌دونالد‌ حین انجام کار، سهوا مطلب دیگری را آموزش داده باشد.

برخی انتقادات اصلی عبارتند از:

این فرض که کارگر دو شغل همزمان دارد.

بیمه هزینه درمانی را تنها ۲۰ دلار در ماه تخمین زده است.

هزینه‌های مراقبت از کودکان، مواد غذایی، لباس و حتی سوخت برای وسیله نقلیه را شامل نمی‌شود.

حتی نسخه قبلی این جدول هزینه وسایل گرم‌کننده را صفر‌دلار در ماه تخمین زده بود.

آیتم بیمه درمانی در جدول مربوط به این موضوع، اشتباه‌تر از سایر موارد به نظر می‌رسد. آنطور که این جدول نشان می‌دهد هزینه بیمه درمانی ۲۰ دلار در ماه است که شامل  چند چسب زخم و تعدادی آسپرین مي‌شود. این در حالی است که میانگین ملی حق بیمه بهداشت و درمان برای هر فرد ۲۱۵ دلار در هر ماه است. حتی اگر به سال ۲۰۱۰ برگردیم، با توجه به گزارش‌های وال استریت ژورنال، مک دونالد هزینه‌های درمانی برای هر کارمند را ۱۴ دلار در یک هفته محاسبه کرده بود.

همچنین در جدول  پس‌انداز مک‌دونالد هزینه‌های سوخت خودرومغفول مانده ‌و این درحالی است که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا هر خانواده آمریکایی به طور متوسط در هر ماه ۲۵۰ دلار هزینه بنزین پرداخت می‌کند و حال سوال این است که کارکنان مک‌دونالد چگونه با حداقل دستمزد زندگی می‌کنند؟

در حالی‌که اجاره‌بهاي منزل بسیار کمتر از متوسط ملی ۱۰۶۲ دلار در هر ماه برآورد شده است. به گزارش سازمان آمار و اطلاعات ریس(Rais)، در برخی‌ نقاط حومه شهر می‌توان با ۶۰۰ دلار در ماه نیز مسکن مناسبی را فراهم کرد. همچنین اگر هزینه تلفن را ماهانه ۱۰۰ دلار محاسبه کنید، با تمام این هزینه‌ها و حقوق بسیار پایین، مک‌دونالد سعی داشت کارکنانش را به پس‌انداز کردن نیز تشویق کند.

علی‌رغم تلاش مک‌دونالد در ارائه الگوی خوبی برای آموزش پس‌انداز به کارمندان، این شرکت با انتشار جدول  مخارج و پس‌انداز نیروهایش، تلویحا اعتراف کرد که کارکنانش با این دستمزد اندک حتی قادر به تامین حداقل نیاز‌های خود نیز نیستند.

 مسئول روابط عمومی مک‌دونالد به نشریه تینک  پروگرس (‌‌Think Progress) گفت: «نمونه‌های منتشر‌شده در سایت بسیار کلی است‌ و تنها به منظور ارائه یک قالب نمونه برای پس‌انداز طراحی شده بود.» 

با تمام این تفاسیر پس از انتشار این جدول مک‌دونالد مجبور شد تا در راستای پاسخ به اعتراضات حد‌اقل حقوق کارکنان را افزایش دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.