راهکارهایی ابتکاری برای وفادار کردن کارکنان

0

 در این راستا نگاهی داریم به سه شرکتی که در صنعت خود، وفاداری و تحسین کارمندانشان را برانگیخته‌اند.

  •  پابلیکس با اهدای سهام مالکیت و فرصت‌های رشد، از کارمندانش پشتیبانی می‌کند

پابلیکس بزرگ‌ترین زنجیره‌ سوپرمارکت‌های آمریکا با مرکزیت فلوریداست که کارمندانش مالکیت شرکت را در دست دارند. این شرکت با ۱۸۴ هزار کارمند، حاشیه‌ سودی بیشتر از والمارت، هولفودز و کروگر را به نام خود ثبت کرده است. فرهنگ کارمندمحور این شرکت باعث شده وفاداری و تعهد کارکنانش ‌تا ۹۵ درصد افزایش پیدا کند. همه‌ کارمندان تمام‌وقت و پاره‌وقت این شرکت که به‌طور متوسط ۲۰ ساعت در هفته فعالیت دارند، پس از یک سال درصدی از سهام شرکت را در برنامه‌ مالکیت سهام کارکنان دریافت می‌کنند. این سهام به‌طور سالیانه افزایش پیدا می‌کند و به افرادی که نقش پررنگ‌تری در موفقیت‌های شرکت بازی کرده‌اند، پاداش متناسبی تعلق می‌گیرد. سبک مدیریتی پابلیکس بر ارتباطات و شفافیت آرا تأکید دارد. عملکرد کارمندان به‌طور منظم مورد بازخورد همکاران و مدیران قرار می‌گیرد و هر ۶ماه یک‌بار به آنها اجازه داده می‌شود درخواست خود را برای افزایش حقوق مطرح کنند. سایت مشاغل پابلیکس این امکان را برای کارمندان فراهم می‌کند که مسیر شغلی مناسب خود را انتخاب کنند. این شرکت تلاش می‌کند که رشد درون‌سازمانی داشته باشد و به این منظور کارمندان را تشویق می‌کند فرصت‌هایی را که با اهدافشان سازگار است، دنبال کنند. پابلیکس دوره‌های آموزشی رایگان مختلفی را برای کارمندانش برگزار می‌کند و پس‌ازاینکه اطلاعات کامل را در مورد فرصت‌های شغلی در اختیار آنان قرارداد، به آنها اجازه می‌دهد در حوزه‌ موردعلاقه‌ خود فعالیت کنند. تاد جونز، رئیس و مدیرعامل فعلی پابلیکس هم سال‌ها پیش کار خودش را با شغلی نیمه‌وقت در قسمت بسته‌بندی این شرکت شروع کرده است. جونز می‌گوید: «من واقعا به شرکت پابلیکس و محصولاتمان اعتقاد دارم. ما همه‌ تلاشمان را به کار بسته‌ایم تا محیط کار خوبی برای کارمندانمان فراهم کنیم و البته ازآنجاکه کارمندان مالکان اصلی شرکت هستند، برای بهبود و پیشرفت شرکت همه‌ انرژی خود را به کار می‌گیرند.»

  •  شرکت هواپیمایی ساوت‌وست، کارمندانش را به شوخ‌طبعی و داشتن ذهن باز دعوت می‌کند

شرکت ساوت‌وست ایرلاینز، در سال ۱۹۷۱ کار خود را تنها با ۴ هواپیما آغاز کرد و امروز بیش از ۵۲ هزار کارمند را در استخدام خود دارد. طبق آخرین اطلاعیه‌ سازمان حمل‌ونقل آمریکا، ساوت وست بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ پروازهای مسافربری داخلی این کشور است. هرب کلهر، مؤسس این شرکت همیشه معتقد بود که کارمندان راضی و خشنود، مشتریان را شاد نگه می‌دارند و در نتیجه سودآوری بیشتری برای شرکت خواهند داشت.

معیارهای اصلی استخدام کارمندان، روحیه‌ سرسخت، قلب خدمتگزار و شوخ‌طبعی و رفتار دلپذیر است. ساوت‌وست از کارمندانش می‌خواهد با پشتکار و استقامت و سختکوشی و البته روحیه‌ بالا، بهترین خدمات و پشتیبانی از مشتریان را ارائه دهند. به‌طور متقابل این شرکت با قدردانی از کارمندان به آنها انگیزه می‌دهد: همه‌ کارکنان از هرگونه امکاناتی که به شکوفایی و رشد آنها کمک می‌کند، برخوردار می‌شوند. کارکنان نمونه موردتقدیر قرار می‌گیرند و شرکت با برگزاری جشن‌های درون‌سازمانی، علاوه بر اهدای جایزه و پاداش به تیم‌های برتر، زمینه‌ آشنایی اعضای تیم‌های مختلف را با یکدیگر فراهم می‌کند. به کارمندانی که با ایده‌ها و عملکرد خود، نظر مثبت مشتریان و همکارانشان را به دست بیاورند علاوه بر جوایز مالی، نشان افتخار نیز اهدا می‌شود.

سال‌هاست که شرکت ساوت‌وست، به خاطر جشن‌های سرگرم‌کننده و خلاقانه‌اش مشهور و زبانزد است. هرسال کارمندان از سراسر کشور جمع می‌شوند تا در رویدادهای بزرگ این شرکت حضور پیدا کنند. 

  •  سیلزفورس به‌وسیله‌ مأموریت و هدف شرکت، به کارمندانش انگیزه می‌بخشد

شرکت سیلزفورس در مدت ۱۸ سال توانسته اعتباری جهانی کسب کند؛ اعتباری که بر پایه‌ ارزش‌های بشردوستانه و حس مسئولیت‌پذیری و پایبندی به اصول شهروندی شکل‌گرفته است. سیلزفورس، خالق CRM و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های پردازش ابری در جهان است و ۱۹ هزار کارمند را در استخدام خود دارد. سیلزفورس با الگو قرار دادن «بشردوستی و کمک به همنوعان»، خدمات اجتماعی داوطلبانه را اساس فرهنگ‌سازمانی خود قرار داده است. زمانی که مارک بنیوف شرکت سیلزفورس را تأسیس کرد، اهداف و ارزش‌ها و بینش شرکتش را در بیانیه‌ای عمومی به اشتراک گذاشت و همه‌ کارمندان را به تلاش برای محقق‌کردن این اصول دعوت کرد. جادی کانر، معاون بخش مشارکت و بازاریابی  این شرکت می‌گوید: «همسویی با اهداف و ارزش‌ها و مأموریت شرکت، برای پویایی خدمات، ضروری است و تمام کارمندان، در تمام سطوح، بر اساس همین معیارها استخدام می‌شوند.»

زمانی که کارمندان حس می‌کنند به جامعه‌ای بزرگ‌تر و مبتنی بر اعتقادات جهانی تعلق دارند، باانرژی و انگیزه‌ کامل وظایفشان را انجام می‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.