راحت مثل رند !

یک بازارچه آنلاین در زمینه خرید و فروش شماره و دامنه

0

مخاطبان اصلی رند را می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد؛ فروشندگان اصلی، فروشندگان کوچک و خریداران. فروشندگان اصلی کسانی هستند که خرید و فروش سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه شغل آنها محسوب می‌شود و از این راه کسب درآمد می‌کنند

بازارچه‌های آنلاین (Marketplace) یکی از انواع کسب‌و‌کارهای آنلاین هستند که در جهان به طور ویژه مورد توجه قرار دارند. یک بازارچه آنلاین در حقیقت فضایی را فراهم می‌کند تا صاحبان کالا و خریداران همدیگر را به‌راحتی پیدا کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این دسته از کسب‌و‌کارها چند‌سالی است که در ایران نیز پا به عرصه گذاشته‌اند و توانسته‌اند جای خود را به خوبی در بین کسب‌و‌کارها و اشخاص باز کنند. وب‌سایت «رند» یکی از نمونه‌های موفق بازارچه‌های آنلاین است که از نزدیک به یک دهه پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. در این مطلب شما را با این استارتاپ و خدماتی که ارائه می‌دهد، بیشتر آشنا خواهیم کرد.

با رند بیشتر آشنا شوید

استارتاپ رند در حقیقت یک بازارچه آنلاین (marketplace) است که امکان خرید و فروش سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه‌های اینترنتی را فراهم می‌کند.

این استارتاپ در سال ۸۸ توسط محمد فروغی بنیانگذاری شد. وی که در کارنامه سوابق خود عضو موسس و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی را دارد، در حال حاضر به عنوان رئیس هیات مدیره رند مشغول فعالیت است.

همان‌طور که می‌دانیم، کلمه رُند در فارسی با مفاهیمی مانند خاص‌بودن، مرتب‌بودن و راحت‌تر‌بودن معنا می‌شود و این معانی دقیقا همان کارهایی هستند که این استارتاپ انجام می‌دهد.

تاکنون نسخه‌های مختلفی از پلتفرم رند رونمایی شده که همگی بنا به اقتضائاتی صورت گرفته‌اند و به نوعی به کار تکامل بخشیده‌اند.

رند در ابتدا قصد داشت مشکل صنف خرید و فروش سیم‌کارت را حل کند، ولی به مرور زمان توانست خود را به عنوان رهبر بازار معرفی کند. در ادامه روند کاری، با توجه به نیاز بازار بخش‌های تلفن ثابت و دامنه ‌نیز اضافه شدند که آن را به یک بازارچه همه‌جانبه و یکپارچه تبدیل کردند.

شاید بتوان یکی از علت‌های رونمایی از پلتفرم‌های مختلف رند را نیز همین مسئله دانست؛ یعنی تغییر در جهت توسعه و همگامی با بازار. در یک جمله می‌توان گفت که سایت رند محلی برای درج آگهی خرید و فروش سیم‌کارت‌، تلفن ثابت و دامنه است و افراد می‌توانند محصولات مورد نظر خود را بخرند و یا به فروش برسانند.

حضور یک‌ساله موسسان رند در بازار خرید و فروش سیم‌کارت و شناخت کامل بازار قبل از راه‌اندازی وب‌سایت یکی از نکات جالب توجه درباره این استارتاپ است. در حال حاضر بخش‌های مختلف پشتیبانی، توسعه بازار، مارکتینگ، بخش فنی و بخش تولید محتوا در رند وجود داشته و مشغول برنامه‌ریزی و فعالیت هستند.

مخاطبان اصلی رند را می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد؛ فروشندگان اصلی، فروشندگان کوچک و خریداران. فروشندگان اصلی کسانی هستند که خرید و فروش سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه شغل آنها محسوب می‌شود و از این راه کسب درآمد می‌کنند

رند چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

همان‌طورکه اشاره شد، خدمات استارتاپ رند را می‌توان به طور کلی در ۳ دسته سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه‌های اینترنتی جای داد.

در بخش سیم‌کارت امکان ثبت آگهی درباره خرید یا واگذاری شماره تلفن‌های همراه وجود دارد؛ فرقی نمی‌کند که این شماره‌ها اعتباری باشند یا دائمی و رند یا غیررند. هر آگهی باید قیمت مشخصی داشته باشد و در صورتی که فروشنده قصد درج قیمت نداشته باشد، می‌تواند حالت «تماس بگیرید» یا «بالاترین پیشنهاد» را برای آگهی خود درنظر بگیرد.

خریداران بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای به فروشندگان متصل شده و می‌توانند با هم تماس تلفنی برقرار کنند. افرادی هم که به عنوان خریدار وارد سایت می‌شوند، می‌توانند از طریق جست‌وجوی پیشرفته نیاز خود را بشناسند و محصول مورد نظر خود را پیدا کنند.

از طریق امکان جست‌وجوی پیشرفته افراد ‌می‌توانند انتخاب کنند که چه اعدادی در کجا قرار داشته باشند. همچنین صفر یا کارکرده‌بودن سیم‌کارت یا انواع رند‌بودن نیز از دیگر گزینه‌هایی هستند که می‌توان در جست‌وجو لحاظ کرد و افرادی هم که نگران محدودیت بودجه خود هستند، می‌توانند سقف هزینه موردنظر خود را در جست‌وجو وارد کنند تا بر آن اساس پیشنهادهای موجود را مشاهده کنند.

بخش دوم خدمات رند مربوط به تلفن ثابت است؛ یکی از مشکلات عمده شرکت‌های بزرگ، پیدا‌کردن شماره‌های مناسب برای تلفن ثابت است. این کار وقتی دشوارتر می‌شود که شرکت‌ها به منظور تبلیغات بهتر و ماندگاری در حافظه مشتریان به دنبال یک شماره رند باشند و مرکز مخابراتی مربوطه قابلیت ارائه شماره رند را نداشته باشد.

یکی از تغییراتی که در پلتفرم رند صورت‌گرفته، آن است که افراد می‌توانند همه مناطق مخابراتی موجود را مشاهده کنند و حتی مطلع شوند که یک شماره به‌خصوص مربوط به کدام منطقه است.

گفتنی است بخش تلفن ثابت نیز همانند بخش سیم‌کارت دارای امکان جست‌وجوی پیشرفته است و افراد حتی می‌توانند چهار‌رقمی یا پنج‌رقمی‌بودن شماره را نیز در جست‌وجوهای خود وارد کنند.

بخش سوم خدمات نیز به دامنه‌های اینترنتی تعلق دارد. دامنه‌های اینترنتی از بخش‌هایی است که رشد بسیار زیادی در سال‌های گذشته داشته ‌و به همین خاطر یکی از سرفصل‌های اصلی خدمات رند را به خود اختصاص داده است.

در این بخش افراد می‌توانند درباره دامنه‌هایی که قصد فروش آنها را دارند، آگهی ثبت کنند تا خریداران با کمک ابزارهای مختلف جست‌وجو، آنها را مشاهده و بدون واسطه خریداری کنند.

 خرید و فروش نمی‌کنیم!

صاحبان استارتاپ رند تاکید ویژه‌ای دارند ‌روی اینکه استارتاپ‌شان هیچ‌گونه دخالتی در فرآیند خرید و فروش ندارد و درصدی را هم به عنوان سود از معاملات انجام شده برای خود برنمی‌دارند.

آنها معتقدند که همین عدم دخالت در خرید و فروش توانسته اعتبار ویژه‌ای را در زمینه فروش سیم‌کارت برای رند به ارمغان بیاورد؛ اعتباری که رقبا به خاطر دخالت در خرید و فروش نتوانسته‌اند کسب کنند.

تخصصی‌سازی انتخاب نوع رند و ارزشگذاری سیم‌کارت یکی از اهداف این کسب‌و‌کار در ۲سال گذشته بوده و در همین راستا نیز به این حیطه ورود پیدا کرده است.

در حال حاضر، رند زیرساخت‌هایی را فراهم کرده که تمام اپراتورهای تلفن همراه از آن بهره‌مند هستند و خود صاحبان استارتاپ نیز به عنوان مشاور در کنار برخی از اپراتورهای اصلی و مجازی حضور دارند.

کاربران رند چه کسانی هستند؟

مخاطبان اصلی رند را می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد؛ فروشندگان اصلی، فروشندگان کوچک و خریداران. فروشندگان اصلی کسانی هستند که خرید و فروش سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه شغل آنها محسوب می‌شود و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

برخی از این افراد ممکن است دفتر یا مغازه‌ای هم در سطح شهر داشته باشند و برای بهتر دیده‌شدن، از خدمات ارزش افزوده و تبلیغاتی رند استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز ممکن است بدون داشتن محل فیزیکی به این کار مشغول باشند.

فروشندگان کوچک به کسانی گفته می‌شود که تعداد کمی (کمتر از۳عدد) سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه دارند و شغل اصلی آنها خرید و فروش نیست. از آنجایی که این دسته از افراد معمولا قصد دارند محصول خود را به بهترین قیمت بفروشند، با هدف فروش با قیمت بالاتر اقدام به درج آگهی در سایت رند می‌کنند.

دسته سوم هم خریداران هستند؛ یعنی افرادی که بنا به نیاز خود به جست‌وجوی شماره یا دامنه مد نظر پرداخته و بعد از انتخاب، به صورت مستقیم با فروشنده تماس گرفته و در جهت خرید اقدام می‌کنند.

موضوع مهم در این رابطه آن است که این کسب‌و‌کار علاوه بر ارائه خدمات به صورت B2C، در قالب B2B نیز فعالیت می‌کند و اپراتورهای تلفن همراه اعم از اپراتورهای اصلی و مجازی مشتریان اصلی آن در این قالب به حساب می‌آیند.

بازار سیاه نداریم!

استارتاپ رند کاری کرده که بازار سیاه به وجود نیاید! واسطه‌های سودجو که تا دیروز می‌توانستند بازار را در جهت اهداف منفعت‌طلبانه خود مدیریت کنند، حالا با وجود استارتاپی به نام رند دیگر توان چنین کاری را ندارند. این ویژگی اصلی بازارچه‌های آنلاین است که از شکل‌گیری قیمت کاذب محصولات و خدمات جلوگیری و دست واسطه‌های مخرب را از بازار کوتاه می‌کنند. بنابراین کلیه افرادی که از خدمات رند استفاده می‌کنند، می‌توانند از بابت منصفانه‌بودن خدمات مطمئن باشند‌.

در حقیقت این استارتاپ بیشتر از آنکه یک بنگاه تجاری باشد، یک صنف اجتماعی محسوب می‌شود که امکان دسترسی عمومی و عادلانه کلیه شهروندان و کسب‌و‌کارها به محصولات مورد نظر خود را در زمینه سیم‌کارت، تلفن ثابت و دامنه اینترنتی فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.