دکاکورن‌های ۱۰میلیارد دلاری جهان

0

در دنیای حرفه‌ای استارتاپ‌ها، ارزش دارایی‌ها از صدها میلیون دلار به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد. یونیکورن‌ها ارزش یک میلیارد دلاری دارند ‌و ارزش دکاکورن‌ها به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد و جای تعجبی نیست که آمریکا کانون بسیاری از یونیکورن‌ها و دکاکورن‌هاست.

 شرکت اوبر (Uber)، همچنان یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های آمریکایی به شمار می‌رود؛ شرکتی با ارزش ۶۸ میلیارد دلاری که اخیرا دارا خسروشاهی ایرانی‌تبار مدیریت آن را بر عهده گرفته است. اوبر ارزشمندترین استارتاپ در آمریکا و سراسر جهان است و از ارزش‌گذاری رقیب اصلی‌اش یعنی «دیدی چوکسینگ» تقریبا ۲۰ میلیارد دلار پیشی گرفته است.

این استارتاپ کرایه تاکسی در سال‌های اخیر چندین میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است، از جمله سرمایه ۳.۵ میلیارد دلاری از عربستان سعودی و ۲ میلیارد دلار به صورت وام. البته اوبر در ماه می‌ سال گذشته میلادی اعلام کرد که ۷۰۸ میلیون دلار  ضرر کرده که همچنان کمتر از ضرر ۹۹۱ میلیون دلاری مدت مشابه در سال قبل از آن بود. اوبر در سال ۲۰۱۷ سال پر‌فراز‌و‌نشیبی را پشت سر گذاشت. برخی مدیران اجرایی آن به دلیل گزارش تبعیض و آزار‌جنسی از کار برکنار شدند و ویمو، شرکت خودروی خودران متعلق به گوگل نیز اوبر را متهم به سرقت فناوری کرد. اما در نهایت اوبر همچنان استارتاپ موفق و ثروتمند آمریکا به شمار می‌رود که در همه جهان شناخته شده است و مسافران از آن استفاده می‌کنند.

 ایربی‌ان‌بی (Airbnb) با مدیریت برایان چسکی با ارزش ۳۱ میلیون دلاری که کمتر از نصف ارزش اوبر است، یکی دیگر از یونیکورن‌های آمریکایی است. ای‌بی‌ان‌بی، استارتاپی است که در زمینه کرایه خانه فعالیت می‌کند، به این ترتیب که هر فردی می‌تواند خانه خود را در این وب‌سایت برای اجاره در تعطیلات به نمایش بگذارد. هرچند ایر‌بی‌ان‌بی نیز مانند اوبر سال پرفراز‌و‌نشیبی را در سال ۲۰۱۷ داشت، اما توانست یک میلیارد دلار سرمایه‌ جذب کند. این استارتاپ همچنین سرویس جدیدی به نام تریپس را راه‌اندازی کرده که هدف آن تبدیل این شرکت به شرکت خدمات مسافرتی است.

 پالانتیر (Palantir)، با مدیریت الکس کارپ ۲۰میلیارد دلار ارزش دارد و تنها در سال ۲۰۱۶، بیش از ۲میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد هنوز این شرکت به سوددهی افسانه‌ای نرسیده است. این استارتاپ داده‌کاوی به شدت مخفیانه عمل می‌کند‌ و در ماه ژوئن گزارش‌هایی منتشر شد که پالانتیر ۲۲۵ میلیون دلار سهام کارکنان خود را در ازای سکوت آنها خریداری کرد.

پالانتیر از طرف شعبه سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت CIA حمایت می‌شود و گفته می‌شود که با دولت کار می‌کند، به طوری که یک بار در افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی دولت آمریکا، به نقش پالانتیر نیز اشاره شد. همچنین گفته می‌شود که پالانتیر به دولت آمریکا کمک کرد که اسامه بن‌لادن را پیدا کند‌ و با استفاده از فناوری تشخیص چهره به پلیس در غربال‌کردن تعداد بسیار زیادی ویدئو کمک کرد تا بمبگذاران ماراتن بوستون را پیدا کند.

ولی اخیرا پالانتیر با وزارت کار آمریکا دچار مشکل شد‌ و اتهاماتی به این شرکت وارد شد که فرایندهای استخدامی مهندسان نسبت به آسیایی‌ها تبعیض قائل می‌شود. این شرکت موافقت کرد که یک میلیارد و ۶۵۰ هزار و ۴۳۴ دلار حقوق و سهام به  کارکنانی که از این موضوع ضربه دیده بودند، پرداخت کند.

 وی وُرک (WeWork)، ۱۸ میلیارد دلاری استارتاپ فضای کار اشتراکی است که در ماه مارس گذشته با جذب ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه از شرکت سافت بانک، تبدیل به چهارمین استارتاپ پرارزش در آمریکا شد. گفته می‌شود که وی‌ورک در آینده‌ای نزدیک تبدیل به شرکت سهامی عام می‌شود‌ و حتی ممکن است چند کمپانی کوچک‌تر را نیز خریداری کند.

  اسپیس اکس (SpaceX)، با مدیریت ایلان ماسک و ارزش ۱۲ میلیارد دلار از شرکت‌های فیدلیتی و گوگل یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. اسپیس اکس در سال ۲۰۱۶، موشک فالکون ۹ را به فضا پرتاب کرد، ماهواره‌ای را رها کرد و بعد سالم به زمین بازگشت. موفقیت این پرتاب و فرود ثابت کرد که استفاده مجدد از موشک‌های گران‌قیمت به جای سقوطشان در اقیانوس امکان‌پذیر است.  ولی ۲۰۱۶ سال پر‌چالش‌تری برای این شرکت بود. در ماه سپتامبر، یک موشک اسپیس‌اکس در حین تست پرتاب منفجر شد‌ و ماهواره‌ای که فیس‌بوک قصد داشت کرایه کند را نابود کرد. از آن زمان، اسپیس‌اکس راه‌اندازی سیستم موشکی قدرتمندتر دیگری (فالکون هِوی) را به تأخیر انداخته است. همچنین این شرکت ارسال موشکی با خدمه فضانوردان ناسا را نیز تا سال ۲۰۱۸ به تعویق انداخته است.

  پینترست (Pinterest)، بن سیلبرمن مدیر این شرکت ۱۱ میلیارد دلاری است. در ماه می ‌۲۰۱۵، پینترست سرمایه‌ای به مبلغ ۵۳۳ میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی همچون شرکت‌های اندریسن هوروویتز، فرست مارک و گلدمن ساکس جمع‌آوری کرد‌ که ارزش این شرکت سان‌فرانسیسکویی را به ۱۱ میلیارد دلار رساند. این پلتفرم کشف مجازی و پین‌کردن بیش از ۱۷۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد‌ که بیشتر از نیمی از آنها بین‌المللی هستند. این شرکت در ماه‌های اخیر تمرکز خود را به بازارهای خارجی مثل بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و برزیل گسترش داده است‌ و تبلیغات روی پلتفرم خود را دو‌برابر کرده است.

  دراپ باکس (Dropbox)، را درو هیوستون مدیریت می‌کند. دراپ باکس در سال ۲۰۱۴ بعد از دریافت سرمایه‌ای ۶۱۷ میلیون دلاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار رسید. از آن زمان، این کمپانی تمرکز خود را به سمت مشتریان تجاری تغییر جهت داده و سال گذشته سرویس تجاری خود را ارائه کرد.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ هزینه‌های خود در زمینه کارکنان را کاهش داد، چیزی که ۲۵ هزار دلار در سال برای هر کارمند خرج روی دست شرکت می‌گذاشت. با اینکه دراپ‌باکس جزئیات مالی خود را فاش نمی‌کند، ولی گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد. درو هیوستون، مدیرعامل دراپ‌باکس در ماه ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد که این شرکت هم‌اکنون جریان نقدینگی مثبتی دارد‌ که برای یک شرکت تکنولوژی با رشد سریع نقطه عطف مهمی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.