دنیا را از چشم حیوانات ببینید

0

از این نرم افزار، که عکس های دیجیتال را از دید حیوانات نشان می دهد، می توان برای تجزیه و تحلیل رنگ ها و الگوها استفاده کرد و این نرم افزار برای مطالعه سیگنال های حیوانات و گیاهان، استتار و شکار حیوانات مفید است اما می تواند برای هر فردی که می خواهد رنگ ها را با دقت بررسی کند، سودمند باشد.

به گزارش شنبه مگ: در حال حاضر گروه اکولوژی حسی در طیف وسیعی از مطالعات از قبیل تغییر رنگ در خرچنگ های ساحلی سبز، پیگیری تغییر رنگ صورت خانم ها در طول چرخه تخمک گذاری، و تعیین جنبه های استتار که از شبگردها در مقابل شکارچیان بالقوه محافظت می کند، از این برنام افزار استفاده کرده است.

امروزه به لطف نرم افزارهای جدید، به راحتی می توان دنیا را از چشم حیوانات مشاهده کرد.

دوربین های دیجیتال ابزارهای قدرتمندی هستند که با استفاه از آنها می توان رنگ ها و الگوهای موجود در طبیعت را بررسی کرد اما تا کنون استفاده از عکس های دیجیتالی برای بررسی دقیق و معتبر رنگ ها بسیار دشوار بوده است. این نرم افزار به ما امکان می دهد تا تصاویر را کالیبره کرده و آنها را از چشم حیوانات مشاهده کنیم، تا بتوانیم دریابیم که یک صحنه از دید انسان و غیر انسان چقدر به یکدیگر شبیه است.

تا کنون، هیچ برنامه نرم افزاری کاربر-پسندی وجود نداشته است که به محققان امکان دهد تصاویر خود را کالیبره کرده، چندین لایه را – کانال های قابل مشاهده و ماوراء بنفش – ادغام کرده، آنها را به فضاهای رنگ حیوانات تبدیل، و به آسانی تصاویر را بررسی کنند. در عوض محققان مجبور بودند بیشتر این کارها را به طور دستی انجام دهند. اما اکنون این نرم افزار بسیار کاربر-پسند است.

دید رنگ در بین حیوانات و حتی بین گونه های مختلف متفاوت است. چشم اکثر انسان ها و میمون ها نسبت به سه رنگ، قرمز، سبز و آبی، حساس است در حالیکه سایر پستانداران بیشتر به رنگ آبی و زرد حساس هستند. انسان ها به هیچ وجه نمی توانند دنیا را از طریق بیش از این سه رنگ اصلی مشاهده کنند، اما چشم اکثر پرندگان، خزندگان، دوزیستان و بسیاری از حشرات به حداکثر چهار رنگ حساس است. بسیاری از آنها می توانند محدوده ماورای بنفش را ببینند، در صورتیکه انسان ها بدون استفاده از دوربین های طیف کامل قادر به مشاهده این محدوده نیستند. بنابراین دانشمندان باید ماورای بنفش را بررسی کنند تا دریابند که این حیوانات چگونه به دنیا نگاه می کنند.

محققان داده های خاصی را درباره تنظیمات دوربین برای حیواناتی از قبیل انسان، طاووس، زنبور عسل، موش خرما و برخی از ماهی ها ارائه داده اند.

اگر در محدوده ماورای بنفش به گل ها نگاه کنید، با صحنه بسیار زیبایی رو به رو می شوید زیرا آنها برای جذب حشرات گرده افشان که در اشعه ماورای بنفش قابل مشاهده هستند، مانند زنبور عسل، سیگنال هایی را ارسال می کنند. ماورای بنفش در جذب جفت برای پرندگان، خزندگان و حشرات نیز نقش مهمی ایفا می کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.