در رویداد آی‌سی‌تی اسپرینگ ۲۰۱۷ چه گذشت؟

0

هفته گذشته رویداد ICT Spring  با حضور ناصر حکیمی، نیما امیرشکاری و دیگر نمایندگانی از ایران، در لوکزامبورگ برگزار شد. ششمین دوره این کنفرانس دو‌روزه، ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه (نهم و دهم ماه می)، با چهار محوریت اصلی فین‌تک، دیجیتال، صنعت و هوافضا و با حضور ۵ هزار متخصص و افراد تأثیرگذار در این حوزه‌ها برگزار شد.

آی‌سی‌تی اسپرینگ که از سال ۲۰۱۲، همه‌ساله در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، در این دوره با هدف ایجاد ارتباط بیشتر میان کسب‌وکارها، تصمیم‌سازان، مدیران نوآوری، استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران، بیش از ۵هزار نفر از تصمیم‌سازان و همینطور بیش از ۱۰۰ سخنران بین‌المللی از ۷۲ کشور دنیا را دور هم جمع کرد.

در بین این سخنرانان، خاویر بِتِل نخست وزیر لوکزامبورگ که وزیر ارتباط و رسانه نیز هست، همراه با معاونش اتین اشنایدر، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی، امین سالاری رئیس انجمن هوافضای ایران و علی صادقی یکی از مدیران آژانس فضایی ایران حضور داشتند.  این کنفرانس دو روزه، فرصت بسیار خوبی است تا با وجود تصمیم‌گیران اصلی و افراد تأثیرگذار در بخش‌های آی‌تی، مالی، بانکداری، وب و بازاریابی، سرمایه‌گذار‌ها و استارتاپ‌ها، امکان ایجاد همکاری‌هایی در مقیاس اروپایی و همین‌طور جذب سرمایه، فراهم شود.

به گفته فابین آمورِتی  هم‌بنیانگذار این رویداد، ارتباط میان مردم و تکنولوژی گسترش یافته است. در حال حاضر، مفهوم دیجیتال دیگر مختص بازاریابان و آی‌تی‌کارها نیست بلکه برای همه افراد است.

  •  زنجیره بلوک در خدمت دانش مالی

در نخستین روز این کنفرانس و در بخش فین‌تک آن، موضوع زنجیره بلوک و بازنگری روش‌های پرداخت، مطرح شد. البته چند هفته بعد از بازگشایی مرکز فناوری‌های مالی لوکزامبورگ (LHOFT)، این دو موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.

در این بخش، ناصر حکیمی سخنرانی با «موضوع بانکداری و پرداخت در ایران، چالش‌های رگولاتوری در برابر فین‌تک» داشت. حکیمی در صحبت‌هایش گفت: «ایران پیشرفت‌های زیادی در زمینه تکنولوژی کرده است و اکنون قانونگذاری موضوع اصلی و اساسی است.»

جاناتان پرنس، از بنیانگذاران Digicash Payment & Jeelis  در صحبت‌های آغازی خود گفت که در دو روز کنفرانس قرار است درباره فین‌تک و موضوعاتی مانند زنجیره بلوک، دانش مالی دیجیتالی، فناوری‌های بیمه، فناوری‌های قانونگذاری و همین‌طور استارتاپ‌ها حرف‌های جالبی مطرح شود.

ژان هیلگر، رئیس هیات مشاوران ICT Spring  هم در ادامه صحبت‌های پرنس گفت: «هفت سال پیش ما این رویداد را راه‌اندازی کردیم و برای این‌کار چالش‌های سختی هم داشتیم. اما امروزه  آی‌سی‌تی اسپرینگ  یک موفقیت غیرقابل انکار است. ما در این رویداد، بخش‌های نوآورانه، از بخش هوافضا گرفته تا فین‌تک را پوشش می‌دهیم. نوآوری و کارآفرینی دو موضوع اصلی در  آی‌سی‌تی اسپرینگ  است.»

ساید فیهری  از شرکای شرکت KPMG هم در صحبت‌هایش گفت: «من فن‌شناس نیستم. من از دنیای مالی می‌آیم. فین‌تک‌ها و زنجیره بلوک موضوعاتی هستند که نشان‌دهنده بخش‌های برهم‌زننده تکنولوژی هستند. باور من بر این است که تکنولوژی، دسترسی افراد به حوزه مالی را بسیار راحت‌تر می‌کند.»

نیکولاس ماکل، مدیرعامل Luxembourg for Finance پس از مقایسه فین‌تک که نسبت به سال گذشته‌ بسیار بالغ‌تر شده است، موضوع برگزیت را مطرح کرد و اینکه آیا تصمیمات سیاسی تأثیری بر این حوزه دارد یا نه.

  •  فناوری‌های قانونگذاری

بحث موضوعات سیاسی که مطرح می‌شود، پای ایران و اثرات تحریم هم وسط کشیده می‌شود. به همین دلیل هم نمایندگانی که از ایران در این کنفرانس حضور داشتند، کار سهل و آسانی برای جلب توجه سرمایه‌گذاران و فراموش کردن دوره تحریم‌ها داشتند. نیما امیرشکاری هم جزو همین نمایندگان بود که در دومین روز کنفرانس و در بخش فناوری‌های قانونگذاری سخنرانی با عنوان «پیشرفت‌های فین‌تک و فرصت‌های موجود در ایران»‌ انجام داد. امیرشکاری صحبت‌هایش را با ارائه تاریخچه‌ای از ایران شروع کرد و گفت: «در سال ۲۰۱۷، نسل وای (Gen Y) و نسل زد (Gen Z) اکثریت جمعیت را شامل می‌شوند. فین‌تکی‌ها را هم همین دو نسل تشکیل می‌دهند. ضعف ما در دوران تحریم‌ها تبدیل به قدرت ما شد. ما تلاش کردیم تا فناوری‌های محلی را به کمک مهندسان خود توسعه دهیم. ما هیچ‌گونه کارت بین‌المللی نداریم؛ این موضوع باعث می‌شود تقلب کمتری هم در سیستم کارت‌های داخلی خود داشته باشیم. اکنون نیز به کمک راهکارهای فین‌تک، در حال تغییر سیستم بانکداری سنتی خود هستیم.» در همین بخش نیز نادیا منظری  رئیس بخش نوآوری، پرداخت و زیرساخت‌های بازار CSSF (کمیته نظارت بر بخش مالی در لوکزامبورگ) گفت: «صنعت مالی، به توسعه فناوری‌های قانونگذاری شتاب بیشتری داده است و این فناوری‌ها خود مکمل بخش فین‌تک هستند.

برای مثال فناوری‌های قانونگذاری راهکار پرداخت آنلاین را ساده‌تر می‌کند. موضوع فناوری‌های قانونگذاری از آن جهت اهمیت دارد که موجب ایجاد تغییراتی در حوزه مالی می‌شود و خطرات موجود را بررسی می‌کند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.