خیرین از ایده و افکار جوانان حمایت می‌کنند

0

نصرالله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی بهره‌گیری از حمایت‌های خیرین در راستای نوآوری و کاربردی‌سازی ایده‌ها را امری ضروری دانست. در این نشست که ابراهیم جلیلی، رئیس بنیاد نیکوکاری نیز حضور داشت، برنامه‌های صندوق برای دستیابی به افق روشن کاربردی‌سازی ایده‌های فناورانه تشریح شد. 

ضرغام با اشاره به نقش سرمایه‌گذاران غیردولتی در سایر کشورها گفت: «در کشور ما عمده منابع تحقیقات و توسعه آموزش عالی را دولت تأمین می‌کند اما در سایر کشورها اینچنین نیست. رشدی که منابع بودجه تحقیقات دنیا طی ۱۰سال پیداکرده از ۷۱۳ میلیارد دلار به هزار و ۶۱۳ میلیارد دلار است که کشور چین معادل با کل اتحادیه اروپا و آمریکا در این رشد سهم داشته است پس باید بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های علمی داخلی و خارجی به‌ویژه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهیم زیرا این شرکت‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری در افزایش منابع بودجه‌ای‌ تحقیق و توسعه داشته باشند. در سایر کشورها علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مردمی هم در این توسعه نقش دارند؛ یعنی بخشی از منابع خیرین به سمت‌وسوی توسعه علم و فناوری اختصاص می‌یابد.»

وی همچنین ادامه داد: «بنابراین فعالیتی در صندوق آغازشده تا سرمایه‌گذاری خیرین علاوه برکمک به امور مدرسه‌سازی، ساخت دانشکده و خوابگاه به حمایت از ایده‌ها، نوآوری و خلاقیت هم تعلق گیرد. تولیدات فکری در ابتدا ملموس نیستند اما وقتی آمار این تولیدات را در دنیا دنبال می‌کنیم، متوجه می‌شویم ارزش آن در جهان ۲۱ هزار میلیارد دلار است، در این راستا کرسی‌پژوهشی ‌۱۰‌ساله با مبلغی معادل ۱۰ میلیارد ریال توسط یکی از خیرین حمایت شد.»

وی همچنین بیان کرد: «منابع زمینی و طبیعی تنها ثروت این کشور نیستند بلکه بالاترین ثروت ما نیروی جوان و استعدادهای آنها هستند به همین جهت نیز نهادهایی همچون صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت ملی و بنیاد ملی نخبگان ایجاد شدند تا این ثروت‌های خدادادی را بهتر بشناسیم و در راستای توسعه اقتصادی و تعالی معرفت از آنها استفاده کنیم. درواقع این جشنواره آغاز فرهنگ‌سازی درزمینه حمایت از اندیشه و تولیدات فکری و ارزش آن در این است که مردم و خیرین نیز در آن مشارکت می‌کنند.»

در بخش بعدی این نشست ابراهیم جمیلی نیز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، اهمیت علوم پایه را نشان دهیم، گفت: «در این صورت زمینه‌ای‌ برای بروز خلاقیت و نوآوری ایجاد می‌شود و درواقع جشنواره بهانه خوی برای تولیدات فکری است.»

وی ادامه داد: «حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های این جشنواره است تا جوانان ایده‌های خود را در بازار سرمایه ارائه کنند. جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان ۸ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۲۶ ماه آبان ‌برای ارسال ایده‌های خود فرصت دارند. گفتنی است این جشنواره از سال‌های بعد قرار است به‌صورت بین‌المللی برگزار شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس 

www.insf.org مراجعه کنند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.