خواب ناکافی کارمندان، مدیران مقصر!

0

براساس یکی از نظرسنجی‌های سایت معروف CareerBuilder در مورد گروهی از کارمندان ایالات‌متحده آمریکا، ۵۸ درصد از ۳۲ هزار کارمند شرکت‌کننده در نظرسنجی از کمبود خواب رنج می‌برند. همچنین ۶۱ درصد از این افراد اذعان داشته‌اند که این محرومیت تاثیر به‌سزایی بر زندگی کاری آنها گذاشته است.

مدیران بایستی بدانند که مضرات محرومیت از خواب کارمندان تنها گریبانگیر این افراد نیست، بلکه این محرومیت تجارتی را که این افراد در آن مشغول هستند را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. بهتر است شرکت‌ها در بین ساعات کاری و در زمان‌های استراحت، به جای پیشنهاد نوشیدنی‌های کافئین‌دار که تنها ضدخوابی موقتی هستند، راه‌حلی برای این موضوع بیابند.

 عوامل کمبود خواب

همه نشانه‌ها حکایت از این موضوع دارد که وجود استرس و فشار در محل کار از عوامل اصلی کمبود خواب در کارمندان است. بر اساس یکی از نظرسنجی‌های وب‌سایتMonster.com ، در سال ۲۰۱۴، ۴۲ درصد از هزار نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی شغل خود را با هدف یافتن شغلی کم‌استرس‌تر ترک کرده‌اند.

 عوامل استرس‌زا

کمبود اطلاعات و مشکلات بر سر اولویت‌بندی وظایف و هدف‌های غیرواقعی عوامل اصلی ایجاد استرس هستند. این عوامل عموما منجر به بی‌خوابی و کم‌خوابی افراد می‌شوند. اگر به تغییر این سناریو در شرکت خود تمایل دارید اقدامات زیر در این مسیر به شما کمک خواهند کرد:

۱. مطمئن شوید که همه کارمندان از یک برنامه کاری منظم بهره‌مند هستند.

با اجرای یک برنامه‌ریزی دقیق و تهیه جدول، مطمئن شوید که ساعت کاری هیچ‌یک از افراد بیش از ۱۰ ساعت نیست. حتی اگر این افراد ساعات اضافی خود را در منزل به بطالت بگذرانند!

۲. آزادی عمل را بیشتر کنید.

با طرح انتخاب‌ها و گزینه‌های مختلف برای کارمندان خود حق انتخاب و آزادی عمل را مهیا کنید. این کار تاثیر چشمگیری بر کاهش استرس و ایجاد حس رضایت در آنها دارد.

۳. جلسات زیادی ممنوع!

با وجود اینکه تشکیل جلسه برای شرکت‌ها به جهت بحث، تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری امری ضروری به نظر می‌رسد، اما جلسات پی‌درپی و همه‌روزه عامل ایجاد استرس برای کارمندان است. چراکه این افراد هر روز در تلاش برای انجام وظایف روزانه خود هستند و تشکیل این جلسات موجب به تعویق افتادن اجرای وظایف آنها و ایجاد استرس می‌شود.

۴. زمان استراحت کافی

براساس نظرسنجی موسسه Skift در سال ۲۰۱۵، ۴۲ درصد از کارمندان آمریکایی شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که در سال ۲۰۱۴ حتی یک روز هم به تعطیلات و مرخصی نرفته‌اند. ساعات خارج از محیط کار به طرز شگفت‌آوری بر کاهش میزان استرس و افزایش بازده کارمندان تاثیر دارد. به این قبیل موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.