خلبان‌ها شما را یاد کدام برند می‌اندازند؟

0

همه ما کم و بیش با برند معروف ری‌بن آشنا هستیم و آن را به عنوان یکی از برندهای برجسته عینک آفتابی پذیرفته‌ایم. این برند که در سال ۱۹۳۷ در آمریکا تأسیس شد، در ابتدا برای نیروی هوایی آمریکا طراحی و تولید می‌شد، اما پس مدتی کوتاه، مدل‌های معروف به سبک خلبانی این برند بسیار محبوب و معروف شده و طرفداران زیادی در سطح جهان پیدا کرد. کیفیت مناسب، طراحی دقیق و سبک‌بودن از جمله خصوصیات کیفی این برند به شمار می‌روند که در راستای استراتژی‌های مناسب و خلاقانه این برند، در رشد و شکوفایی این نام تجاری در سطح جهان، تأثیر بسزایی داشتند، به همین منظور در ادامه برخی ‌روش‌های کارآمد و برجسته این برند را در زمینه بازاریابی معرفی می‌کنیم.

  •  هدفی که تبدیل به یک برند شد

همانگونه که ذکر شد، عینک آفتابی ری‌بن در وهله نخست با هدف مشخصی تولید شد که همان ساخت عینک آفتابی برای نیروی هوایی آمریکا بود، اما این هدف پس از مدتی، تبدیل به یکی از شاخصه‌های مهم این برند شده و کماکان سبک خلبانی عینک آفتابی ری‌بن، طرفداران زیادی در سطح جهان داشته و دارد. امروزه مدل‌های مختلف برند ری‌بن، خصوصا با کیفیت‌ بالاتری که در زمینه وزن و رنگ و طرح‌بندی پیدا کرده‌اند، در عین حال که دارای شاخصه‌های مدرن و امروزی هستند، یادآور مدل‌های خلبانی دهه ۳۰ آمریکا نیز بوده و حسی نوستالژیک را به طرفداران خود منتقل می‌کنند. از آنجایی که بازگشت به سبک‌های قدیمی، یکی از نقاط قوت و جالب توجه مخاطبان امروزی به شمار می‌رود، برند ری‌بن توانسته است با حفظ سنت‌ها و تاریخ خاص خود، حسی نوستالژیک را در کنار طرح‌های امروزی و مدرن خود به مخاطبان القا کرده و به خوبی از سابقه تاریخی مناسب خود استفاده کند.

  •  با ری‌بن منحصر‌به‌فرد باشید

از جمله شعارهای معروفی که برند ری‌بن با آن شناخته می‌شود، جمله معروف «define yourself» است، به این معنا که این برند از مخاطبان خود دعوت می‌کند که با داشتن یک عینک آفتابی ری‌بن، به تعریفی منحصربه‌فرد و خاص از خود برسند و شخصیت یونیکی را از خود به نمایش بگذارند. در ادامه نیز استراتژی‌های تبلیغاتی این برند به‌گونه‌ای است که از طریق یک سری برنامه‌های زنجیره‌ای بازاریابی، مخاطبان خود را به این باور می‌رساند که می‌توانند با عینک آفتابی ری‌بن، شخصیتی منحصر‌به‌فرد و خاص را برای خود رقم بزنند. سابقه درخشان این برند و محبوبیتی که بین مردم جهان کسب‌ کرده‌ نیز در تقویت این احساس و تأثیرگذاری بیشتر شعار مذکور دخیل است، به گونه‌ای که فردی که این عینک آفتابی را به چشم خود می‌زند، به طور ناخودآگاه احساس خاص‌بودن را تجربه می‌کند.

  •  افسانه‌ری‌بن، از گذشته تا آینده

از جمله کمپین‌های جالب توجه برند ری‌بن در زمینه تبلیغات و بازاریابی، کمپینی موسوم به افسانه‌های ری‌بن (RAY-BAN LEGENDS) بوده که عینک آفتابی مذکور را در یک بستر تاریخی به نمایش می‌گذاشت. این کمپین که در قالب عکس و پوستر ارائه شده بود، تصویری از اولین خلبان‌های نیروی هوایی آمریکا که عینک ری‌بن را به چشم داشتند، به نمایش گذاشته و در ادامه عینک ری‌بن را در سال‌های بعد و در موقعیت‌های مختلفی مانند فیلم‌ها، جشن‌های خانوادگی و … همراه مردم نشان می‌داد؛ در پایان نیز با عکسی از جوانان امروزی که عینک ری‌بن را به چشم داشتند، به تصاویر خود خاتمه می‌داد. در واقع می‌توان گفت کمپین افسانه ری‌بن، به نوعی ماندگاری و به‌روز بودن این برند را به تصویر کشیده و بر این نکته تأکید دارد که عینک آفتابی ری‌بن، عینکی همیشگی به شمار می‌رود و می‌تواند در دهه‌های آینده نیز حضور پررنگ خود را در بین مخاطبان حفظ کند.

  •  با ری‌بن‌، خطای دید نخواهید داشت

ساختن ویدئوها و کلیپ‌های تبلیغاتی از جمله روش‌های کارآمد بازاریابی برای برندها محسوب می‌شود و در این میان هر چقدر میزان خلاقیت یک کلیپ تبلیغاتی بیشتر‌ باشد، مطمئنا درجه تأثیرگذاری آن نیز بالاتر خواهد رفت. در همین راستا می‌توان به یکی از کلیپ‌های خلاقانه برند ری‌بن اشاره کرد که بر مبنای عدم خطای دید این عینک‌های آفتابی ساخته شده است. این کلیپ سه‌دقیقه‌ای تصویری از یک میز تحریر را نشان می‌دهد که روی آن یک کره زمین، یک دستگاه تایپ، چند کتاب و … به همراه یک عینک آفتابی برند ری‌بن قرار دارد، با نزدیک‌تر شدن دوربین به اشیای مذکور، بیننده متوجه می‌شود که آنها غیر‌واقعی بوده و در واقع نقاشی‌های سه‌‌بعدی هستند که در اثر خطای دید و زاویه دید خاصی که دوربین به آنها دارد، واقعی به نظر می‌رسند، هنگامی که دوربین به عینک آفتابی نیز نزدیک می‌شود، انتظار بیننده این است که مانند دیگر اشیای روی میز، این عینک نیز فقط یک نقاشی باشد، اما برخلاف این تصور، عینک، واقعی بوده و توسط فردی از روی میز برداشته می‌شود. کلیپ فوق با روش‌ خلاقانه و خاصی، درست‌بودن و کارایی مناسب عینک ری‌بن را به مخاطبان القا می‌کند، به این معنا که با بر چشم گذاشتن این عینک، هیچ خطای دیدی نخواهند داشت.

  •  تبلیغ محصول از طریق مخاطبان

رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان یکی از روش‌های مناسب بازاریابی مورد توجه صاحبان برندها قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای که استفاده درست و مناسب از آنها، پیامدهای مثبتی را برای برندهای مورد نظر باعث می‌شود. از جمله خصوصیات مهم و قابل توجهی که بازاریابی در فضای مجازی دارد و نسبت به روش‌های سنتی می‌تواند قوی‌تر عمل کند، قابلیت تعامل با مخاطبان است، این خصوصیت این امکان را به برندهای مختلف می‌دهد که از نظریات و علایق مخاطبان خود باخبر شده و بازخورد تولیدات خود را نیز در بین آنها پیگیری کنند؛ اما علاوه بر موارد فوق، فضای دیجیتال این امکان را نیز فراهم می‌کند که از مخاطبان به عنوان ابزارهای تبلیغاتی استفاده شده و با مشارکت دادن آنها در برنامه‌های بازاریابی، نقش همدلی آنها را نیز با برند مورد نظرشان پررنگ‌تر کرد. در همین راستا نیز برند ری‌بن با راه‌اندازی کمپین‌های مختلفی در فضای مجازی، از مخاطبان خود می‌خواهد که عکس‌های مرتبط با عینک‌های آفتابی ری‌بن را برای این برند فرستاده و در مسابقه آن شرکت کنند. در نظر گرفتن جوایز قابل توجه و تبلیغات گسترده در فضای مجازی، مخاطبان زیادی را در این کمپین به فعالیت واداشته و به نوعی هر یک از آنها با عکس‌های خود، تبلیغی جداگانه را برای این برند رقم می‌زنند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.