خاک استارتاپی آمستردام ‌‌حاصلخیز است

0

موفقیت در کارآفرینی، فقط در ایده خوب و اقدام در زمان مناسب خلاصه نمی‌شود، بلکه پارامترهای دیگری مانند مکان مناسب، سیاست‌های انبساطی پولی توسط بانک‌ها، برنامه‌های محرک اقتصادی، بازار رو به رشد سرمایه‌گذاری، مراکز شتاب‌دهنده، هزینه‌های راه‌اندازی یک بنگاه و ارتباطات نیز تاثیرگذار هستند. زمانی می‌توان یک استارتاپ موفق راه‌اندازی کرد که زیرساخت‌های لازم مهیا باشد. در واقع یک ایده خوب همانند بذری است که باید در خاک کاشته شود. به همین دلیل است که بسیاری از شهرهای اروپایی، زمین حاصلخیزی برای رشد بذرهایی است که ایده‌های استارتاپی نام گرفته است. وب‌سایت انجل لیست ۶شهر اروپا را از نظر زیرساخت‌های لازم برای رشد استارتاپ‌ها بررسی کرده است.

 برلین 

برلین آلمان با جمعیت سه‌و‌نیم میلیون نفر حدود هزار استارتاپ و بیش از ۶ هزار سرمایه‌گذار فعال در این بخش دارد. ‌برلین یکی از بهترین مکان‌ها در اروپا برای تبدیل‌‌شدن به قطب استارتاپ‌ها به شمار می‌رود. ‌تخمین زده می‌شود در این شهر تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ هزار شغل جدید ناشی از ظهور استارتاپ‌ها ایجاد شود. برلین محل تولد استارتاپ‌‌های معروفی مانند Rocket Internet، SoundCloud، شرکت‌ بازی‌سازی Wooga و است.

 بوداپست

بوداپست در  مجارستان کمتر از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد اما با همین جمعیت اندک صدها استارتاپ در آن فعالیت می‌کنند و هزاران سرمایه‌گذار استارتاپی نیز به پیشرفت اکوسیستم استارتاپ‌ها در مجارستان کمک می‌کنند. در بوداپست یک اکوسیستم استارت‌‌آپ از شتاب‌دهنده‌ها، منابع مالی و فضاهای مشترک کاری در حال ظهور است. این شهر یکی از قهرمانان پنهان حوزه کارآفرینی است. بوداپست در مقایسه با دیگر شهرهای اروپای غربی ارزان‌تر است. کارشناسان می‌گویند شاید ارزانی یکی از دلایل رشد استارتاپ‌‌ها در این شهر باشد ولی تنها دلیل نیست. بیشتر جوان‌های مجاری از سطح تحصیلات دانشگاهی بالایی بهره می‌برند، سرعت اینترنت فوق‌العاده خوب است، در همه شهر‌ها دسترسی به اینترنت پرسرعت امکان‌پذیر است و صندوق سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا طرح‌هایی برای توسعه شرکت‌های نوپا در این کشور دارد.

 لندن

جمعیت هشت‌و‌نیم میلیون نفری لندن نیز فضای خوبی برای کسب‌و‌کارهای استارتاپی پدید آورده است. لندن را شهر فناوری توصیف می‌کنند زیرا صحنه‌ای بزرگ برای نمایش بهترین فناوری‌های دنیاست. شرکت‌های استارتاپ در این شهر به صورت ارگانیک و غیرارگانیک در حال رشد هستند. دولت انگلیس بودجه ۵۰ میلیون یورویی برای کمک به استارتاپ‌ها تصویب کرده است. لندن استارتاپ‌‌های بسیار موفقی مانند Mind Candy ،Hailo و Shazam را به دنیا معرفی کرده است. اگرچه لندن یکی از گران‌قیمت‌ترین شهرهای دنیاست اما مدارس کسب‌وکار مانند آهن‌ربا کارآفرینان را از سراسر جهان جذب کرده و سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی را تشویق و ترغیب می‌کنند.

 بارسلونا

بارسلونا در  اسپانیا با جمعیت ۷/۱میلیونی کمتر از ۵۰۰ استارتاپ دارد اما حدود ۵ هزار سرمایه‌گذار در اکوسیستم استارتاپ آن فعال هستند. برخی بر این گمانند که با توجه به بحران‌های اخیر در اسپانیا این کشور مکانی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌وکار یا کارآفرینی به شمار نمی‌رود. اما این تصور صحیح نیست. بارسلون پس از بحران اقتصادی، یکی از مهم‌ترین شهرهای استارتاپ اروپا لقب گرفت‌. بیش از ۲۰۰ شرکت نوپا در حوزه‌های مختلفی مانند B2B، بازی‌های یارانه‌ای و تجارت الکترونیک فعالیت خود را از صفر در این شهر شروع کرده‌اند. دولت اسپانیا نیز قوانینی وضع کرده ‌که همانند یک شتاب‌دهنده عمل می‌کند و استارتاپ‌‌ها را به جلو هل می‌دهد. به عنوان مثال، استارتاپ‌ها از مالیات معاف هستند و در برنامه بودجه ردیف‌های مالی بیشتری دارند. پیش‌بینی می‌شود سال‌های بعد شرایط بهتری در این کشور و مخصوصا‌ شهر بارسلونا برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌وکار باشد.

 آمستردام

شهر مشهور آمستردام در هلند شاید کمتر از یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد اما بیش از ۵۰۰ استارتاپ در آن فعالیت می‌کنند. آمستردام به عنوان خلاق‌ترین شهر جهان لقب گرفته است و بزرگ‌ترین پلتفرم تبادل اینترنتی جهان در این شهر واقع شده است. همین ویژگی‌ها کافی است تا این شهر را برای کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات جذاب کند. کمیسیون اروپا هم اعلام کرده است، رشد کارآفرینی در هلند ۶ درصد بالاتر از دیگر شهرهای اروپایی است و همین نکته موجب شده ‌که آمستردام به شهر مطلوب سرمایه‌گذاران در حوزه استارتاپ تبدیل شود.

 استونی

استونی یکی دیگر از شهرهای اروپا که در زمینه استارتاپ‌ها به یک پدیده تبدیل شده است تالین در استونی است‌. ‌این شهر کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اما دست‌کم ۲۰۰ استارتاپ در آن بنیانگذاری شده است. با توجه به داستان موفقیت اسکایپ، تالین به شهری پربرکت برای سرمایه‌گذاران روی استارتاپ‌‌های جدید و هیجان‌انگیز تبدیل شده است. با حمایت دولت مرکزی استونی، موسسه اسمارت‌کمپ با همکاری سرمایه‌گذاری محلی یک سیستم سرمایه‌گذاری مشارکتی را راه‌اندازی کرده تا شرکت‌های نوپا بتوانند رشد کنند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، استونی از نظر مساحت یکصد و سی و دومین کشور دنیاست اما از نظر راه‌اندازی استارتاپ با سرعتی به‌مراتب بیش از دیگر کشورهای بزرگ اروپا رشد می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.