حقوق رئیس‌تان چقدر است؟!

0

آیا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید رئیستان چقدر حقوق می‌گیرد؟ کارمندان یکی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای آمریکا، اگر مایل باشند می‌توانند پاسخ این کنجکاوی‌شان را بیابند.

رهبران هولفودز، شبکه‌ عظیم سوپرمارکت‌های آمریکا و کانادا، که سال جاری با کمپانی آمازون ادغام شد، بر این باورند که بهتر است تا حد ممکن، همه‌  اطلاعات این شرکت در اختیار همه‌‌ کارکنان قرار بگیرد، حتی اطلاعات پرداخت‌های ماهانه‌ مدیران.

این سیاست غیرمعمول شرکت هولفودز بر اساس کتاب «رمزگشایی شرکت: کارمندانتان را بهتر از مشتریانتان بشناسید» طراحی‌شده است. این کتاب نوشته‌ کارآفرینان لیرم سگال، آرون گلدشتاین، جی‌گلدمن و  راهاف هارفوش است و شیوه‌های مدیریت نوآورانه را آموزش می‌دهد. به عقیده‌ نویسندگان کتاب فوق، صحبت و آگاهی از حقوق و دستمزد همکاران، نوعی رقابت سازنده را میان آنها به وجود می‌آورد که به پیشرفت شخصی آنها منجر می‌شود. 

جان مک‌کی، مدیرعامل هولفودز این سیاست را از سال ۱۹۸۶، یعنی تنها ۶سال پس از تأسیس این شرکت به اجرا درآورد. او معتقد بود کارمندان باید بدانند که چرا برخی از آنها، حقوق و پاداش بیشتری نسبت به سایرین دریافت می‌کنند. اگر کارمندان اطلاع داشته باشند چه عملکردها و دستاوردهایی موفقیت مالی بیشتری برای آنها به همراه دارد، انگیزه و انرژی بیشتری برای بهبود رویکردهای خود پیدا می‌کنند. مک کی می‌گوید: «موضوع حقوق و مزایا همیشه برای من چالش‌آفرین بوده. مدیر یک بخش می‌پرسد چرا به یکی از مدیران منطقه‌ دیگر پول بیشتری پرداخت‌شده و من پاسخ می‌دهم: برای اینکه او ارزش بیشتری برای شرکت تولید کرده است. اگر شما هم بتوانید به همین سطح بازدهی برسید، همین‌قدر پاداش می‌گیرید.»

هولفودز علاوه بر اینکه دیتای درآمد و پاداش مدیرانش را به‌صورت همگانی اعلام می‌کند، به مسئولان هر شعبه اعلام کرده که اطلاعات فروش خود را به‌صورت روزانه و اطلاعات فروش منطقه‌ای را هر هفته کاملا شفاف و بدون هیچ ابهامی منتشر کنند. این شرکت هرماه، گزارشی دقیق را در مورد جزئیات سودآوری شعب مختلف، به نمایندگی مرکزی آن ناحیه ارسال می‌کند تا در اختیار همه‌  کارمندان قرار بگیرد. دسترسی باز و آزاد کارمندان به اطلاعات مالی این شرکت، باعث شد نشریه‌ فست کمپانی این کارکنان را «یار و محرم راز» هولفودز بنامد. مک کی و هیات‌مدیره‌‌ هولفودز معتقدند فرهنگ به اشتراک‌گذاری اطلاعات در این شرکت باعث شده کارمندانشان احساسی مشترک درمورد آینده‌‌ خود و همکارانشان داشته باشند. مک کی می‌گوید: «اگر می‌خواهید در سازمانتان اعتمادسازی واقعی داشته باشید، باید بدون پنهان نگه‌داشتن امور، افرادتان را تشویق کنید که یکدیگر را درک کنند و به فکر هم باشند. شما نمی‌توانید هیچ رازی داشته باشید.» بیشتر کارشناسان از این فعالیت‌های کمپانی هولفودز تقدیر می‌کنند. آنها معتقدند سیاست اطلاعات باز، رابطه‌‌ مستقیم بین «تصمیمات فردی و تأثیر آن روی کسب‌وکار» را اثبات می‌کند. به عبارتی، این زنجیره‌‌ فروش موادغذایی با فراهم‌کردن امکان دسترسی کارکنان به داده‌های مالی شرکت، باعث شده آنها احساس مسئولیت بیشتری در قبال پیشرفت خودشان و شرکتشان داشته باشند. نشریه‌‌ بیزينس اینسایدر در این خصوص می‌نویسد: «هولفودز نمونه‌ای جذاب از شرکت‌هایی است که توانسته‌اند فاصله‌‌ بین ارزش‌های احساسی و منطق کسب‌وکار را به زیبایی بپوشانند. این ترکیب، یک محیط کار پرشور و انگیزه به وجود آورده که در آن کارمندان، افزایش بهره‌وری را یکی از ارزش‌های خود می‌دانند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.