تقسیم سود تبلیغات با بازدید کنندگان در آپاناژ

0

با روی کار آمدن شبکه‌ های مجازی، بیزینس‌ های مختلفی در فضای اینترنت شکل گرفته‌ اند و ذهن‌ ها به این سمت سوق داده شده که فرصت خوبی برای کسب درآمد از طریق فضای مجازی ایجاد شده است. از همین رو افراد به راه‌ه ای کسب درآمد از طریق فضای مجازی فکر می‌ کنند و درآمد زایی از این طریق برایشان جذاب است. استارت‌ آپ آپاناژ به نشانی ‌apanaj.com ‌استارتاپی است که در جهت پاسخ به این جذابیت کار خود را شروع کرده ‌و تلاش می‌کند بستری را فراهم کند تا کاربران بتوانند از آن طریق در فضای مجازی کسب درآمد کنند. محمدرضا ذاکری ۲۴ ساله به همراه سه هم‌ بنیانگذارش علی سودیفی، شهاب مهدیان‌ فر و حسین جوان این استارت‌ آپ را راه انداخته‌اند. محمدرضا متولد تهران است و فارغ‌ التحصیل رشته مدیریت مالی از دانشگاه تهران. او تا قبل از راه‌ اندازی این استارت‌ آپ، برنامه‌ نویسی و طراحی اپلیکیشن انجام می‌داده است. «‌من به صورت خود خوان برنامه‌ نویسی را یاد گرفتم و به صورت پروژه‌ ای کار می‌کردم. به واسطه سفارش‌هایی که برای طراحی اپلیکیشن دریافت می‌کردم با ایده‌ های مختلفی آشنا می‌شدم و خودم هم ایده‌ های مختلفی را در سر می‌پروراندم. از طرفی وجود تعداد زیاد بیزینس‌ ها در بستر آنلاین ما را به این فکر انداخت که کسب درآمد در فضای مجازی می‌تواند جذاب باشد. بر همین اساس من و هم‌ تیمی‌ هایم بررسی کردیم که بفهمیم شرکت‌ های مختلف بابت چه چیزی حاضر هستند پول پرداخت کنند و کاربران نیز از چه طریقی می‌توانند این پول را دریافت کنند. به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ ترین چیزی که اکثر شرکت‌ ها به دنبال آن هستند، تبلیغات است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که سیستم و پلتفرمی را طراحی کنیم که کاربران با این هدف به آن وارد شوند و بابت فعالیتی که دارند، کسب درآمد داشته باشند.»

  •  کارکرد آپاناژ

کار کرد آپاناژ را می‌توان در دو فاز اصلی تعریف کرد. در ابتدای فعالیت، آپاناژ بستری بود که در آن تولید محتوا صورت می‌گرفت و کاربران به ازای مشاهده محتوا ها و شرکت در نظرسنجی‌ ها می‌توانستند درآمد کسب کنند. «‌ما فاز اول را اجرا کردیم و در این فاز اپلیکیشن آپاناژ نزدیک به ۵۰هزار نصب داشت و فید بک خوبی از کاربران دریافت کردیم. بر همین اساس فاز دوم را شروع کردیم. در فاز دوم تولید محتوا توسط کاربران صورت می‌گیرد و آپاناژ به یک شبکه اجتماعی تبدیل شده است که کاربرانی که در آن تولید محتوا می‌کنند، می‌توانند درآمد زایی داشته باشند.» آپاناژ در فاز اول عملکرد خود، درواقع یک رسانه بوده است. تیم تولید محتوا، محتوا را تولید می‌ کردند. کاربران محتوای تولید شده توسط تیم را مشاهده می‌کردند و در کنار آن تبلیغات شرکت‌های مختلف نیز برای آنها به نمایش گذاشته می‌شد. کاربران بابت مشاهده محتوا و تبلیغات امتیاز دریافت می‌کردند. به عنوان مثال، شرکتی که فروشنده کنسول‌های بازی بود به تیم آپاناژ پیشنهاد می‌داد که برای آن محتوا تولید کنند. بر همین اساس آنها یک هفته با موضوع کنسول‌ های بازی محتوا تولید می‌کردند و این نیاز را در مخاطبان ایجاد می‌کردند. در نهایت کنسول‌ های بازی شرکت مورد نظر را در کنار محتوای ویدئویی که تولید می‌ کردند، به کاربران معرفی می‌کردند. «‌ما ساز و کاری را در فاز اول ایجاد کرده بودیم که کاربران بابت دیدن محتوا و تبلیغات می‌توانستند درآمد زایی داشته باشند و بابت دیدن ویدئو‌ها امتیاز پولی مثلا ۵۰ تومان دریافت می‌کنند که با آن پول می‌توانستند کارت شارژ تلفن همراه بگیرند یا با امتیازی که داشتند بازی آنلاین انجام دهند.» عملکرد آپاناژ در فاز دوم از شهریورماه  تغییر کرده ‌و به یک شبکه اجتماعی تبدیل شده است ولی همچنان امکان کسب درآمد برای کاربران وجود دارد ولی شکل آن تغییر کرده است. «‌شبکه اجتماعی در آپاناژ در حالت فعلی یک شبکه اجتماعی معمولی است ولی در آینده قصد داریم به صورت هدفمند در آن کمپین‌ها و مسابقات مختلفی را برگزار کنیم. کاربران در شبکه اجتماعی آپاناژ مانند شبکه اجتماعی اینستاگرام پیچ می‌سازند و فالوئر جذب می‌کنند و کسب درآمد از طریق تبلیغات در مراحل بعدی قرار است به آن اضافه شود. کسب درآمد قرار است به این ترتیب باشد که کاربران ویدئوهایی را نشر می‌دهند و اگر ویدئویی که توسط کاربر نشر داده شده است مورد استقبال کاربران دیگر قرار بگیرد و لایک بیشتری جذب کنند و امتیاز بالای ۷ کسب کنند، ما در ابتدای ویدئویی که کاربر نشر داده است، تبلیغات می‌گذاریم و هزینه‌ای را نیز که بابت ویدئو از شرکت تبلیغ‌کننده دریافت کرده‌ایم، به کاربر پرداخت می‌کنیم. از این جهت کار ما شبیه یوتیوب است.»

  •  شیوه درآمد زایی آپاناژ

استفاده از اپلیکیشن آپاناژ رایگان است و پلن درآمدی آنها براساس کارمزد ۱۰ درصدی است که بابت انتشار هر ویدئوی تبلیغاتی دریافت می‌کنند «‌ما هنوز به مرحله درآمد زایی نرسیده‌ایم و هزینه‌ها را با سرمایه‌ ای که جذب کرده‌ایم، جبران می‌کنیم. با توجه به اینکه هزینه‌ های سنگینی داریم، پیش‌ بینی می‌کنیم تا اواخر امسال بتوانیم به نقطه سر به سر برسیم.» تیم آپاناژ توانسته است از همان ابتدا سرمایه‌ گذاری برای پیشبرد کارهای خود جذب کند. محمدرضا می‌گوید آنها جزو استارتاپ‌های خوش‌شانسی بودند که توانستند برای کار خود سرمایه‌ گذار جذب کنند و اولین شرکت VC که رفتند توانستند موافقت آن را جلب کنند. او فکر می‌کند شاید داشتن نمونه اولیه از کار و اعمال نقطه‌ نظرات سرمایه‌گذار در کار رمز موفقیت جذب زود‌هنگام سرمایه بوده است.  در حال حاضر حدود ۱۰ هزار کاربر از آپاناژ استفاده می‌کنند و محمدرضا می‌گوید قصد دارند تبلیغات گسترده‌ ای داشته باشند و ارزیابی می‌کند بتوانند به‌ زودی نزدیک به ۱۰۰ هزار کاربر جذب کنند. «‌ما فیدبک خوبی از کاربران دریافت کرده‌ایم و در حال حاضر که سیستم درآمد زایی هنوز اعمال نشده است، کاربران از ما زمان راه‌ اندازی این سیستم را پیگیری می‌کنند. علاوه بر این، در آینده قصد داریم سیستمی برای فروش محتوا نیز راه‌اندازی کنیم و به نظر می‌رسد این سیستم می‌تواند توجیه خوبی برای درآمد زایی کاربران داشته باشد.» آنها در این راه با مشکلاتی نیز روبه‌رو بوده‌اند. محمدرضا می‌گوید آنالیز داده‌ ها و دریافت فیدبک‌ های کاربران مهم‌ ترین دغدغه آنها بوده‌ و این کار به سختی انجام شده است زیرا نظرات کاربران بسیار متنوع بوده است.

توضیح شنبه: این گزارش هفته قبل با عکس اشتباه منتشر شد که ضمن پوزش از خوانندگان عزیز هفته‌ نامه و تیم خوب آپاناژ مجددا آن را منتشر کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.