تایرهایی که هنوز می‌چرخند

0

 از زمان تأسیس این کارخانه ایرانی ۳۲ سال می‌گذرد و شاید روزی که بنیاد این بنگاه تولیدی گذاشته می‌شد، این پیش‌بینی کمی دور از ذهن و آرمان‌گرایانه به نظر می‌رسید که گروه صنعتی بارز در کمی بیش از یک دهه فعالیت، شرکت‌های تایرساز داخل کشور را پشت سر بگذارد و جایگاه خود را در صدر فهرست تولیدکنندگان صنعت تایرسازی ایران تثبیت کند. بارز در روزگاری که هنوز چرخ‌های ایرانی زیر ماشین‌ها چندان نمی‌چرخید، با وارد کردن تکنولوژی تایرسازی از روسیه و ایتالیا، تصمیم گرفت جایی در میان رقبای داخلی و خارجی برای خودش دست‌وپا کند و طولی نکشید که نامش به معتبرترین برند تایرسازی ایرانی در بازار شهرت پیدا کرد و لاستیک‌هایش زیر خودروها و کامیون‌ها جا خوش کرد. حالا بارز آن‌چنان سهمی در بازار داخلی به خود اختصاص داده که ادعا می‌کند در چشم‌انداز ۱۰ ساله‌اش ظرفیت تولید خود را به ۱۴۰ هزار تن در سال افزایش خواهد داد. کارخانه‌های خودروسازی بزرگ داخلی همچون ایران‌خودرو و سایپا دیگر یک جای کارشان بدون این لاستیک‌ها می‌لنگد. البته این روزها یکی از بزرگ‌ترین رقبای بارز مثل بسیاری از برندهای قدرتمند داخلی، بازار کم‌کیفیت محصولات چینی است که عرصه‌ را بر تولیدات داخلی تنگ کرده‌ است.

  •  تایرهایی که در کرمان متولد شد

اما آنچه امروز نام گروه صنعتی بارز به خود گرفته است، در سال ۱۳۶۳ با نام مجتمع صنایع لاستیک سیرجان به ثبت رسید و سه سال بعد نام صنایع لاستیک کرمان به خود گرفت و به شرکت سهامی عام تبدیل شد. این کارخانه تولیدی در زمانی که کرمان هنوز منطقه صنعتی کوچکی داشت و هنوز اقتصاد تولیدی آن رشد چندانی به خود ندیده بود، تصمیم گرفت نقشی در توسعه جامعه صنعتی و شهری استان ایفا کند و با استقرار کارخانه بارز در سال ۷۲ در اطراف شهر کرمان، توانست به این هدف دست پیدا کند. در اولین فعالیت‌های تجاری این برند، ظرفیت سالانه آن معادل ۲۵ هزار تن انواع تایر و تیوب نقلیه سبک و سنگین بود. طولی نکشید که به علت کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب در برابر کالاهای مشابه خارجی، بارز توانست محبوبیتی در بازار تایر ایران به‌دست بیاورد و مصرف‌کنندگان به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل سنگین به آن روی آوردند. سهم بارز در بازار محصولات کشاورزی هم رفته‌رفته افزایش یافت تا جایی که بعد از گذشت پنج سال، تولیداتش از مرز ۵۰ هزار حلقه در سال عبور کرد و بازار تجهیزات تراکتورسازی و کشاورزی را دست گرفت؛ بازاری که ۷۰ درصد سهمش از آن بارز است. گروه صنعتی بارز به‌عنوان یک برند ایرانی که ریسک ورود به عرصه تولید صنعتی و تکنولوژیک را به جان خریده است، همچون بسیاری از برندهای مشابه در روزهای نخست فعالیتش، واردکننده تکنولوژی‌های تولیدی به کشور بود. اولین قرارداد انتقال دانش فنی بارز با شرکت لاستیک دنا یا همان بریجستون سابق، به امضا رسید و به دنبال آن تکنولوژی‌های تولید لاستیک و تایر از روسیه و ایتالیا به این کارخانه تزریق شد. طولی نکشید که صنعت لاستیک‌سازی آلمانی خود را به بارز معرفی کرد و این روزها تمامی محصولات بارز با تکنولوژی فنی کنتیننتال آلمان طراحی و تولید و روانه بازار می‌شود؛ شرکتی که چهارمین برند بزرگ تایرسازی جهان است و با حمایت از صنایع بارز توانست تکنولوژی خود را به خودروهای ایرانی معرفی کند.

  •  باید پای تایرهای چینی را برید

یکی از راهبردهای بارز برای برند شدن در بازار مصرفی ایران، همکاری استراتژیکش با خودروسازان ایرانی بوده است که در همین راستا شرکت بارز، دو کارخانه تولید تایرهای سواری به ظرفیت ۵ میلیون حلقه در سال را تأسیس کرد و توانست کارخانه‌های بزرگ خودروسازی کشور را به خود وابسته کند. در کنار آن با تأسیس کارخانه بارز کردستان در سال ۹۲، این برند ارزش‌ خود را در میان شرکت‌های تولیدی چند برابر کرد و اکنون کارخانه بارز کردستان ظرفیت تولیدی معادل ۶ میلیون حلقه در سال دارد. بارز در کنار فعالیت‌های تولیدی‌اش، نشان داده که نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی‌ هم بی‌تفاوت نیست. این برند برای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف منابع تجدیدناپذیر کشور، الزامات سیستم مدیریت ایزو را رعایت کرده و در اجرای آن خود را متعهد می‌داند و با جایگزینی تولید تایرهای رادیال و توسعه خطوط این تایرها، عملا به سهم خود، کاهش مصرف سوخت خودروها و جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست را یکی از اولویت‌های اجرایی خود قرار داده است. ضمن اینکه با ایجاد شرکت روکش تایر مجتمع صنایع لاستیک سیرجان، سعی در استفاده مجدد از تایرهای مستعمل برای بازمصرف منابع و حفظ محیط زیست هم دارد . عباس عباسی‌ابیانه که اکنون مدیرعامل گروه صنعتی بارز است، بزرگ‌ترین معضل سر راه فعالیت این برند را محصولات بی‌کیفیت چینی می‌داند که به وفور در بازار عرضه می‌شود و عرصه را بر صنایع داخلی تنگ کرده است. او می‌گوید: «واردات تایر خودروی چینی فاقد استاندارد با تعرفه پایین، موجب بی‌رغبتی تولیدکنندگان تایر خودرو در داخل کشور شده و دولت باید در کنترل استاندارد تایرهای وارداتی چینی و وضع تعرفه واردات این‌گونه تایرها از خارج از کشور، تجدیدنظر کند. این محصولات به‌علت ضعف ساختاری، قابلیت روکش شدن دوباره ندارد و نه‌فقط به اقتصاد کشور که به محیط زیست ما هم آسیب جدی وارد خواهد کرد.» اکنون با وجود همه مشکلاتی که صنایع تولیدی کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این بزرگ‌ترین برند تایرسازی ایران، ادعا می‌کند در افق ۱۴۰۴ تبدیل به تایرساز یک منطقه خواهد شد و نام خود را به یک نماد ملی برای ایران بدل می‌کند. ظرفیت تولید‌ی‌ بارز هم‌اکنون ۷۶ هزار تن در سال بوده و طبق آخرین برآوردها درآمد سالانه‌اش بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان است. حالا خانواده این برند کرمانی، به هشت کارخانه گسترش پیدا کرده و بیش از ۲۴۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.