بی‌ثباتی بازار ارز چه بلایی سر استارتاپ‌ها می‌آورد؟

0

یادداشت حسین محسنی هم‌بنیانگذار پازلی  |  در چند هفته گذشته بازار ارز روزهای پرتلاطمی را سپری کرد. این روند تا آنجا پیش رفت که شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در قیمت دلار بودیم که دولت برای کنترل نوسانات و هیجان‌های بازار، مجبور به اعلام زودهنگام سیاست‌های جدید ارزی شد. امید بر آن بود تا بعد از اعلام قیمت یکسان ارزی و قوانین و مقررات جدید دولتی، ثبات به بازار ارز برگردد، اما این امر تاکنون محقق نشده است. شتاب‌زدگی دولت در اعلام نرخ ارز جدید و نبود راه‌حل جامع و همه‌جانبه، باعث سردرگمی فعالان تجاری شده است. در واقع بسیاری از صنایع و صادرکنندگان تاکنون موفق به گرفتن دلار با نرخ جدید نشده‌اند و دریافت دلار با نرخ جدید، منحصر به برخی حوزه‌ها و آن هم با شرایط خاص شده است. 

در این میان به نظر می‌آید فعالان حوزه استارتاپی و کسب‌وکارهای نوپا و اینترنتی، به طور کلی فراموش شده‌اند. بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی در سرورهای خارج از کشور استقرار دارند و علاوه‌براین، هر سایت یا سرویس اینترنتی از چندین سرویس خارجی استفاده می‌کند.

علاوه بر استقرار سرور، معمولا بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها از سرویس‌هایی مثل سامانه‌های چت، تیکت، ایمیل، سئو، تحلیل رفتار کاربران، خدمات ارتباط با مشتریان و بسیاری از سرویس‌های دیگر هم که غالبا خارجی هستند، استفاده می‌کنند. با رشد چشمگیر قیمت دلار، اکنون استارتاپ‌های ایرانی بعضا مجبور به صرف هزینه دوبرابر، برای دریافت سرویس‌های قبلی‌شان هستند و برای مثال، در برخی ‌استارتاپ‌ها شاهد افزایش هزینه‌ها تا ۱۵ میلیون تومان در ماه بوده‌ایم. حال سوال اینجاست که مگر یک استارتاپ چقدر درآمد دارد تا بتواند بالارفتن دوبرابری هزینه‌هایش را کنترل کند و جان سالم به در ببرد؟ در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم ولی متاسفانه هر روز باید منتظر یک خبر و مشکل جدید باشیم و با این شرایط اداره یک کسب‌و‌کار روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود. کسب‌وکارها بیشتر از هرچیز برای پیشرفت به ثبات قوانین و شرایط حاکم بر کشور نیاز دارند و استارتاپ‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. قطعا دولت و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات باید با در نظر گرفتن شرایط استارتاپ‌ها، زمینه‌ساز تخصیص ارز با قیمت مصوب برای فعالان این حوزه باشند تا استارتاپ‌ها بتوانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند. با نبود ثبات و ناآرامی و قوانین ناقص و دست‌وپاگیر نمی‌توان افق روشنی را برای استارتاپ‌ها متصور بود. بارها گفته‌ایم از دولت انتظار حمایت خارق‌العاده نداریم؛ تنها خواسته ما، ثبات شرایط و حذف قوانین و مقررات و موانع دست‌وپاگیر است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.