برنامه‌ريزي براي رضايت کارمندان

0

چرا لبخند؟!

بث ال والن، با ۱۳ سال تجربه در فروش و بازاريابي، در شرکت‌هاي شناخته‌شده‌اي چون Rent-A-Car و First Advantage Corporation  فعاليت داشته است، به‌علاوه مديريت وب‌سايتrsalemagnets را هم به عهده دارد. در اين مقاله تجربيات بث را در رابطه با رضايت کارکنان مي‌خوانيد.

تجربه سه سال کار در «پالو آلتو سافتور»(Palo Alto Software)  کاملا متفاوت از ده سال تجربه در شرکت‌هاي ديگر بود. يکي از متمايزترين اين تفاوت‌ها جو گرم، صميمي و خانوادگي اين شرکت بود. ديدن کودکي که در کنار پدر يا مادر مشغول به کار خود، نشسته صحنه عجيبي نبود. براي مثال همکار من «جاش» اخيرا پسر ۱۳ ساله‌اش را براي چند ساعتي با خود به محل کار مي‌آورد تا پسرش ببيند که او در محل کار چه مي‌کند. همچنين جاش را يک‌مرتبه دزدکي به يکي از کنفرانس‌ها بردم. بعد از تولد دخترم، پالو آلتو با سخاوتمندي تمام يک سبد پر از وسايل مورد نياز کودک به ما هديه داد. همچنين چند روز نخست پس از زايمان همسرم غذاي گرم را در بيمارستان و منزل براي ما ارسال مي‌کرد. در پالو آلتو اين کار امري است معمول که براي همه پدر و مادرها اجرا مي‌شود.

اين شرکت در چنين عملکردهايي که به نفع شرکت و کمک به تشکيل فضاي دوستانه در محيط کار است هوشمندانه وارد مي‌شود. طيف گسترده‌اي از راه‌هاي نسبتا کم‌هزينه وجود دارد که به رضايت و خوشحالي (به معناي افزايش بازده) کارمندان مي‌انجامد. اين‌گونه تشويق و مزايا بدون شک تاثير چشمگيري بر وفاداري کارمندان شرکت دارد. آمار ابقاي سالانه کارمندان در اين شرکت ۹۵ درصد است.

با نگاهي نسبي، فعال بودن در زمينه‌هايي که رضايت و خوشحالي افراد را در بردارد امري هزينه‌بر است. بر اساس آماري از SHRM، انجمن مديريت منابع انساني، براي آماده‌سازي کارمندي با درآمد ۸ دلار در ساعت براي شرکت، با لحاظ کردن هزينه‌هاي استخدام، مصاحبه، آموزش، کاهش بهره‌وري و…، مبلغ ۳۵۰۰ دلار هزينه لازم است. منابع ديگر اين مبلغ را ۳۰-۵۰ درصد درآمد سالانه براي کارمندان تازه‌وارد، ۱۵۰ درصد براي کارمنداني باسابقه متوسط و ۴۰۰ درصد براي کارمندان خبره تخمين زده‌اند. اين ارقام اهميت رضايت کارمندان و درنتيجه ابقاي آنان را نشان مي‌دهد.

حفظ کارمندان

راس بليک، از موسسه «ريتنشن اسوسييشن»، براي حفظ کارمندان دو مورد زير را پيشنهاد مي‌دهد:

۱. پيش از قرار گرفتن در موقعيت بحران يک برنامه منظم براي ابقاي کارمندان تهيه کنيد. شما نه‌تنها بايستي متوجه شويد که چرا افراد شرکت شما را ترک مي‌کنند، بلکه بايد بفهميد که چرا بقيه افراد در شرکت مي‌مانند.

۲. پس از آن به نظرسنجي از افراد خبره خود بپردازيد. از آن‌ها بخواهيد دلايل خود را مبني بر ماندن و يا ترک احتمالي به شما بگويند. شما بايستي بدانيد که چه نوع رقابت و چه شرايطي براي آن‌ها جذاب است و بدان سو کشيده مي‌شوند. و اينکه چه حرکتي از سوي شما و شرکتتان باعث خوشحالي بيشتر آنان و افزايش بازدهي‌شان مي‌شود. منابع مالي تخمين مي‌زند که ۱۰ درصد افت در گردش مالي کارکنان، به‌مراتب ارزشمندتر از ۱۰ درصد افزايش در ميزان بهره‌وري و يا ۱۰ درصد رشد فروش خواهد بود.

۳. اين مولفه حائز اهميتي است که بايد در زمان برنامه‌ريزي براي تجارت خود به آن بپردازيد. راضي نگه داشتن کارمندان تصادفي نيست!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.