برای کارمندان درسخوان‌تان پول خرج کنید!

0

 خیلی از مدیران با این سوال روبه‌رو هستند که برای درس‌خواندن کارمندانشان باید مرخصی باحقوق درنظر بگیرند یا مرخصی بدون حقوق. اینکه پاسخ این سوال که هزینه غیبت کارمندان محصل خود را باید بپردازند مثبت است یا منفی است.

باید گفت پاسخ این سوال مثبت است! اما با وجود شرایطی خاص! برای آن دسته از کارمندانی که مهارتی را یاد می‌گیرند که بعدها از آن در کارشان استفاده می‌کنند یا اصلا دوره آموزشی را می‌گذرانند که اجبار شرایط کاری آن را تحمیل کرده است، زمان‌های تحصیلی باید در پرداخت محاسبه شود.

در واقع فقط شرایط خاصی وجود دارد که کارفرما برای ساعت‌های تحصیلی پولی پرداخت نمی‌کند:

۱. برگزاری کلاس، خارج از فضای سازمان باشد.

۲. شرکت در کلاس‌ها داوطلبانه باشد.

۳. آموزش‌ها مستقیما ارتباطی با کار کارمند نداشته باشد.

۴. کارمند در زمان تحصیل، کار مفیدی برای سازمان انجام ندهد.

تنها استثنای موجود، شرکت در کلاس‌هایی است که مستقیما با شرایط کاری کارمندان در ارتباط است. مثلا در یکی از ایالت‌های آمریکا، عدم پرداخت حقوق در زمان مهارت‌آموزی تعدادی از پرستاران یک بیمارستان، رئیس بیمارستان را به‌شدت به دردسر انداخت! دوره آموزشی که پرستاران می‌دیدند، دقیقا برای کسب اطلاعاتی مفید در ارائه نوع خاصی از خدمات به بیماران بود. اما پرستاران برای ساعت‌هایی که کارآموزی را می‌گذراندند، پولی دریافت نکردند. این ماجرا به شکایت از رئیس بیمارستان کشیده شد و در نهایت رأی دادگاه، پرداخت حقوق پرستاران برای کل مدت دوره آموزشی بود.

به‌طور خلاصه باید گفت که برای کارمندانی که بدون توجه به ساعت‌های کاری، حقوق دریافت می‌کنند، یعنی برای کارمندانی که انجام کار و نه ساعات حضور در محل کار معیار محاسبه حقوق است، پرداخت جبرانی برای ساعات تحصیل بی‌معناست اما برای آن دسته از کارکنانی که به میزان ساعت حضور در سازمان حقوق می‌گیرند، باید حقوق ساعات آموزشی را در نظر گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.