با اَپ‌ساز همه اپلیکیشن می‌سازند

0

ساخت اپلیکیشن و در‌آمد‌زایی از طریق اینترنت از ایده‌های جذابی است که این روزها فکر خیلی از افراد را درگیر کرده ‌ولی همیشه خلأیی در این زمینه احساس می‌شود و آن چیزی نبود جز خلأ دانش فنی! اکثر افراد بر این باورند برای اینکه بتوانند یک اپلیکیشن طراحی‌ و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند، باید دانش برنامه‌نویسی اندروید یا ios را داشته باشند. در نگاه اول این باور درست به نظر می‌رسد ولی امیر درجه ۲۸ ساله با راه‌اندازی وب‌سایتی به نشانی appsaz.ir‌ ‌این باور را تغییر داده است تا هر کسی بتواند برای خود اپلیکیشن دلخواه خود را طراحی کند. امیر لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه آزاد شیراز دارد و کارشناسی ارشد خود را در رشته آی‌تی از دانشگاه شیراز گرفته ‌و از ترم دوم دانشگاه وارد بازار کار شده است. «‌از حدود ۸ سال پیش وارد حوزه کاری کامپیوتر شدم، اوایل کارم را در حوزه انیمیشن و کار با نرم‌افزار فلش و کارهای گرافیکی شروع کردم و بعد وارد حوزه وب و برنامه‌نویسی اپلیکیشن و تولید آن شدم. به صورت فریلنسینگ کار می‌کردم و ایده اَپ‌ساز در همین پروژه‌هایی که با کسب‌وکارها کار می‌کردم در ذهنم شکل گرفت. به این صورت که کسب‌وکارها تقاضای تولید اپلیکیشن داشتند و این نیاز بین کسب‌وکارهای مختلف مشترک بود ولی تولید اپلیکیشن سفارشی خیلی پر‌درسر بود و از طرف دیگر هزینه تولید بسیار بالایی داشت. بر همین اساس با فراز فروغی و حامد حداد‌پژوه که هم‌بنیانگذاران اَپ‌ساز هستند، به دنبال راهی بودیم که سرویسی ارائه دهیم که مشتریان، خودشان کار را انجام دهند. از اینجا ایده کلی کار شکل گرفت و در اواخر سال ۹۳ تصمیم گرفتیم کار را اجرایی کنیم.»   

  •  اَپ‌ساز چه‌کار می‌کند

اَپ‌ساز یک سرویس آنلاین ساخت اپلیکیشن است که کاربر‌ها می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سیستم، اپلیکیشن دلخواهشان را بسازند و نسخه اندروید و نسخه آی‌او‌اس اپلیکیشن خود را دریافت کنند. «‌ما خدمات را در حالت‌های مختلفی به مشتریان ارائه می‌دهیم. در حالت اول کاربران می‌توانند اپلیکیشن اندورید خود را به صورت رایگان بسازند و تحویل بگیرند و تبلیغ ما در صفحه اول اپلیکیشن کار می‌شود. در حالت دوم کاربران می‌توانند با پرداخت ۸۰ هزار تومان صاحب یک اپلیکیشن اختصاصی نسخه اندروید شوند. در حالت سوم با پرداخت ۳۲۰ هزار تومان علاوه بر نسخه اندروید خروجی آی‌او‌اس اپلیکیشن هم به کاربر می‌دهیم و به صورت شرکتی در مارکت‌های مختلف  مانند گوگل‌پلی و ای‌تیونز به صورت رایگان منتشر می‌کنیم و در حالت آخر کاربر می‌تواند با پرداخت ۲۹۰ هزار تومان فقط نسخه آی‌او‌اس اپلیکیشن خود را دریافت کند.» علاوه بر این، خدمات دیگری هم در اَپ‌ساز برای کاربرانی که زمان ندارند ارائه می‌شود از جمله اینکه تیم اَپ‌ساز با دریافت نیازهای کاربران برای تولید اپلیکیشن ساخت اپلیکیشن را انجام می‌دهد و بر آن اساس اپلیکیشن را سفارشی‌سازی می‌کند. «‌همچنین یک سیستم دیگر هم به اسم اَپ‌ساز هیبرید داریم که حدود ۹ماه است آن را توسعه داده‌ایم. اَپ‌ساز هیبرید یک سیستم کاملاً بومی برای ساخت اپلیکیشن‌های سفارشی با کیفیت و سرعت بسیار بالاست که پنل کاربری آن کاملا وردپرسی است. در حقیقت یک سری افزونه ‌روی سایت مشتری نصب می‌شود و پنل مدیریت سایت و پنل مدیریت اَپلیکیشن یکی می‌شود.»

  •  روش کار اَپ‌ساز

کاربر به صورت ساده و به شیوه درگ اند دراپ می‌تواند اپلیکیشن را طراحی کند. «‌در سایت آموزش‌های ویدئویی و متنی قرار داده شده است. کاربران در گام اول، طراحی اپلیکیشن را انجام می‌دهند؛ اینکه بک گراند چطور باشد یا منوها به چه صورت نمایش داده شوند، در گام دوم می‌توانند رنگ‌های قسمت‌های مختلف را تغییر دهند. در گام سوم امکانات اپلیکیشن را انتخاب می‌کنند. به طور کلی سیستم ما ۳۰ قابلیت کلیدی دارد که کابران می‌توانند به سادگی و با سیستم درگ اند دراپی قابلیت‌های مورد نظر خود را در اپلیکیشن ایجاد کنند. قابلیت‌هایی مانند ایجاد صفحات سفارشی از فیلم تا ویدئو تا متن و نقشه و ایجاد صفحات کتاب، ایجاد لیست‌های تو در تو برای ایجاد ساختارهای درختی، فروشگاه‌ساز‌  و غیره. همچنین تمام این مراحل را می‌توانند به صورت لحظه‌ای در یک نمایشگر موبایل نمونه مشاهده کنند که هر یک از تغییرات چگونه است. اپلیکیشن که ساخته می‌شود از طریق پنلی که در سایت وجود دارد، قابلیت ادیت آنلاین دارد. همچنین کاربران می‌توانند هم به صورت آنلاین و هم آفلاین از امکانات اپلیکیشن ساخته شده استفاده کنند.»

  •  فرار و نشیب‌هایی که اَپ‌ساز با آن روبه‌رو بوده است

اَپ‌ساز در سال ۹۴ و با سرمایه اولیه ۳ میلیون تومان در بازار لانچ شده است. «‌از وقتی که اَپ‌ساز را لانچ کردیم تا زمانی که به درآمد‌زایی برسیم، تقریبا ۲ ماه طول کشید. در ابتدا به صورت حضوری کار را برای سازمان‌ها مثلا شرکت‌های خدمات هواپیمایی معرفی می‌کردیم و قرار‌داد می‌بستیم. ما کار را با قیمت‌های نزدیک به ۱میلیون تومان شروع کردیم و به صورت سفارشی کار را برایشان انجام می‌دادیم ولی به تدریج با توجه به رقابت در بازار و وجود تقاضا در این زمینه تصمیم گرفتیم که کار را در قالب اَپ‌ساز ادامه دهیم و قیمت‌ها را شکستیم. تا‌کنون ۲۰ هزار ‌کاربر داریم که این کاربران نزدیک به ۲۵ هزار اپلیکیشن ساختند و این اپلیکیشن‌ها نیز نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ هزار بار نصب شده‌اند. در حال حاضر می‌توانیم هزینه‌های خود را از طریق درآمدی که از اَپ‌ساز داریم، تامین کنیم ولی چون در حال توسعه هستیم، درآمد‌ها بابت توسعه خرج می‌شود ولی از نظر اینکه توانسته‌ایم تیم را از ۳ نفر به ۱۰ نفر ثابت برسانیم، خود را موفق می‌دانیم.»

امیر از همان زمانی که در دوران کارشناسی در دانشگاه تحصیل می‌کرد، دوست داشت که کار آزاد داشته باشد، به همین دلیل تصمیم می‌گیرد که در سال ۸۹ شرکتی به نام پالاپال‌پرداز فارس را تاسیس کند و همه فعالیت‌هایش را در قالب یک شخصیت حقوقی دنبال کند ولی این کار او را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کرده است. «‌از همان روزهای اول کارهای دارایی و مالیات را پیگیری می‌کردیم حتی در سال‌های اول با اینکه کاری نمی‌کردیم گواهی عدم فعالیت رد می‌کردیم که به مشکلی بر‌نخوریم. با توجه به اینکه استارتاپ هستیم مهم‌ترین چالش ما ترس از مالیات و بیمه است. چون دانشی در این زمینه نداریم و همیشه با توجه به اینکه نوپا هستیم، این دغدغه را داریم که اداره مالیات، مالیاتی را بنویسد که ما نتوانیم پرداخت کنیم و میزان آن آنقدر زیاد باشد که مجبور باشیم کار را تعطیل کنیم. علاوه بر این با توجه به اینکه در شیراز مستقر هستیم، همیشه خلأ دور بودن از اکوسیستم استارتاپی در تهران و نبود امکانات را که مشکل اکثر استارتاپ‌های مستقر در شهرستان است، داریم.» با این وجود امیر و تیمش قصد دارند به بزرگ‌ترین تولید‌کننده اَپ‌های سازمانی خاورمیانه تبدیل شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.