بازی با مغز برای درمان افسردگی!

0

محققان به نتایج خوبی برای درمان افسردگی با یک رابط بازی ویدئویی دست یافته‌اند که به جای مدیریت علائم، مسائل شناختی زیرین مربوط به افسردگی را هدف قرار می‌دهد. پاتریشیا آرین، محقق علوم رفتاری و روانشناسی می‌گوید: «ما دریافته‌ایم که افراد مبتلا به افسردگی متوسط با اپلیکیشن‌هایی از این قبیل عملکرد بهتری دارند زیرا آنها به متعلقات افسردگی می‌پردازند و آن را درمان می‌کنند.» اولین تحقیق در این زمینه روی بزرگسالانی انجام گرفت که افسردگی در اواخر عمر در آنها تشخیص داده شده بود. آنها به طور تصادفی یک فناوری درمان مبتنی بر تبلت را که Akili Interactive Labs ایجاد کرده بود، به نام پروژه EVO یا یک شیوه درمان شخصی به نام درمان حل مسئله (PST) دریافت کردند.

EVO روی تلفن همراه و تبلت اجرا می‌شود و برای بهبود تمرکز و توجه در یک سطح عصبی اولیه طراحی شده است. نتایج، منتشر شده در ۳ ژانویه در مجله علمی افسردگی و اضطراب، نشان داد گروهی که از پروژه EVO استفاده می‌کردند نسبت به درمان رفتاری، از مزایای شناختی ویژه‌ای از قبیل توجه برخوردار شدند و در حالت و قابلیت آنها پیشرفت‌هایی مشاهده شد. انگوئرا، محقق در حوزه عصب‌شناسی و روانشناسی، می‌گوید: «در حالی‌که EVO به طور مستقیم برای درمان علائم افسردگی طراحی نشده بود‌، ما اینگونه فرضیه‌سازی کردیم که ممکن است از طریق بهبود مسائل شناختی با درمان مورد نظر، اثرات مثبتی روی این علائم بگذارد و تا‌کنون نیز نتایج قابل تامل بوده‌اند.»

افراد مبتلا به افسردگی در اواخر عمر (بالای ۶۰ سال) معمولا در تمرکز و توجه روی اهداف شخصی با مشکل رو‌به‌رو هستند زیرا نگرانی‌های آنها به شدت موجب حواس‌پرتی آنها می‌شود. این فناوری جدید برای کمک به افراد در تمرکز و توجه بیشتر و جهت پیشگیری افراد از اینکه به آسانی حواسشان پرت شود، طراحی شده است. آرین می‌گوید بیشتر شرکت‌کنندگان هرگز از یک تبلت استفاده نکرده بودند، چه برسد به یک بازی ویدئویی، اما انطباق بیش از ۱۰۰ درصد بود. شرکت‌کنندگان ملزم بودند ۵ بار در هفته و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه بازی کنند، اما بسیاری از آنها بیش از این نیز بازی می‌کردند. به علاوه شرکت‌کنندگان در این تحقیق در جلسات هفتگی یک متخصص بالینی شرکت می‌کردند. این جلسات نقش کنترل‌کننده داشت زیرا از شرکت‌کنندگان در درمان حل مسئله به طور حضوری و هر هفته بازدید می‌شد‌ و ارتباط اجتماعی این ماهیت می‌تواند تاثیر مثبتی روی حالت آنها بگذارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.