بازاریاب‌های خبره خوب می‌دانند…

0

علم بازاریابی یکی از علوم کارآمد و به‌روز جهان محسوب می‌شود که با توجه به پیشرفت‌های نوین علم و فناوری، جهت‌های جدیدتر و متفاوت‌تری پیدا کرده و روش‌های نوینی را در دستور کار خود قرار داده است، اما این امر بدان معنا نیست که اصول کلی بازاریابی نیز با پیشرفت فناوری‌های جهان تغییر می‌یابند، بلکه علم بازاریابی، علمی است که در عین پیچیده‌‌بودن و به‌روز‌شدن، برخی اصول کلی را نیز برای خود ترسیم کرده که تقریبا در هر فرایند بازاریابی کارآمد خواهند بود و رعایت آنها از جمله دلایل موفقیت یک برنامه تبلیغاتی به شمار می‌رود. به همین منظور در این گزارش برآنیم که با معرفی پنج اصل ساده و در عین حال کاربردی در علم بازاریابی، نشان دهیم که پایبندی به برخی‌ اصول کلی و کارآمد، با ارائه روش‌های نوین و استفاده از ابزارهای جدید بازاریابی منافاتی نداشته و می‌تواند در راستای روش‌های جدید بازاریابی قرار گیرد و نتایج کارآمدتری را نیز در پی داشته باشد.

  •  همیشه چیز جدیدی برای ارائه داشته باشید

یکی از اصول اولیه و موفقیت‌آمیز در بازاریابی این است که یک برند موفق باید همیشه چیزی برای روکردن داشته باشد و آن هم می‌تواند یک محصول جدید، یک ویژگی جدید و حتی یک فرصت جدید برای مشتریان باشد. در واقع برندی که در ارائه محتوای تبلیغاتی خود روندی ایستا را دنبال می‌کند و از نوآوری و خلاقیت به دور است، نمی‌تواند نتایج مطلوبی را در بلند‌مدت برای خود کسب کند؛ بنابراین اضافه‌کردن نکته‌ای جدید می‌تواند تحولی در فرایند بازاریابی محسوب شود. مثلا با ارائه اطلاعاتی جدیدتر در وب‌سایت شرکت، می‌توان توجه بیشتری را از سوی مخاطبان دریافت کرد. همچنین ارائه محصولات جدیدتر و یا ایجاد نوآوری در محصولات قدیمی نیز می‌تواند به عنوان یک نکته جدید بازاریابی تلقی شود که فرصت‌های تبلیغاتی جدیدتر و متفاوت‌تری را در اختیار برندها قرار داده و روند بازاریابی آنها را از حالت سکون خارج خواهد کرد.

  •  برای مخاطبان خود به یک منبع باارزش تبدیل شوید

حتی به بهای عرضه اطلاعات رایگان و یا ارائه محصولات با قیمت‌های پایین‌تر، سعی کنید که یک چشم‌انداز قابل اعتماد از خود برای مشتریان ترسیم کنید. این یک راهکار کلی است که در همه زمان‌ها و مکان‌ها به عنوان یک اصل اساسی باید رعایت شود، به این معنا که مخاطبان یک برند باید آن را به عنوان یک منبع ارزشمند و قابل اعتماد بشناسند تا امکان مراجعات بعدی آنها به سوی برند مذکور تحقق یابد. بنابراین ارائه خدمات کاربردی به مشتریان و صرف وقت بیشتر برای آنها در درازمدت نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین این نتایج، همان اعتماد مشتری خواهد بود.

  •  در فضای رقابتی، برند خود را متمایز کنید

درست است که تمام برندهای جهان امروز در یک فضای رقابتی قرار دارند، اما این نکته را نباید به عنوان یک عامل منفی قلمداد کرد، بلکه حضور در چنین فضای رقابتی می‌تواند در ترویج بهتر این برندها نیز تأثیرگذار باشد. در این مرحله، توجه به این نکته که چه چیزی باعث خواهد شد که مشتریان از بین دیگر برندهای مشابه، محصول شما را انتخاب کنند، بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید برای مشتریان خود دلیل بیاورید تا به صورت منطقی، برند شما را انتخاب کنند. به معنای دیگر، نقاط مثبت و خاص محصولات خود را بیابید و با تأکید بر آنها، برند خودتان را در میان دیگر رقبا برجسته کنید. 

  •  نتیجه نهایی را به مخاطبان خود نشان دهید

این یک اصل کلی در بازاریابی است که مشتریان هر برندی، به دنبال محصول آن برند نیستند، بلکه به دنبال نتیجه‌ای هستند که استفاده از آن محصول برای آنها به بار خواهد آورد. به عنوان مثال یک خریدار ماشین در وهله اول به دنبال این است که نتیجه خرید ماشین مذکور را ببیند و راحتی و ایمنی خود را در آن مشاهده کند، بنابراین در هر فرایند تبلیغاتی، نشان‌دادن نتیجه نهایی به مخاطبان بسیار مهم بوده و آنها را در امر خرید بیشتر ترغیب می‌کند.

  •  تغییرات را پیش‌بینی کنید

آماده‌بودن و پیش‌بینی تغییراتی که در هر کسب‌وکاری ممکن است رخ دهند، از دیگر اصول مهم و کلی بازاریابی محسوب می‌شود به این معنا که تغییر، جزئی جدایی‌ناپذیر از هر کسب‌وکاری است و بنابراین در برنامه‌ریزی برای محتوای بازاریابی و ارائه آن، باید بتوان همیشه تغییراتی را که ممکن است در فضای بازار رخ دهند، پیش‌بینی کرد. هر چه بیشتر یک تیم بازاریابی آمادگی مقابله با تغییرات بازار را داشته باشد و همگام با تغییرات مذکور، برنامه‌های خود را سازماندهی کند، موفقیت‌های مالی بیشتری را نیز در درازمدت نصیب خود خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.