گام به گام تا یک استراتژی بازاریابی

0

برندهای بومی دیجیتال محصولات خود را از طریق وب‌سایت‌های خود به فروش می‌رسانند و با برقراری رابطه مستقیم با مشتریان و حذف واسطه‌ها، تمرکز بر تجربه مشتری را بسیار مهم تلقی می‌کنند. با توجه به اهمیتی که فناوری دیجیتال در شکل گرفتن یک برند بومی می‌تواند داشته باشد، در ادامه به معرفی راهکارهای ساختن یک برند دیجیتال بومی پرداخته خواهد شد.

برند دیجیتال DNVB یکی از راهکارهای نوین بازاریابی به شمار می‌‌رود که تمرکز عمده آن بر تجربه مشتریان است، با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری دیجیتال در دنیای امروز، برندسازی بومی دیجیتال می‌تواند یک عامل موفقیت عمده برای کسب‌وکارهای نوپا محسوب شود.

پرورش فکر ذهنی دیجیتال در سراسر شرکت

برای ساختن یک برند دیجیتال باید از تفکر شروع کرد و آن را در سراسر مجموعه یک نام تجاری تسری داد، اما تفکری که در این شیوه نوین وجود دارد، با تفکرات و تصورات متعارف برندسازی تفاوت داشته و چه بسا که نسبت به آنها نامتعارف تلقی شود.

برای اینکه یک برند بتواند تفکر دیجیتال را در درون خود بومی کند، در درجه اول باید به توانمندسازی برای حل مشکلات از طریق فناوری پی برده و آن را در بدنه شرکت خود پخش کند. تغییر نگرش‌های ذهنی نیز از طریق نکات کلیدی زیر محقق می‌شود که یک برند باید در فضای کاری خود آنها را به اجرا در بیاورد:

  • بیان ارزش‌های برند دیجیتال و احترام به مشتری که باید موجب به اشتراک‌گذاری واضح و روشن آنها شود
  • مشخص‌کردن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت و ارائه ابزار دستیابی به آنها توسط تیم شرکت
  • جست‌وجو و کشف مشکلات و چالش‌ها و یافتن دلیل آنها
  • تصمیم‌گیری بر مبنای داده‌ها
  • پیگیری مشارکت‌های مخاطبان

چنانچه رفتارهای فوق به طور مستمر توسط یک برند به اجرا دربیایند، رفته رفته تفکر ذهنی دیجیتال در فضای بومی آن برند رشد کرده و به بخشی از بدنه اصلی آن تبدیل خواهد شد. در واقع باید گفت اگر برندی به دنبال بومی‌سازی و در عین‌حال دستیابی به ابزارهای دیجیتال است، ابتدا باید این تفکر را در ساختار درونی خود به وجود بیاورد.

نه‌تنها بازاریابی شما، بلکه همه چیز دیجیتال است

درک این نکته که فناوری دیجیتال به بخش مهمی از تجارت امروز تبدیل شده است، بیانگر این نکته است که کسب‌وکارهای نوپا باید در راستای کاربرد فرایند دیجیتال بسیار مصرانه‌تر عمل کنند، چراکه تکنولوژی دیجیتال یک راهکار مهم و حیاتی در بازارهای دنیای امروز محسوب می‌شود و این نکته نه‌تنها برای استارتاپ‌ها، بلکه حتی صنایع قدیمی‌تر نیز صدق می‌کند.

فرقی نمی‌کند که شما یک کسب‌وکار جدید و آنلاین را در خانه خود راه‌اندازی کرده‌اید و یا یک شرکت سنتی فروش آجر دارید! در هر صورت برای باقی‌ماندن در فضای تجاری باید به یک DNVB تبدیل شوید؛ یعنی یک برند بومی دیجیتال که فرایند تعامل با مشتریان را از طریق فناوری آنلاین ادامه خواهد داد.

بر این اساس، اتخاذ راهکارهای بازاریابی و برندسازی دیجیتال یک امر ضروری، بایسته و حتی بدیهی محسوب شده و مانند یک مغناطیس، برندها و مشتریان آنها را به سوی خود جذب کرده است.

بدهی فنی خود را مدیریت کنید

دو اصل اساسی در مواجهه استارتاپ‌ها با فناوری دیجیتال وجود دارد؛ ساختن یک پلتفرم بزرگ و کاربردی که اغلب کاری سخت و پرهزینه است‌ و هم‌چنین فروش محصول اصلی شرکت با استفاده از نرم‌افزارهای موجود و تقویت آنها.

در این میان آنچه ممکن است باعث ایجاد یک بدهی فنی برای حضور در فضای دیجیتال شود، همان مورد اول است، بنابراین بهتر است که یک پلتفرم مناسب با اندازه یک کسب‌وکار انتخاب شود، چراکه در صورت فنی‌تر بودن و بزرگ‌تر بودن پلتفرم‌ها، امکان ایجاد بدهی‌های فنی برندسازی در فضای مجازی بیشتر خواهد شد.

اغلب کسب‌وکارهای نوپا که به دنبال تبدیل‌شدن به یک برند بومی دیجیتال هستند، باید به این نکته توجه کرده‌ و برای خود بدهی فنی به بار نیاورند. عموما تخصیص بودجه در ابتدای کار، چندان آسان نبوده و در این میان، ساختن یک نرم‌افزار پیچیده و فنی و کاربرد آن، هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت؛ به همین منظور نیز یکی از راهکارهای برندسازی بومی دیجیتال، مدیریت بخش فنی و کنترل بودجه آن است.

تجربه مشتریان را جادویی کنید

همانگونه که در آغاز نیز اشاره شد، DNVB بر تعامل با مشتریان استوار است، به این معنا که برند دیجیتالی که فروش آنلاین دارد، حضور فیزیکی خود را به تعامل تبدیل کرده ‌و باید تمام نشانه‌های فیزیکی را که در ارتباط با مشتریان تأثیرگذار هستند، در فضای آنلاین و در یک رابطه تعاملی ایجاد کند.

به همین دلیل نیز ایجاد یک تجربه خاص برای مشتری، می‌تواند حضور او در فضای دیجیتال یک برند را تبدیل به یک تجربه جادویی کند. برای این منظور نیز استفاده از تکنولوژی و امکاناتی که برای یک کاربر ایجاد می‌کند، می‌تواند نقطه عطفی در خلق یک تجربه جادویی باشد.

داشتن یک صفحه اختصاصی که تمام تعاملات یک مشتری با برند دیجیتال بومی در آن ثبت شده است، راه‌اندازی مسابقات و کمپین‌های مختلف بین مخاطبان، ایجاد یک تعامل دو‌جانبه بین برند و مشتری و‌… از جمله راهکارهایی هستند که برندهای بومی دیجیتال می‌توانند در راستای تقویت ارتباط با مشتری و ایجاد یک تجربه رویایی برای مخاطبان، به کار بگیرند.

قدرت داستانگویی از طریق تکنولوژی

آنچه مشتریان را با یک نام تجاری همراه می‌کند، داستانی است که در دل آن می‌گذرد و به همین دلیل است که برندهای موفق، داستان‌های جذابی را برای مخاطبان خود دارند.

با پیشرفت فناوری دیجیتال، قدرت داستانگویی بیش از پیش نمایان شده است، استارتاپی در گوشه‌ای از دنیا شکل گرفته است و داستان خود را در فضای آنلاین پخش می‌کند و در ادامه، در مدت زمان کوتاهی، مرزهای دنیا را درنوردیده و کاربران زیادی را با خود همراه می‌کند.

پس قدرت داستانگویی دیجیتال یک راهکار مهم در راستای تبدیل‌شدن به یک برند بومی دیجیتال محسوب می‌شود که ‌قادر است در مدت زمان کوتاهی داستان یک برند را در نقاط مختلف جهان به نمایش در بیاورد.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که آینده، دیجیتال است و بنابراین برندهای مختلف جهان، خواه ناخواه، راه گریزی از دنیای دیجتال ندارند و برای بقای خود باید به یک DNVB تبدیل شوند. خرده‌فروشان بومی دیجیتال، آینده بازارهای جهان هستند؛ آینده‌ای که از هم‌اکنون شروع شده ‌و برندهای مختلف باید فضای بازاریابی و تبلیغات خود را به سوی دیجیتالی‌شدن سوق دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.