انتشار اطلاعات مزیت رقابتی ایجاد می‌کند

علی فیاض‌بخش، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا

0

درکشورهایی که شفافیت اطلاعات اقتصادی بالاست، منابع به طور کارآمدتری تخصیص پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند درست‌تر تصمیم‌گیری کنند

۱- شاخص‌های ذکر شده مثل LTV، نرخ ریزش و نرخ نصب فعال از دو جهت به سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر کمک می‌کند تا بتوانند با روشن‌بینی وارد سرمایه‌گذاری شوند. اول اینکه با استفاده از این شاخص‌ها می‌توان به میزان کارآمدی استارتاپ پی‌برد.

به عبارتی نرخ بازگشت که منجر به تثبیت کاربر روی پلتفرم می‌شود و میزان وفاداری کاربر به استارتاپ را نشان می‌دهد. این نکته از این جهت اهمیت دارد که اگر شاخص‌های اقتصادی‌ کسب‌و‌کار مثل LTV و CLV مناسب نباشند به این معناست که برای جذب کاربر هزینه بالایی می‌شود ولی کاربر ارزش اقتصادی مورد نظر را به کسب‌و‌کار برنمی‌گرداند؛ یعنی برای جذب کاربر هزینه‌های زیادی در تبلیغات می‌شود اما منجر به کسب درآمد نمی‌شود.

دوم اینکه در دوره‌ جذب سرمایه‌ به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا اطلاعات مناسبی از پیشینه استارتاپ به دست بیاورد. مثل میزان ریزش کاربران، میزان نصب فعال، میزان کاربر فعال. این فاکتورها به سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر کمک می‌کند تا مطمئن شوند در دوره زمانی مناسبی به سرمایه‌گذاری یا جذب سرمایه می‌پردازند.

همچنین سرمایه‌گذار می‌تواند با کمک این شاخص‌ها برای استارتاپ شروطی را ضمن سرمایه‌گذاری مشخص کند و در نتیجه هر دو طرف وارد یک بازی برد-برد شده‌اند.

 

درکشورهایی که شفافیت اطلاعات اقتصادی بالاست، منابع به طور کارآمدتری تخصیص پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند درست‌تر تصمیم‌گیری کنند

۲- یکی از ویژگی‌های صنایع نوین و حوزه‌های تکنولوژی این است که اطلاعات تولید شده و تحلیلی که براساس آن صورت می‌گیرد مزیت رقابتی برای آن کسب‌و‌کار و اکوسیستم ایجاد می‌کند. برای مثال امکان تحلیل رفتار کاربران فیس‌بوک، توییتر یا لینکدین و دستیابی به ترندها باتوجه به جستجوهای صورت گرفته توسط آنها نه‌تنها به سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر کمک می‌کند تصمیم درستی بگیرد بلکه به جهت‌دهی بازار هم منجر می‌شود.

تحلیل داده‌های کافه‌بازار در گزارشی که منتشر شده‌است نه تنها به کافه‌بازار و کسب‌و‌کارهای مرتبط با آن مثل دیوار، بلد، آی‌هوم و… در تحلیل اطلاعات کمک می‌کند بلکه می‌تواند راهنمایی برای سایر استارتاپ‌ها و اکوسیستم اقتصادی کشور هم باشد.

۳- حتما از دو جهت اثرگذار خواهد بود؛ یکی پی بردن به اقیانوس قرمز بودن یک حوزه خاص که می‌تواند نشان‌دهنده جذابیت و پرطرفدار بودن آن بازار باشد و باید بدانیم گرچه جذابیت در اقیانوس قرمز بالاست اما رقابت بسیار شدید، هزینه‌ها و احتمال شکست بالا خواهد بود.

در مقابل اقیانوس آبی است که رقابت در آن پایین بوده و هزینه‌ها نیز کم است. همین گزارش‌ها به سرمایه‌گذار قدرت تشخیص اقیانوس قرمز یا آبی بودن بازار مورد نظر را می دهد. توصیه من به بنیانگذاران باتوجه به شرایط اقتصادی ایران این است که اقیانوس‌ آبی را انتخاب کنید، چراکه ریسک سرمایه‌گذاری در این فضاها کمتر است.

۴- شفافیت اطلاعات یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی در دنیا محسوب می‌شود. درکشورهایی که شفافیت اطلاعات اقتصادی بالاست، منابع به طور کارآمدتری تخصیص پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند درست‌تر تصمیم‌گیری کنند.

در مجموع به همه بازیگران بازار شامل سرمایه‌گذاران، کسب‌و‌کارها و حتی مردم کمک می‌کند تصمیم‌های درست‌تری بگیرند. در همین راستا شرکت‌های حوزه تکنولوژی با انتشار اطلاعات خود می‌توانند به بالا رفتن این شفافیت کمک کنند.

گزارش کافه بازار

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.