استارتاپ جهانی بچه‌های دانشگاه شریف

0

زوسک (Zoosk) خدمات دوست‌یابی آنلاین است که از ۲۵ زبان دنیا پشتیبانی می‌کند و در بیش از ۸۰ کشور فعالیت دارد. بنیانگذاران این شرکت عبارتند از شایان زاده و الکس مهر، که تا دسامبر ۲۰۱۴ این استارتاپ را اداره می‌کردند. پس از بروز مشکلات و اختلافات، کلی استکلبرگ مدیرعامل جدید این شرکت شد.

زوسک در دسامبر ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد. شایان ‌زاده و مهر هر دو مدیرعامل این شرکت بودند. آنها در دانشگاه صنعتی شریف در ایران مقطع کارشناسی را پشت سر گذاشتند و با هم به آمریکا رفتند تا در دانشگاه مریلند تحصیل کنند. شایان‌زاده پس از فارغ‌التحصیلی و اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد از دانشگاه مری‌لند در رشته علوم کامپیوتر، که بخشی از دانشکده کامپیوتر، ریاضی و علوم طبیعی مر‌لند بود، در مایکروسافت مشغول به کار شد. مهر مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را کسب کرد و سپس مشغول کار در ناسا شد. مهر در دانشگاه کالیفرنیا کلاس‌های بازرگانی را می‌گذراند اما آن را کنار گذاشت تا روی زوسک کار کند. در آوریل ۲۰۱۴، زوسک ۱۰۰میلیون دلار سرمایه جذب کرد.در سال ۲۰۱۳ درآمد آن ۱۷۸.۲ میلیون دلار بود. به عبارت دیگر ۶۳درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش درآمد داشت. این استارتاپ ۲۷ میلیون عضو پیدا کرد که ۶۵۰هزار نفر از آنها حق اشتراک پرداخت می‌کردند و عضویت آن هر سال ۴۴ درصد افزایش پیدا می‌کرد. زوسک به جایی رسید که رتبه یک را در بین اپلیکیشن‌های مشابه خود دریافت کرد و جزء ۲۵ اپلیکیشن برتر در اپ‌استور شد.

با وجود ۲۰۰ میلیون دلار درآمد جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۴، زوسک در آن سال پول زیادی از دست داد به دلیل آنکه شرکت بیش از حد برای توسعه و استخدام نیرو هزینه می‌کرد. به علاوه این شرکت بر پایه اصول استارتاپی کار می‌کرد که در آن سوددهی هیچ جایگاهی نداشت. با توجه به این مشکلات در شرکت، زوسک در ماه دسامبر IPO خود را لغو کرد. در ژانویه ۲۰۱۵، آنها ۱۵ درصد از نیروهای انسانی خود را تعدیل کردند. برای بهبود درآمد، این شرکت تصمیم گرفت در نوامبر ۲۰۱۴ به ازای ارسال پیام‌ها هزینه دریافت کند. در سال ۲۰۱۴، زوسک در فهرست مجله Inc. 5000  قرار گرفت. این فهرست شرکت‌هایی را معرفی می‌کند که بیشترین و سریع‌ترین رشد را در آمریکا دارند. در همان سال، سن‌فرانسیسکو بیزینس تایمز نیز نام شایان زاده را در بین بهترین کارآفرینان قرار داد. در سال ۲۰۱۱ وال استریت ژورنال زوسک را ۲۹مین استارتاپ برتر معرفی کرد. رتبه زوسک در سال قبل از آن ۴۲ بود. جوایز انتخاب خواننده سال ۲۰۱۱ About.com این استارتاپ را بهترین اپلیکیشن دوست‌یابی نامید. طبق گزارش اپ‌اپیل، زوسک در سال ۲۰۱۲ پنجمین اپلیکیشن دوست‌یابی محبوب در دنیا و سومین اپلیکیشن محبوب در آمریکا بود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.