احتمال حضور ۵۰ تا ۷۰ استارتاپ خارجی در الکام استارز

0

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نشستی با حضور محمدباقر اثنی‌عشری‌ رئیس نظام صنفی رایانه‌ای، رضا حیدری مسئول اجرایی نمایشگاه الکامپ و آرش برهمند مسئول سالن الکام استارز برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، اثنی‌عشری در رابطه با الکام استارز گفت: «در این نمایشگاه بخش‌هایی مانند دولت هوشمند‌ که سازمان فناوری اطلاعات مجری این بخش است، بخش اصلی ما در الکام استارز است. بخش دیگر پاویون استان‌ها‌ست که درواقع شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات سراسر کشور می‌توانند در قالب پاویون‌های سازمان نظام صنفی استانی شرکت کنند. الکام استارز امسال دو بخش جانبی تحت عنوان ترندز و گیمز دارد؛ در بخش ترندز ما فناوری‌های ICT که ترندهای بازار هستند، رخدادهای آینده، نگرانی بازار و در مجموع  مباحثی مانند اینترنت اشیاء، بلاکچین، هوش‌مصنوعی، روباتیک و … مورد بحث خواهد بود.»

اثنی‌عشری از رونمایی چند محصول جدید حوزه فایننشیال تکنولوژی خبر داد که این بخش تنها استارتاپ‌های حوزه فین‌تک نخواهند بود بلکه شرکت‌هایی مانند فناپ و سداد و … هم حضور دارند.

 شرکت‌کنندگانی از استارتاپ‌های خارجی

اثنی‌عشری در ادامه در رابطه با برگزاری الکام استارز گفت: «وزارت فاوا در حال پیگیری و انجام روالی است که حدود ۵۰ تا ۷۰ استارتاپ از ۷ کشور خارجی در این نمایشگاه حضور داشته باشند تا به این صورت امکان برقراری ارتباط انتقال تجارب بین استارتاپ‌های ما و کشورهای دیگر برقرار شود.»

 گلایه رئیس نظام صنفی رایانه‌ای از وزیر

در ادامه اثنی‌عشری گلایه‌‌ای از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت که آن را به این صورت بیان کرد: «ما به مرز خطرناکی در بحث ارز نزدیک هستیم و این بحث هم در الکام استارز و هم خارج از آن مطرح است. هر بحثی در حوزه ICT نیاز به تجهیزاتی دارد که تهیه همه آنها به ارز نیاز دارند. بخشی از این تجهیزات کاملا وارداتی هستند و آن بخشی هم که تولید داخل است، نیاز به قطعات وارداتی اولیه دارند. دراین شرایط روند صعودی نرخ ارز هم از قبل از سال جدید شروع شد و امسال هم ادامه داشت. تا‌کنون هر زمان که چنین مسئله‌ای پیش می‌آمد، ما اقدام به ذخیره‌‌سازی می‌کردیم که بعد از آن، فشار زیادی به مردم وارد نشود ولی الان امکان این بحث ذخیره‌سازی را نداریم و حتی بعضی شرکت‌ها مجبورند که برعکس آن را اجرا کنند. گله‌ای که من از وزارت فاوا دارم، این است که آقای مهندس جهرمی نسبت به خیلی از مسائل روز حساس هستند و از اتفاقات باخبرند و با مردم شفاف صحبت می‌کنند حتی به وسیله پیام‌رسان‌ها جوابگوی مردم هستند ولی ما از ۱۹ فروردین که کار در سال جدید شروع شده است تا به حال راجع به این مسائل ده‌ها نامه به وزارتخانه نوشتیم. بانک مرکزی وزارتخانه ما را وزارت فاوا می‌داند ولی تا الان نه اقدام عملی دیده‌ایم و نه شفافیتی و نه حتی در این رابطه جلسه‌ای علنی برگزار شده است. البته با توجه به اینکه توسعه بازار یکی از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه بوده، من مطمئنم که اقداماتی در این رابطه انجام شده است. من خواهش می‌کنم در رابطه با این اقدامات شفاف‌سازی انجام شود تا مردم در جریان قرار گیرند. با توجه به نبردی که بین وزارتخانه‌های مختلف برای تخصیص منابع اندک بانک مرکزی وجود دارد، این موضوع بسیار مهم است.» رئیس نظام صنفی رایانه‌ای در ادامه اشاره کرد که  کالاهای IT جزو کالاهای لوکس دیده شده در صورتی که می‌دانیم بحث و حوزه IT پیشران توسعه کشور است. اثنی‌عشری ادامه داد: «ما الکامپ استارز را با شعار «‌پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی» شکل دادیم ولی اینها با روالی که هست مقداری مغایرت دارد.»

 اولین دوره برگزاری الکام گیمز

حیدری توضیح داد: «الکام استارز و الکام گیمز و الکام ترندز امسال همزمان با هم برگزار می‌شود. اولین دوره الکام گیمز را ما در این رویداد داریم. در رابطه با الکام استارز و شرکت‌های استارتاپی، امسال ما رشد قابل توجهی در این حوزه داشتیم و تعداد شرکت‌ها و متقاضیانی که برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی افزایش داشته است.»

 حضور سرمایه‌گذاران در الکام استارز

آرش برهمند در رابطه با بخش بازی این نمایشگاه گفت: «الکامپ در سال گذشته تمرکزش روی گیمرها بود ولی امسال الکام گیمز تمرکزش بر تولید بازی‌های ایرانی و نشان دادن توان ایران برای تولید محتوای سرگرمی  خواهد بود.» برهمند اضافه کرد: «جدا از بخش عمومی رقابتی، بخشی برای ارائه ویژه استارتاپ‌هایی خواهیم داشت که در کسب‌وکار خود به بلوغ رسیده‌اند. در این بخش استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاران تخصصی مانند صندوق‌های بورسی و دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و‌… طرح تجاری خود را ارائه می‌کنند. با رایزنی‌هایی که انجام شد قرار بر این است که تمام بازیگران حوزه سرمایه‌گذاری مانند بانک‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌های حقیقی و حقوقی هم حضور داشته باشند. سال قبل در واقع الکامپ VIP یک تست بود و امسال مطمئنا بهتر انجام می‌شود.»

 سیر رشد الکام استارز در ۳ سال گذشته

برهمند در رابطه با سیر رشد این نمایشگاه از سال اول تا به امسال که دوره چهارم برگزاری آن است، آماری به این ترتیب ارائه داد: «الکام استارز از ۳۰۰متر فضا در انتهای سالن ۱۸ در سال اول برگزاری، شروع کرد؛ سال بعد به کل سالن رسید و دوره بعد از آن، به کل سالن‌های ۸ و ۹ که حدود ۴۰۰۰متر فضا بود، رسید. امسال هم طبق استقبال شرکت‌ها حدسمان بر این است که فضا بیشتر از ۴۰۰۰ متر خواهد بود.»

به گفته او، در سال گذشته ۵۳ استارتاپ در غرفه VIP ثبت‌نام کردند که ۱۴ تا از آنها به مرحله بعد از مذاکرات پس از اتمام نمایشگاه رسیدند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.