یک پنجره واحد برای احقاق حقوق

حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیأت مدیره انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی

0

حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیأت مدیره انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی ایران در یلدا سامیت ۲۰۱۸ از میزان مشارکت استارت‌‍‌آپ‌ها در اتحادیه گفت و خواهان همدلی و مشارکت بیشتر در این صنف شد.

سخنرانی حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیأت مدیره انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی ایران در یلدا سامیت ۲۰۱۸:

درخشش امید و خوش‌بینی

ما امسال را خیلی بد شروع کردیم، همه کسانی که راجع به کسب‌وکار ما پیش‌بینی می‌کردند و نظر می‌دادند، سال بدی را به ما نوید دادند؛ ولی وقتی اسلاید‌ها را می‌بینیم و حرف دوستانی را می‌شنویم که به‌هرحال حرف‌هایی برای گفتن در این کسب‌وکار دارند، اینطور به نظر می‌رسد که دیالوگ عضو شده و محاوره ما در حال عوض شدن است، مثل اینکه ما یک مقدار خوش‌بین شدیم و یک سری اتفاق‌هایی در حال افتادن است.

من به عنوان رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌خواهم چند نکته را خیلی صریح مطرح کنم و در ادامه  بتوانم حمایت شما را داشته باشم. شایان ذکر است امروز که خدمت شما رسیده‌ام، ۱۲۰۹ نفر عضو داریم که در یک سازمان مردم‌نهاد در کنار یکدیگر جمع می‌شویم و سعی می‌کنیم مشکلات این صنف را شناسایی کنیم؛ خیلی از مواردی که امروز دوستان درباره آن صحبت می‌کردند، ما این افتخار را داریم که به نمایندگی از شما آنجا حضور پیدا کرده و سعی می‌کنیم در مورد حق و حقوق همکاران‌مان صحبت کنیم.

ما به حمایت شما نیاز داریم

من می‌خواهم روی یک نکته تأکید بیشتری داشته باشم، راجع به انجمن صنفی می‌توانید در ویکی‌پدیا مطالعه کنید، با رأی شما دو دوره برگزار شده است و افرادی که آنجا همکاران شما هستند؛ بنده نیز افتخار این را داشتم که ۱۸سال در این زمینه کار کرده و به‌هرحال تصمیم گرفتم در هر ماه، دو روز از  کسب‌وکارم را به سازمان اختصاص دهم به منظور حل کردن مسائلی مثل بیمه، مالیات و مسائلی که همه شما می‌دانید.

اما نکته مهم من درباره اتفاقی است که امروز در حال رخ دادن است و من عرض کردم به حمایت شما خیلی نیاز داریم، بحث‌هایی که بعضا امروز مطرح شدند خیلی مربوط به بحث‌های حقوقی است، مثلا راجع به کلمه انحصار صحبت می‌شد که من وقتی می‌شنیدم، با توجه به آشنایی که در مورد این نوع دعواها دارم، فکر می‌کردم دو رقیب در حال صحبت راجع به یک اپلیکیشن هستند و ما ناخودآگاه بر اثر هاله این صحبت‌ها داریم راننده‌ها را، خیلی معذرت می‌خواهم، مثل یک شیء فرض می‌کنیم!

انگار این شرکت یک تصویب‌نامه‌ای دارد، شرکت مقابل هم یک چیزی خواسته، ولی آنجا راننده تصمیم‌گیر نیست. یا مثلا فرض کنید صاحب یک کسب‌وکار را به صرف اینکه یک ایده، ابتکار و خلاقیتی را در نوع نوشتن اپلیکیشن یا پالیسی‌هایش دارد، محکوم به انحصار‌طلبی می‌کنیم و یادمان می‌رود که او هم می‌تواند خلاقیت داشته باشد و ما می‌توانیم آن خلاقیت را به رسمیت نشناسیم.

اینها صحبت‌هایی را می‌طلبد که لزوما باید بین افراد کسب‌وکار و در کمیسیون‌ها و سازمان‌ها اتفاق بیفتد، نه در داخل دولت. ما نمی‌توانیم خودمان را رها کنیم و توقع داشته باشیم یک قاضی دادگستری در مورد چنین پرونده‌ای نظری بدهد و این نظر نیز مطابق درخواست و فکر ما باشد.

حضور در اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی را جدی بگیرید!

من خواهشمندم که حضور در اتحادیه را جدی بگیریم، اتحادیه کشوری الان بیش از ۷۰۰عضو دارد و شاید بهترین جوازی که به تاپ‌تن استارتاپ‌هایی که الان در حال فعالیت هستند، کمک کرده باشد، همین پروانه کسب‌وکار در اتحادیه کشوری بوده است.

من نمی‌خواهم راجع به خوبی‌ها و یا بدی‌های صحبت کنم، فقط همین اندازه می‌گویم که شاید این سازمان‌ها امروز آنقدر ارزش پیدا کرده‌اند که دوستانی برای از بین بردن آن‌ها وکیل می‌گیرند، یا برای اینکه میزان مشارکت را در آنها کم کنند، برای آن نهادهای موازی تأسیس می‌کنند. بزرگ‌ترین مسئله‌ای که من از شما یاد گرفتم، این است که همه شما باهوش هستید، خیلی باهوش هستید!

در واقع سرعت و توانمندی که این کسب‌وکار پیدا کرده است، نشانگر هوشی است که در شما وجود دارد. من از شما خواهش می‌کنم یک بار به میزان مشارکت در سازمان‌های مردم‌نهاد در خارج از کشور نگاه کنید و به آن چیزی که ما در حدود کمتر از ۳درصد داریم، در آن شرکت می‌کنیم نیز توجه کنید. این حمایت و مشارکت و این در کنار هم‌بودن، قطعا به یک پنجره واحد تبدیل می‌شود که بتوانیم از طریق آن، حق‌مان را از نهادهای حاکمیتی بگیریم.

من مطمئن هستم در سال‌هایی که گذشت، این اتحاد ما و اینکه بتوانیم در مورد هر مسئله‌ای یک وحدت رویه داشته باشیم، می‌توانست خیلی از مشکلات ما را کمتر کند. لذا بنده امیدوارم روالی را که در این ۶سال گذشته در انجمن صنفی انجام شده و در این ۲ سال گذشته در اتحادیه کشوری شکل گرفته است، ترغیب کنید و اگر احساس کردید که به‌هرحال آن گزارشی که در آنجا با شفافیت ارائه شده است، نظر شما را تأمین می‌کند، شما هم به جمع ما بپیوندید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.