مدیریت فرآیند استخدام در آدیلار

اطلاعات رزومه را به صورت هوشمند می‌خواند و تشخیص می‌دهد

0

استارتاپ آدیلار توسط ‌هاتف زمانی، امین‌رضا جوان‌شیر و حمید شریعتی‌ می‌خواهد فرآیند استخدام را برای شرکت‌ها تسهیل کند. ‌هاتف زمانی متولد ۷۱ در شهر تبریز است و لیسانس و ارشد مهندسی صنایع گرایش بهینه‌سازی سیستم‌ها از دانشگاه شریف دارد. امین‌رضا جوان‌شیر نیز متولد ۷۲ در شهر تبریز است و او هم لیسانس صنایع و ارشد MBA از دانشگاه شریف دارد‌ و حمید شریعتی نیز متولد ۶۵ و مهندس نرم‌افزار است.

هاتف زمانی می‌گوید: «من و امین ۱۵ سال است که با هم دوست هستیم و بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در حوزه منابع انسانی استخدام شدیم و در شرکت‌های مختلفی کار کردیم. زمانی که سفارش جذب نیرو از شرکت‌ها دریافت می‌کردیم، با هم بررسی می‌کردیم تا ببینیم می‌توانیم نیرو را تامین کنیم یا نه. شرکتی که من در آن فعال بودم، در زمینه منابع انسانی فعال بود و برای شرکت‌های دیگر تامین نیرو انجام می‌داد.

بر همین اساس با چالش‌هایی که شرکت‌ها در جذب نیرو داشتند، آشنا بودیم و می‌دیدیم که زمانی که درخواست برای جذب نیرو داده می‌شود، شرکت با حجم بالایی از رزومه روبه‌رو می‌شود و مدیریت روند استخدام افراد و بررسی رزومه‌های مختلف بسیار چالش‌برانگیز و زمانبر بود.

از همین جا به این فکر افتادیم که بستری را فراهم کنیم تا مدیریت روند استخدام و جذب نیرو در شرکت‌ها را بهینه کنیم و ایده استارتاپ آدیلار شکل گرفت و تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه بیندازیم.»

در آدیلار چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

آدیلار یک سیستم مدیریت فرآیند استخدام است. applicant tracking systems یا ATS عبارتی است که به سیستم‌های مشابه آدیلار در دنیا نسبت داده می‌شود. این ابزارها در دنیا به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند نیروی مورد نظر خود را جذب کنند.

ما در آدیلار به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا کلیه فرآیند استخدام را در قالب یک سیستم مدیریت کنند. بر همین اساس آدیلار یک سیستم SAAS یا software as a service به حساب می‌آید‌ که شرکت‌ها با توجه به نیازی که دارند، از این سیستم بهره می‌برند. آدیلار تمام کانال‌های جذب نیرو را پوشش می‌دهد.

کانال‌های جذب نیرو از طریق ایمیل، خرید رزومه‌، جذب نیرو از طریق صفحه سایت شرکت یا سایت‌ها کاریابی از جمله کانال‌هایی هستند که در آدیلار پوشش داده می‌شوند و در قالب یک سیستم به کارفرما کمک می‌کند تا مسیر استخدام فرد را در شرکت دنبال کند. به این ترتیب که فرد از چه منبعی وارد سیستم شده و چه مراحلی را طی کرده تا اینکه استخدام شود.

شرکت‌ها چطور می‌توانند از خدمات آدیلار استفاده کنند؟

شرکت‌ها می‌توانند از طریق پنل کاربردی مراحل استخدام خود را ایجاد کنند؛ از مرحله جذب و دریافت رزومه گرفته تا آنالیز رزومه و مصاحبه، مصاحبه تلفنی، مصاحبه حضوری، ارزیابی و مرحله پیشنهاد و استخدام و غیره. تمام این مراحل توسط شرکت قابل رصد است.

کارشناس منابع انسانی می‌تواند کل فرآیند را از این طریق مدیریت کند. به عنوان مثال، از طریق سیستم زمان مصاحبه با کارجوی مورد نظر هماهنگ می‌شود و زمان مصاحبه برای کارجو ایمیل می‌شود‌ و یا برای ارزیابی فرم‌هایی را طراحی کنند و نتیجه آن در سیستم ثبت شود و یا در مرحله مصاحبه ویدئویی از طریق سیستم با کارجو مصاحبه کنند و داده‌ها از این طریق در پروفایل کارجو ضبط می‌شود و قابل دسترس است.

هزینه استفاده از خدمات را چقدر تعریف کرده‌اید؟

هزینه ایجاد یک فرصت شغلی در آدیلار حدود ۶۰ هزار تومان است که البته شرکت‌ها می‌توانند از پکیج‌های مختلف هم استفاده کنند و خدمات را برای خود شخصی‌سازی کنند.

تا‌کنون چه تعداد شرکت از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت از خدمات استفاده کرده‌اند و می‌توانم بگویم یکی از مزیت‌های اصلی ما نسبت به رقبا این است که از سیستم NLP یا natural language process برای خوانش رزومه فارسی استفاده می‌کنیم و دیگر نیازی نیست کارفرما هر رزومه را مطالعه کند. به این ترتیب که اطلاعات مورد نیاز شرکت برای استخدام از هر رزومه به صورت هوشمند خوانده و استخراج می‌شود و سیستم تشخیص می‌دهد که فرد برای موقعیت شغلی مورد نظر مناسب است یا اینکه واجد شرایط است یا نه.

در این مدت چقدر از این خدمات استقبال شده است؟

در این مدت ۶ماهه که کار شروع کردیم، بازخوردهای مثبتی را از کارفرماها دریافت کردیم‌ و احساس نیاز در بازار برای این محصول وجود دارد و ما با توجه به نیازهای شخصی کارفرماها ویژگی‌هایی را نیز به محصول اضافه می‌کنیم. اخیرا هم دورهمی را برگزار کردیم که ۴۵ شرکت در آن شرکت داشتند و حدود ۲۰ شرکت از خدمات استفاده می‌کنند و الباقی نیز در حال تست محصول هستند.

فکر می‌کنید چه زمانی به رشد مطلوب خود دست پیدا کنید؟

ما اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت داریم و با وجود اینکه مراحل مختلف محصول به اتمام رسیده ولی ما همچنان در حال توسعه هستیم و فکر می‌کنم حدود ۵ ماه دیگر تمامی ویژگی‌های مورد نیاز را اضافه کنیم و محصول کامل را به کارفرما عرضه کنیم.

حجم بازار را چقدر ارزیابی کردید؟

برآوردی که از حجم بازار به صورت ماهانه داریم، این است که حجم بازار در استفاده از استخدام اینترنتی توسط کارفرما حدود یک میلیارد تومان به صورت ماهانه است‌ و بسیار رو به رشد است. طبق تحقیقی که مجله فوربس انجام داده، اندازه بازار ATS‌ها در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد رشد می‌کند و این به این معنی است که این بازار در آسیا ۱۰۰ و در خاورمیانه حدود ۲۰۰ درصد رشد خواهد کرد و ما به آینده این بازار خوشبین هستیم.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

بخشی از چالش ما در حوزه توسعه نرم‌افزار بود؛ چرا‌که سیستم‌های SAAS پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. از طرف دیگر بحث شفاف‌نبودن نیاز کارفرما در حوزه جذب نیرو از دیگر چالش‌های ما بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.