طرحی که دردسرساز شد!

اسپید و چالش‌های اکوسیستم استارتاپی

0

بنیانگذار استارتاپ اسپید پیش از آنکه اسپید را راه‌اندازی کنند، تجربه‌های مشترک زیادی از موفقیت و شکست داشته‌اند که در نهایت تصمیم می‌گیرند با اتکا به این تجربیات استارتاپ جدیدی به نام اسپید را راه‌اندازی کنند؛ استارتاپی که قصد داشتند در آن موفقیت‌های قبلی تکرار شود، بدون آنکه از شکست‌ها خبری باشد و تا الان نیز توانسته‌اند به این گزاره به خوبی پایبند باشند

این روزها نام استارتاپ اسپید به دلیل برخی حواشی بیشتر از گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است!

ماجرا از آنجایی شروع شد که تیم اسپید برای تبلیغات خود طرحی را به صورت آزمایشی طراحی کردند و از بچه‌های تیم خواستند که برای بازخوردگیری آن را به گروه‌های تلگرامی خود بفرستند.

طرح مورد نظر که البته مشکل خاصی نداشت اما کمی حساسیت‌زا بود، خیلی سریع دست به دست شد تا اینکه حتی آوازه آن به خبرگزاری‌ها هم رسید و مطالب مختلفی درباره آن کار شد!

کم‌کم کار به جایی رسید که تیم اسپید تصمیم به صدور بیانیه گرفتند تا درباره این مسئله شفاف‌سازی کرده و به حواشی پایان دهند؛ این همه داستان بود!

داستان اسپید

مهدی خادمی‌مقدم بنیانگذار استارتاپ اسپید است که متولد ۱۳۶۹ بوده و مدرک کارشناسی ارشد مکانیک دارد.

او که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل اسپید فعالیت می‌کند، به دلیل علاقه زیاد به مباحث مدیریت و آی‌تی مطالعات زیادی در این حوزه‌ها دارد و به همراه سیدعلی حسینی، هم‌بنیانگذار اسپید ‌روی ایده خود تحقیقات زیادی را انجام داده‌اند.

حسینی که در حال حاضر به عنوان مدیر مارکتینگ اسپید فعالیت می‌کند، تحصیلات خود را در رشته مدیریت صنعتی به پایان رسانده و دارای مدرک کارشناسی ارشد در این رشته است.

این دو نفر پیش از آنکه اسپید را راه‌اندازی کنند، تجربه‌های مشترک زیادی از موفقیت و شکست داشته‌اند که در نهایت تصمیم می‌گیرند با اتکا به این تجربیات استارتاپ جدیدی به نام اسپید را راه‌اندازی کنند؛ استارتاپی که قصد داشتند در آن موفقیت‌های قبلی تکرار شود، بدون آنکه از شکست‌ها خبری باشد و تا الان نیز توانسته‌اند به این گزاره به خوبی پایبند باشند.

البته آنها چالش‌های زیادی در مسیر خود داشته‌اند و با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند که یکی از اصلی‌ترین آنها تشکیل یک تیم مستعد، خلاق و منسجم بوده است. مشکلی که البته گریبانگیر بیشتر استارتاپ‌های ایرانی هست و حتی کشتی درصد قابل توجهی از آنها را در همان آغاز راه به گل می‌نشاند!

هماهنگی و انسجام اگرچه برای همه استارتاپ‌ها اهمیت دارد، اما در یک استارتاپ لجستیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا حساسیت کار در تمام مراحل بالا‌ست و ایجاد ناهماهنگی و مشکل در کوچک‌ترین جزء می‌تواند کل مجموعه را با مشکل مواجه سازد؛ با وجود این دشواری‌ها به هرحال تیم اسپید شکل گرفت و توانست در مدت کوتاهی مسیر خود را پیدا کند.

مشکل دیگری که اسپید با آن دست و پنجه نرم می‌کند، همان مشکلی است که این روزها داد همه کسب‌و‌کارهای ایرانی را درآورده؛ یعنی فضای نابسامان اقتصادی و عدم ثبات که باعث شده هم در بحث رشد و درآمدی و هم در زمینه جذب سرمایه استارتاپ‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

با این وجود بنیانگذاران استارتاپ اسپید  همچنان با انگیزه به هدف خود یعنی یونیکورن‌شدن فکر می‌کنند و به هیچ عنوان از این هدف کوتاه نمی‌آیند!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.