طراحی روش جدید: تبدیل شرکت صنعتی به شرکت نرم‌افزاری

0

جف ایملت، رئیس و مدیرعامل شرکت جنرال الکترونیک، می‌گوید: “اگر شما شب گذشته یک شرکت صنعتی بوده اید، امروز باید یک شرکت نرم‌افزاری و تحلیل باشید.”

در عصر امروز که بیشتر صنایع در بیشتر قسمت‌های دنیا با رشد ثابتی مواجه هستند، فرصت واقعی در اقتصاد و اکوسیستم دیجیتال است. در دنیای کنونی همه چیز (اعم از افراد، اشیاء و فرآیندها) دیجیتال و متصل هستند، داده‌ها ارز به شمار می‌روند، و تجزیه و تحلیل‌ها و اطلاعات تبادل ارزش در اکوسیستم‌های دیجیتال می‌باشند.

این تغییر بزرگ را می‌توان در مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی مشاهده می‌کنیم که از یک ارائه‌دهنده ارتباطات سنتی به یک ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال یا ارائه‌دهنده فناوری تبدیل شده اند. این یک حرکت اساسی یا برندسازی مجدد نیست. این یک تغییر بنیادین در هویت اصلی آنها است که نحوه تفکر آنها، نحوه عملکرد و نحوه کسب درآمد آنها را تغییر می‌دهد.

این فرصت بازار که امروزه آن را با نام اقتصاد« دی ایکس»( DX )می‌شناسند، بزرگ است و انتظار می‌رود تا پنج سال آینده به ۸ ترلیارد دلار برسد. اما برای بهره‌برداری از این شرایط، سازمان‌های سنتی باید حالت‌های جدید عملیات و رشد را در کسب و کار خود اعمال کنند.

الگوهای قدیمی رشد ارگانیک ،دیگر روشی برای رشد و بهره‌برداری از بازار « دی ایکس»نخواهند بود. تنها روش برای رشد واقعی از طریق پذیرش و استفاده‌ از یک رویکرد اکوسیستمی است که در آن یک گروه وابسته متشکل از افراد، شرکت‌ها و اشیاء پلتفرم‌های دیجیتال استاندارد‌سازی شده را  به اشتراک می‌گذارند و با مدل‌های کاری جدید ارزش‌آفرینی می‌کنند که بر کسب و کارهایی که به طور مستقل عمل می‌کنند برتری دارند.

پس می‌توان گفت تنها روش برای کسب درآمد در این بافت آن است که سایر بازیکنان در اکوسیستم شما نیز کسب درآمد ‌کنند.

این تغییر کار ساده‌ای نیست. برای شروع، تغییر در نحوه عملکرد امروز مستلزم آن است که سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود و وقتی بازار به بلوغ برسد، ثمره آن را خواهید دید. به علاوه از آنجا که بازار به شدت مختل و رقابتی است، و وفاداری مشتری به یک امر شکننده و حساس تبدیل شده است، اکثر ما به دارایی‌های فعلی خود چنگ زده‌ایم و ترجیح می‌دهیم تغییر نکنیم.

اگر شرکت جنرال الکترونیک بخواهد موفق باشد، باید بر یک « دی ان ای»سازمانی ثابت که شرکت را تا این نقطه موفق کرده است و روش‌های جدید کار در یک حالت اکوسیستم را امتحان نمی‌کند، غلبه نماید. به علاوه شرکت نباید فناوری پیچیده‌ای که از آن استفاده کرده است و مشتریان شرکتی یک دهه گذشته خود را فراموش کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.