شاخ این غول‌ها شکستنی نیست!

0

چه کسی برنده است؟ در میدانی به بزرگی اکوسیستم تلفن‌های همراه ایستاده‌ایم و جنگی تمام‌عیار درگرفته است. دو گلادیاتور روبه‌روی هم ایستاده‌اند. گامی عقب نمی‌روند. جنگی همه‌جانبه است. نه‌تنها درآمد بیشتر که به دست آوردن قلب و فکر مشتریان و طراحان اپلیکیشن‌ها را هم باید عاملی برای این جنگ بزرگ دانست. اما در دنیای امروز غول‌های جنگجوی این میدان چه کسانی می‌توانند باشند جز ابرقدرت‌های دنیای دیجیتال؟ بله، باز هم صحبت از اپل است که این بار رودرروی گوگل ایستاده است در میدان جنگ اپلیکیشن‌ها. اپل سیستم‌عامل آی‌او‌اس (ios) را به بازار عرضه می‌کند و گوگل اندروید را. اولی برای عرضه اپ‌هایش صاحب اپل ‌استور است و دومی محصولاتش را در گوگل پلی ارائه می‌دهد. هردو محصولات متنوعی مانند اپ، کتاب، فیلم، موسیقی و سریال‌های تلویزیونی برای مشتریان آماده دارند. اما کدام یک بهتر است؟ در این گزارش براساس آخرین آمارها به مقایسه این دو پرداخته‌ایم.

  •  آمار میلیونی اپل و گوگل

هردو بیش از یک میلیون اپ ارائه می‌دهند و آمار دانلودی بالای چند میلیارد دارند. اپل معمولا در سخنرانی‌های تکنیکی از این آمار استفاده می‌کند. در سال ۲۰۰۸ میلادی آیفون ۳G عرضه و با حدود ۵۰۰ اپ راه‌اندازی شد. اپل استور طی سه ماه به بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود و رشد اپ‌ها به بیش از ۳ هزار عدد رسید. در سال ۲۰۰۹، ۲ میلیارد، در ۲۰۱۰ حدود ۳ میلیارد و در سال ۲۰۱۱، ۱۰ میلیارد دانلود از ۳۵۰ هزار اپ این شرکت صورت گرفت. در ماه مارس سال ۲۰۱۲ تعداد کل دانلودها از ۵۵۰ هزار اپ (۱۷۰ هزار اپ برای استفاده در آی‌پد عرضه شده بود) به بیش از ۲۵ میلیارد رسید. یک سال بعد اپل ۵۰ میلیارد دانلود و در اواخر ۲۰۱۴، ۸۵ میلیارد دانلود داشت. در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد اپ‌ها به بیش از یک میلیون رسید و در حال حاضر تعداد اپ‌های آی‌اواس به حدود ۴/۱ میلیون عدد می‌رسد. اگرچه عده‌ای از پژوهشگران اعتقاد دارند رقم واقعی آن حدود ۲/۱ میلیون است.

  •  شاخ این غول شکستنی نیست

گوگل فروشگاه اندروید را در سال ۲۰۰۸ با تعداد کمی اپ راه‌انداری کرد. اما نرخ رشد بالا بود و در سال ۲۰۰۹، ۳۰۰ اپ و در تابستان ۲۰۱۰ حدود ۸ هزار اپ را برای دانلود در دسترس کاربران قرار داد و تعداد کل دانلودها از یک میلیارد عبور کرد. با این حال هنوز با اختلاف زیادی از اپل عقب بود. سال ۲۰۱۱ گوگل آمار دانلود بالایی داشت، ۳، ۶ و سپس ۱۰ میلیارد آماری بود که گوگل در این سال ثبت کرد. این الگو در سال ۲۰۱۲ هم ادامه یافت و تعداد اپ‌ها از ۵۰۰ هزار گذشت و برای اولین بار شمار دانلودها از مرز ۲۵ میلیارد عبور کرد. در ۶ مارس ۲۰۱۲ نام فروشگاه اندروید (اندروید مارکت) به گوگل پلی تغییر یافت و همزمان به گوگل‌ موزیک و فروشگاه مجازی کتاب گوگل الحاق شد و شد آنچه شاید خیلی‌ها انتظارش را داشتند. یعنی در این سال گوگل توانست روی دست اپل بزند و از نظر تعداد اپ‌های دردسترس، فروشگاهش در اواخر سال ۲۰۱۴ از اپل پیشی گرفت. به گزارش وال‌استریت ژورنال، در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ تعداد اپ‌های دانلودشده از گوگل پلی ۷۰ درصد بیشتر از اپل استور بوده اما درآمد اپل از بازار اپ‌های خود در این دوره زمانی ۷۰ درصد بیشتر از گوگل بوده است. گزارش وال‌استریت ژورنال براساس App Annie Index تهیه شده بود. آمار بالاتر دانلود گوگل عمدتا به علت بازار رو به گسترش مکزیک، ترکیه، برزیل و اندونزی بوده است و مقایسه آمارها نشان می‌دهد که در ۹ ماه اول ۲۰۱۵ گوگل ۶۰ درصد آمار دانلود بیشتری نسبت به اپل داشته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.