زنان کارآفرین هرگز نباید ناامید شوند

زنان کارآفرین شرق آسیا از دغدغه های استارتاپی شان می گویند

0

مشهور است که بنیانگذاران و سرمایه‌گذاران اکوسیستم فناوری عمدتاً مردان هستند. اما طی سال‌های اخیر، بنیانگذاران و شرکای زن نیز ظهور کرده‌اند، به‌ویژه در جنوب شرقی آسیا. این برای اکوسیستم خبر خوبی است. متأسفانه، رشد کارآفرینان و سرمایه‌گذاران زن هنوز کافی نیست.

حالا می‌خواهیم از چالش‌های زنان بگوییم، از امیدشان به اکوسیستم استارتاپ فناوری و توصیه‌هایشان به زنانی که وارد این اکوسیستم شده‌اند.

چالش‌های کاری زنان در کسب‌وکارهای مربوط به فناوری

گریس تاهیر، هم‌بنیانگذار مدیکو، می‌گوید که تعداد زنان کارآفرین حوزه فناوری کم است و این به‌نفع سایر زن‌هایی که می‌خواهند وارد اکوسیستم شوند نیست. او معتقد است که حضور بنیانگذاران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران زن موجب می‌شود که آنها اهدافشان را با یکدیگر در میان بگذارند، درباره‌شان صحبت کنند و با چالش‌های مربوطه مواجه شوند.

تاهیر می‌گوید: «هنوز خیلی‌ها فکر می‌کنند مدیریت زن‌ها به خوبی مردها نیست. باید این طرز فکر را از میان برد. زیرا بر همه جوانب صنعت و شرکت اثر می‌گذارد. به علاوه، شرایط ورود کارآفرینان زن به اکوسیستم دشوار می‌شود.»

ملیسا ایرن، شریک ایست ونچرز، نیز درباره این دست تصورات می‌گوید: «ظاهراً، جامعه باور دارد که مردان سریع، خلاق و عمل‌گرا هستند، اما به جزئیات توجه کمتری دارند. این ویژگی‌ها برای زنان برعکس است: آنها دقیق و نکته‌بین‌اند، اما بی‌میل در قبول ریسک‌های بزرگ.

به نظر آنها، مردان در اکوسیستم‌های درحال‌رشد تصمیمات راهبردی بهتری می‌گیرند و زنان مجریان خوب این تصمیمات‌اند.» به همین دلیل، زن‌ها همیشه با این چالش مواجهند که خود را با سرعت پیشرفت وفق دهند: «برقرارکردن تعادل میان سرعت و کیفیت سخت است.»

الیسا ستجا، هم‌بنیانگذار «فور کافی»، می‌گوید که منشأ برخی چالش‌ها داخلی است: «زن‌ها تصور می‌کنند که در این صنعتِ به‌شدت رقابتی شایسته جایگاه مناسبی نیستند و اعتماد به نفس ندارند. تعصبات جنسیتی موجب شده است که زنان نقش‌های مهم‌تر را نپذیرند. زیرا فکر می‌کنند فاقد صلاحیت لازم‌اند.»

در این میان، ماریان رومانتیر، بنیانگذار «ممبرآی‌دی»، معتقد است که هنوز بخش بزرگی از زنان فارغ‌التحصیل کامپیوتر می‌خوانند یا سابقه کار فناوری دارند. او می‌گوید: «وقتی از صنعت فناوری صحبت می‌شود، به‌طور خودکار یک تعصب جنسیتی به میدان می‌آید.

قطعاً ما در خصوص زنان مهندس با کمبود استعداد مواجهیم. تاکنون هیچ زن مستعدی در زمینه فناوری از ما تقاضای کار نکرده است. با این حال، مایلیم زنان بیشتری استخدام کنیم.»

به خودتان زمان بدهید! وقتی کارم را شروع کردم هیچی نمی‌دانستم و هنوز هم خیلی چیزها نمی‌دانم. یادگیری پایان ندارد؛ پس بهتر است همین امروز شروع کنید

رمانتیر می‌گوید: «به عنوان یک مادر شاغل، احساس می‌کنم که باید دوبرابر مردان کار کنیم تا به اندازه آنها به رسمیت شناخته شویم. زن‌هایی مثل من باید میان ایجاد یک کسب‌وکار موفق، رسیدگی به خانواده و مراقبت از خود تعادل ایجاد کنند.»

امید به آینده کسب‌وکار فناوری در جنوب شرقی آسیا

تقریباً همه‌ مدیران اجرایی زن امیدوارند که تأثیر بیشتری روی جامعه بگذارند. تاهیر می‌گوید: «امیدواریم که رشد کنیم. هدف پیشرفت در زمینه پوشش خبری فلان شرکت که ایکس‌دلار سرمایه جذب می‌کند نیست، بلکه ثبت شرکت‌های فناوری بیشتر به‌منظور تأثیرگذاری بر زندگی روزانه مردم است.»

بیشتر بخوانید: معنی استارت آپ

رومانتیر می‌گوید: «امیدوارم کسب‌وکارهای فناوری بیشتری در جنوب شرقی آسیا راه‌اندازی شود، گروه‌هایی که مأموریت اصلی‌شان کمک به زمین و حل مشکل اجتماعی و سلامت دنیاست.»

ایرن آرزو می‌کند که اقتصاد پیشرفت کند و سطح کیفی زندگی افراد بهتر شود. سوتجا هم امیدوار است که برای زنان فرصت‌های برابری ایجاد شود تا آنها نیز نقش رهبری را در صنعت فناوری ایفا کنند.

توصیه زنان کارآفرین به تمامی زنانی که می‌خواهند در کسب‌وکار فناوری مشغول به کار شوند

ملیسا ایرن می‌گوید: «به خودتان زمان بدهید! وقتی کارم را شروع کردم هیچی نمی‌دانستم و هنوز هم خیلی چیزها نمی‌دانم. یادگیری پایان ندارد؛ پس بهتر است همین امروز شروع کنید.» تاهیر می‌گوید: «مادامی که به مدل کسب‌وکارتان ایمان دارید به آن بچسبید.

نباید هیچ کسی جلویتان را بگیرد. خودتان را برای پیشامدها آماده کنید و به فکر یافتن شریک یا منتور خوبی هم باشید. طبق گفته رومانتیر، زنان کارآفرین هرگز نباید ناامید شوند. اگر سابقه کمی هم در حوزه فناوری داشته باشید می‌توانید شغل مناسبی پیدا کنید. برای موفقیت در حوزه فناوری نیازی نیست که آدم مهمی باشید. می‌توانید کسب‌وکارتان را به‌اتکای مهارت‌هایتان آغاز کنید، توانایی‌هایی مانند خلاقیت، علم، امور مالی، مدیریت و غیره.

اگر فکر می‌کنید که ایده کسب‌وکارتان عالی است و جواب خواهد داد یک سیستم پشتیبانی خوب و شرکای مناسب پیدا کنید تا ایده‌تان را محقق کنند. الیسا سوتجا نیز می‌گوید: «با صداهای توی سرتان بجنگید. ما لیاقت فرصت‌های مشابه همکاران مرد را داریم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.