ربط کنگره موبایل بارسلون و انتخاب موبایلت

0

یادداشت رضا قربانی سردبیر ماهنامه عصر تراکنش | این هفته یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فناوری دنیا یعنی کنگره موبایل بارسلون برگزار می‌شود و اگر خدا بخواهد آنجا هستم. خب تلاش می‌کنم گزارش‌های دست‌اولی از این رویداد بنویسم و عکس و فیلم‌های خوبی هم بگیرم. همیشه وقتی به یک رویداد خوب دعوت می‌شویم، یک عالم رویاپردازی می‌کنیم که آنجا ممکن است با چه چیزهایی روبه‌رو شویم و آماده دیدن و شنیدن راجع به یک دوجین چیز جذاب هستیم. در واقعیت حضور در رویدادها خستگی بی‌حدوحصری دارد و دلمان می‌خواست کاش کسی پیدا می‌شد استارتاپی برای حضور آسان در رویدادها می‌ساخت. تا آن زمان حضور در فناورانه‌ترین رویداد موبایل دنیا به سنتی‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود و بهتر است کفش‌های راحت و لباس‌های راحتم را آماده کنم که بتوانم ۴ روز بی‌وقفه راه بروم. چیزی که دوست دارم به بهانه این رویداد بنویسم شیوه‌های جذاب احراز هویت است. کنگره موبایل رویداد گرانی است.

هزینه ورود به آن نزدیک به هزار یورو است و در مقیاس اروپایی‌ها هم عدد بالایی است. شاید به دلیل همین هزینه ورودی بالاست که بسیاری از مدیران طراز اول کسب‌وکارهای فناوری دنیا در این رویداد حاضر می‌شوند؛ بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این رویداد حضور دارند که بیش از نصف این افراد مدیران ارشد شرکت‌های مهم فناوری دنیا هستند. در ورودی‌های کنگره معمولا همراه با کارت ورود پاسپورت یا کارت اتحادیه اروپا را هم چک می‌کنند. سال قبل برای ورود می‌شد از اپلیکیشن موبایل هم استفاده کرد. امسال برای ورود به داخل محل رویداد یک روش دیگر هم اضافه شده و آن تشخیص هویت از طریق چهره است. از امسال کسانی که می‌خواهند وارد رویداد شوند می‌توانند یک عکس سلفی از خودشان بگیرند و در اپلیکیشن رویداد آن را ذخیره کنند و بعدا از طریق مسیرهای مشخص وارد رویداد شوند. من هنوز از این روش جدید استفاده نکرده‌ام و طبیعی است که نمی‌توانم درباره کیفیت آن نظر بدهم. منتها احتمالا چیز جذابی باشد. یکی از زیبایی‌های کنگره موبایل بارسلون این است که برخلاف بسیاری از رویدادهای دیگری که درباره فناوری برگزار می‌شوند، اما خودشان کمترین استفاده را از فناوری می‌برند، این رویداد سعی می‌کند در استفاده از فناوری هم پیشگام باشد و با کیفیت خوبی آن را به خدمت بگیرد.

چند سالی بود که جمله‌ «اول موبایل» بین اهل فن تکرار می‌شد و هنوز هم از دهان نیفتاده است. بسیاری معتقدند که برای طراحی ابتدا باید به موبایل فکر کرد. در همین ایران هم در مورد بسیاری از وب‌سایت‌ها بیش از نصف بازدیدها از طریق موبایل صورت می‌گیرد و هنوز در فهرست وب‌سایت‌های مطرح ایران وب‌سایت‌هایی را پیدا می‌کنیم که وقتی نسخه موبایل آنها را باز می‌کنیم با یک فاجعه تمام عیار روبه‌رو می‌شویم. آنها ابتدا وب‌سایت را برای نسخه دسکتاپ آماده کرده و بعدا نسخه موبایل را طراحی کردند در حالی که درست این است که ابتدا نسخه موبایل را طراحی کنیم و بعدا نسخه دسکتاپ را متناسب با آن آماده کنیم.

گاهی اوقات برخی چیزهای ساده بس که بدیهی هستند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اینکه در طراحی هم ابتدا باید به موبایل فکر کنیم از فرط واضح بودن مورد توجه قرار نمی‌گیرد و ما هنوز با وب‌سایت‌هایی طرف هستیم که نه در دسکتاپ کاربرپسند هستند نه در موبایل.

هفته گذشته که دهمین جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد، اپلیکیشن برگزیده اپلیکیشنی از دل جامعه فین‌تک ایران بود؛ اپلیکیشنی به نام موبایلت که به خوبی می‌خواهد نقش اینترنت بانک را بازی کند. یکی از مشکلات اینترنت بانک‌های کشور این بود که در موبایل از هم می‌پاشیدند. رویکرد این بچه‌ها که اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند که با اتصال به دیتای بانک‌ها نقش اینترنت بانک افراد را بازی می‌کند، رویکرد جذابی است و امیدوارم هم این بچه‌ها موفق شوند هم مدیران ایرانی ‌بیشتر از گذشته اهمیت موبایل را درک کرده و سعی کنند واقعا از آن استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.