راهبردهای منابع انسانی که استارتاپ ها باید داشته باشند

0

اگر دنیای کسب و کار یک موتور باشد، استارتاپ ها سوخت آن موتور به شمار می روند. صنعت کسب و کار موفق تر خواهد بود اگر استارتاپ های موجود در صنعت بتوانند به طور کارآمدتری کسب و کار ایجاد کنند. دنیای کسب و کار در حال تغییر است و مهم ترین سوالی که در چنین شرایطی به ذهن ها خطور می کند این است: آیا استارتاپ ها برای این چنین تغییرات آماده هستند؟

پویایی های چالش هایی که شرکت های در حال ظهور با آنها رو به رو هستند تغییر کرده است. امروزه، بزرگ ترین چالشی که شرکت های استارتاپ با آن مواجه هستند جذب بهترین استعدادها و حفظ آنها است. تامین بودجه دیگر یک چالش بزرگ برای شرکت های در حال ظهور به ویژه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیست. ممکن است استارتاپ های پیشرو با این چالش رو به رو شده باشند.

برای یک استارتاپ، منابع انسانی نقش حیاتی دارد که معمولاً اکثر کارآفرینان نسبت به آن بی توجه هستند. منابع انسانی یک استارتاپ است که باید وقت زیادی را صرف کند تا راهبرد ساخت برند استارتاپ در ذهن افراد آن شکل گیرد.

وقتی استارتاپ با سازمان های بزرگ بر سر بهترین استعدادها در صنعت کسب و کار رقابت می کند، باید به دنبال شیوه های استخدامی خلاقانه تری باشد. اقدامات مربوط به منابع انسانی می تواند بهترین استعدادها را به سمت یک استارتاپ بکشاند. برای مثال، از آنجا که یک استارتاپ نمی تواند با سازمان های بزرگ رقابت کند، باید به دنبال روش های دیگری برای جذب و تشویق بهترین کارمندان باشد؛ باید آنها را به چالش بکشد.

چالش یک: در اکثر مواقع، در یک استارتاپ، کارمندان احساس می کنند که شرکت یک سمت و سوی مشخص و روند کاری تعریف شده ندارد. به همین دلیل، روحیه کارکنان لطمه می بیند و موجب می شود در سازمان یک شرایط تضاد و تناقض به وجود آید که در آن افراد با یکدیگر رقابت کرده و همدیگر را سرزنش می کنند.

چالش دو: افراد اصلی به دنبال فرصت های دیگر هستند و استارتاپ باید خسارت ناشی از استخدام و آموزش افراد جایگزین را متحمل شود. معمولاً کارمندانی که یک استارتاپ را ترک می کنند، با همکاران خود درباره تجربه کاری خود در آنجا صحبت می کنند. بازاریابی فرد به فرد می تواند برای یک استارتاپ تبلیغات مثبت یا منفی کند. تبلیغات منفی باعث می شوند جذب استعدادها دشوارتر شود.

راهبردهای منابع انسانی که استارتاپ ها باید داشته باشند:

قرارداد کاری دقیق و کتبی: قراردادهای کارمندان بسیار مهم است و بخش منابع انسانی باید به آن توجه کند. معمولاً استارتاپ ها به این قراردادها توجه کافی ندارند. اغلب یک قرارداد کاری کتبی و دقیق تنظیم نمی کنند. استارتاپ ها باید به طور دقیق مشخص کنند که کارمندان آنها چه کسانی هستند، آیا برخی از آنها پیمانکارهای مستقل هستند یا خیر، هر چند وقت یکبار استارتاپ باید به آنها دستمزد بدهد و این مبلغ چقدر است، مسئولیت های شغلی دقیق آنها چیست و غیره.

یک دفترچه راهنمای کارمندان: هر استارتاپ، چه قدیمی باشد و چه جدید، چه بزرگ باشد و چه کوچک، باید یک دفترچه راهنمای کارمندان تخصصی داشته باشد تا در آن سیاست های محیط کار و سایر موارد قید شود. اگر هر یک از افراد نسبت به نحوه برخورد استارتاپ با افراد شکایتی تنظیم کند، آن استارتاپ قبل از اینکه کار خود را شروع کرده باشد، باید غزل خداحافظی را بخواند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.