مصرف‌کننده رئیس است

پمپرز با چه روش‌های بازاریابی، مخاطبانش را گسترش می‌دهد

0

از سال ۱۹۵۶ که ایده تولید پوشک‌های پمپرز در شرکت P&G شکل گرفت تا کنون، این نام تجاری در بین بسیاری از مصرف‌کنندگان جهانی شناخته شده است؛ به طوری که در بیش از ۱۰۰کشور جهان، محصولات این برند به فروش می‌رود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در روند بازاریابی برند پمپرز قابل توجه است، اهمیتی است که به مصرف‌کنندگان و ایده‌ها و نظرات آنها می‌دهد، به طوری که می‌توان گفت این مخاطبان هستند که سکان این کشتی تجاری را به حرکت درمی‌آروند.

جلب اعتماد مخاطب

یکی از مهم‌ترین ایده‌هایی که در تولید محتوای برند پمپرز از همان آغاز مورد توجه قرار گرفته، مبحث اعتماد است، به این معنا که مخاطبان این برند که عموما مادران هستند، باید در وهله اول به این نام تجاری اعتماد پیدا کنند.

بر همین اساس نیز این نام تجاری در برنامه‌های بازاریابی و طراحی تصاویر، کلیپ‌ها و پیام‌های تبلیغاتی خود مواردی را پررنگ‌تر جلوه داده است که در جلب اعتماد مادران مؤثرتر باشند.

توجه به جنس محصول و قابلیت‌های مراقبتی، راحتی و حفاظتی آن، از جمله مهم‌ترین مواردی به شمار می‌روند که این برند سعی در تقویت محصولات خود در زمینه‌های مذکور داشته و همچنین با تأکید بر سه مرحله اساسی در زندگی کودکان، به برجسته‌کردن خصوصیات فوق پرداخته است؛ سه مرحله عشق، خواب و بازی! عموما کودکان صفر تا سه‌ساله مفاهیم مورد نظر را با خود به همراه دارند، نوزادان عشق و محبت زیاد را به تصویر می‌کشند و خواب راحت و بازی نیز مخصوص کودکان تا سنین سه و چهار سال است.

برند پمپرز نیز با برجسته‌کردن سه حالت فوق در کودکان، سعی در برانگیختن حس مادران و در نهایت جلب اعتماد آنها داشته است. البته میزان بازخوردی که این برند در طول چندین دهه از مشتریان خود گرفته، دلیل بر این است که مشتریان از محصولات آن راضی بوده‌اند، به طوری که امروز با وجود تنوع برندهای مختلف پوشک نوزاد، این نام تجاری مخاطبان وفادار خود را در سراسر جهان حفظ کرده است.

مصرف‌کننده، رئیس است

شرکت بزرگ P&G به اهمیت مصرف‌کنندگان پی برده است و در بخش های مختلف خود، فرایند بازاریابی را به سوی رضایت مشتریان سوق می‌دهد، بر همین اساس نیز نام تجاری پمپرز جایگاه والایی را برای مصرف‌کنندگان خود در نظر گرفته است، به طوری که یک رابطه مستقیم را با مشتریان خود آغاز کرده و نظرات، پیشنهادها‌ و انتقادهای آنها را از طریق رسانه‌های مختلف دریافت می‌کند.

همچنین در همین راستا یکی از راهکارهای مهم این برند ملاقات با مصرف‌کنندگان است، به طوری که هر هفته مادران زیادی می‌توانند به دفتر این شرکت مراجعه کرده و از نزدیک شاهد آزمایش محصولات این برند و برگزاری جلسات با پژوهشگران آن باشند.

در پیش گرفتن چنین روندی در ارتباط با مخاطبان، یکی از نکات مهم در بازاریابی است که برند پمپرز به آن پایبند بوده و با رعایت جانب احترام به مصرف‌کنندگان و شرکت دادن آنها در فرایند تولید محصول، جهت تولیدات خود را از سوی مخاطبان دریافت می‌کند. با توجه به اینکه یک محصول در نهایت در دست مصرف‌کنندگان کاربرد پیدا می‌کند، در پیش گرفتن روندی که مبتنی بر خواسته‌ها و نظرات کاربران باشد، می‌تواند در حفظ و ارتقای یک نام تجاری بسیار مؤثر باشد.

مخاطبانی که بازار را مرزبندی می‌کنند

برقراری یک ارتباط مستمر، دوسویه و تعاملی با مصرف‌کنندگان منجر به درک عمیقی از مخاطبان یک برند می‌شود و دست یافتن به چنین درکی نیز در نهایت می‌تواند در تولید محصولات و تقسیم‌بندی بازار بسیار مؤثر باشد.

بر همین اساس نیز برند پمپرز با توجه به درکی که از مشتریان خود پیدا کرده، تقسیم‌بندی موفقی از بازار را ترسیم کرده است، به طوری که این نام تجاری با جدا‌کردن کودکان صفر تا شش‌ماهه و شش‌ماهه تا سه‌ساله، دایره بازار خود را دقیق‌تر به تصویر کشیده است. ارتباط مستمر و واقعی با مادران، منجر به شناخت نیازهای آنها شده است و این برند به خوبی دریافته که برای یک کودک صفر تا شش‌ماهه باید یک پوشک نرم را تولید کند و همینطور برای سنین بالاتر نیز ویژگی‌های لازم را در نظر بگیرد.

نکته مهمی که در تقسیم‌بندی بازار از سوی برند پمپرز وجود دارد این است که این تقسیم‌بندی از سوی مشتریان این نام تجاری صورت گرفته است! به این معنا که پس از طی‌شدن فرایند تعاملی با مخاطبان و دریافت نظرات آنها، در واقع این خود مصرف‌کنندگان هستند که بازار مصرف دقیق و مرزبندی مناسب آن را نشان می‌دهند، پس شعار «مصرف‌کننده رئیس است» چندان هم دور از انتظار نبوده و تبعات مثبتی را برای یک برند به همراه خواهد داشت.

پمپرز با تمرکز بر کیفیت محصولات خود، نوع بسته‌بندی آنها و همچنین تحویل متمرکز سعی در راضی نگه داشتن مشتریان خود داشته و از فرایندهای رقابتی مانند نوع قیمت‌گذاری استفاده نمی‌کند

تولید محتوای مخاطب‌پسند

پمپرز از جمله برندهای پیشگامی بود که در اوایل دهه ۲۰۰۰ به اهمیت فضای دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی در فرایند بازاریابی و برندسازی پی برد و به همین منظور نیز بخش‌های مربوط به فضای مجازی خود را نیز همپای دیگر قسمت‌ها تقویت کرده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که این برند در فضای مجازی به آن می‌پردازد، تولید محتوایی است که مخاطبان چنین محصولی به آن نیاز دارند، می‌بینیم که در فضای مجازی نیز رئیس، مصرف‌کنندگان هستند!

این نام تجاری در صفحات فیس‌بوک خود و سایر رسانه‌های اجتماعی که در اختیار دارد، با هدف‌گرفتن خانواده‌ها، ماردان باردار، مادرانی که نوزاد دارند و به طور کلی والدین، محتوای مورد نیاز آنها را تولید می‌کند.

به این معنا که یک مادر در دوران بارداری باید چه نکاتی را رعایت کند یا شیردهی به نوزادان به چه صورت است و … . ارائه چنین محتوایی باعث جذب کاربران بیشتری در فضای مجازی خواهد شد که به محتوای ارائه شده نیاز دارند و در نتیجه نام برند پمپرز در بین مادران نسل جدید نیز حضوری پر‌رنگ خواهد داشت.

رقابت از طریق کیفیت

آنچه برندی مانند پمپرز را در فضای رقابتی بازارهای جهان امروز سر پا نگه داشته است، جدا از اهمیت دادن به مشتریان و برقراری ارتباط تعاملی با آنها، کیفیت محصولات این برند است، می‌توان گفت برند پمپرز در این فضای رقابتی، به گونه‌ای غیررقابتی عمل می‌کند؛ به این معنا که این نام تجاری با تمرکز بر کیفیت محصولات خود، نوع بسته‌بندی آنها و همچنین تحویل متمرکز، سعی در راضی نگه داشتن مشتریان خود داشته و از فرایندهای رقابتی مانند نوع قیمت‌گذاری استفاده نمی‌کند.

کیفیت محصول را مصرف‌کنندگان تضمین کرده و با آزمایش محصول در دفتر این برند، مهر تأییدی بر محصولات می‌گذارند و در نهایت نوع بسته‌بندی راحت و قابل استفاده، در کنار تحویل متمرکز و به موقع محصولات نیز باعث موفقیت این نام تجاری در بین دیگر رقبای آن شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.