۶ سوال رایج استارتاپ‌ها درباره بازاریابی محتوا

0

محتوا به دیده‌شدن برند و جذب ترافیک سایت استارتاپ‌ها و کارآفرینان کمک می‌کند. اما بازاریابی محتوا از آن مهم‌تر است. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم به ۶ سوال رایجی که استارتاپ‌ها درباره بازاریابی محتوا دارند، پاسخ ‌دهیم.

بازاریابی محتوا بر تولید و توزیع محتوای با ارزش و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطبان تمرکز می‌کند. برندهای بزرگ و کوچک از آن برای افزایش ترافیک، مخاطب و مشتری، تقویت روابط با مشتریان، افزایش نرخ تبدیل، فروش و وفاداری مشتری استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوا برخی از چالش‌هایی که بازاریابان با آن مواجه می‌شوند، از جمله افزایش ترافیک، افزایش مشتری و مخاطب و ارزیابی ROI را حل می‌کند. محتوای عالی، بستر بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی است. اگر بازاریابی شبکه اجتماعی، سئو، بازاریابی درونگرا، PR یا تبلیغات پولی انجام می‌دهید، به محتوای باکیفیت نیاز دارید.

اکثر مردم فکر می‌کنند که بازاریابی محتوا همان وبلاگ‌نویسی است اما بازاریابی محتوا بسیار گسترده‌تر از آن است. اگرچه وبلاگ‌نویسی هنوز هم بهترین راه کسب رتبه در موتورهای جست‌وجوست اما تنها فرمتی نیست که می‌توانید استفاده کنید. بسته به ماهیت محتوای شما، منابع موجود و اولویت مخاطبان، می‌توانید از انواع فرمت‌های محتوا استفاده کنید.

۱- چگونه بازاریابی محتوا به استارتاپ‌ها کمک می‌کند؟

بازاریابی محتوا

ماهیت هدفمند بازاریابی محتوا برای استارتاپ‌ها و کارآفرینانی که بودجه و یا منابع محدودی برای بازاریابی انبوه دارند، مناسب است.

مقرون‌به‌صرفه‌بودن

هزینه‌های بازاریابی محتوا ۳۱ تا ۴۱ درصد کمتر از جست‌وجوی پولی است. هزینه جذب هر مشتری در بازاریابی درونگرا بسیار کمتر از استراتژی‌های برونگراست.

بازاریابی ایمیلی، تاکتیک بازاریابی یک محتوای مهم، یک بازده سرمایه ۴,۳۰۰درصد را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، لازم نیست تیم بزرگی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های محتوا داشته باشید.

فرآیندمحور بودن

بازاریابی محتوا با یک جریان کاری مشخص هدایت می‌شود که هزینه فرایند را برآورد می‌کند. این کار برای استارتاپ‌‌های با منابع محدود بسیار مهم است.

قابل سنجش بودن

برخلاف بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی انبوه سنتی، بازاریابی محتوا هدفمند و قابل سنجش است. با کمک نرم‌‌افزار و فناوری‌ها، می‌توانید تاکتیک‌ها را آزمایش و معیارهایی را انتخاب کنید تا بفهمید کدام تاکتیک به درد جذب مخاطب می‌خورد. بازخورد نسبتا فوری حاصل از این کار، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که استراتژی‌های بازاریابی خود را مشخص کرده و درآمد بازاریابی خود را به نحوی هوشمندانه به حداکثر برسانید.

نتایج درازمدت

محتوای شما یک دارایی کسب‌وکار محسوب می‌شود. بسیاری از بازاریابان موفق محتوا با محتوایی که سال‌ها قبل تولید کرده‌اند، ترافیک و مخاطبان خود را جذب می‌کنند.

وقتی که زمان و تلاش بیشتری را برای بازاریابی محتوا صرف می‌کنید، اثربخشی محتوای شما بیشتر می‌شود. محتوای شما در نتایج جست‌وجو بیشتر نمایش داده می‌شود، شما به عنوان رهبر فکری شناخته شده و بر اعتبار برند خود می‌افزایید.

اعتماد و روابط

برای بسیاری از استارتاپ‌ها و کارآفرینان، جلب اعتماد مخاطبان وفادار، کلید موفقیت است. به اشتراک‌گذاری محتوای مناسب و باارزش، راه بسیار خوبی برای ایجاد روابط با مشتریان و فالوئرهاست بنابراین می‌توانید نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش داده و مشتریان بیشتری را حفظ کنید.

۲- چقدر طول می‌کشد که بازاریابی محتوا اثر خود را نشان دهد؟

بازاریابی محتوا

بگذارید خیالتان را راحت کنم، شما ظرف چند هفته یا چند ماه ممکن است نتایج چشمگیری مشاهده نکنید. به دست آوردن مخاطب به تلاش مداوم و تعهد به کیفیت نیاز دارد. همچنین رتبه‌بندی وب‌سایت شما توسط گوگل زمان می‌برد.

حتی برای خبره‌ترین بازاریابان محتوا با فرض بدون اشتباه انجام‌دادن فرایندها حداقل یکی دو سال طول می‌کشد تا نتایج ارگانیک به دست آورده و مخاطب جذب کنند. اگر می‌خواهید با بازاریابی محتوا کار خود را شروع کنید، باید بودجه لازم را تهیه کرده و تلاش مداوم را برای توسعه محتوا انجام دهید تا بازخورد و نتایج خوبی به دست آورید.

در ادامه بخوانید :

۳- استارتاپ‌ها، چگونه باید بازاریابی محتوای خود را شروع کنند؟

برنامه ریزی بازاریابی محتوا

قبل از اینکه یک پست وبلاگ بنویسید، یک وبینار برگزار کنید یا ویدئو بسازید به استراتژی محتوا برای سازماندهی و تعیین دانش خود به گونه‌‌ای که اهداف کسب‌وکار شما را برآورده کند، نیاز دارید.

استراتژی محتوا نباید پیچیده باشد. با این حال، مطمئن شوید که این مولفه‌ها را در نظر گرفته‌اید:

اهداف

می‌خواهید محتوا برای کسب‌وکار شما چه کاری انجام دهد؟ چگونه محتوا را با طرح کلی کسب‌وکار تطبیق می‌دهید تا به شما در رسیدن به اهداف کمک کند؟ نیازهای بازاریابی خود را مشخص کنید. سپس یک چارچوب زمانی خاص را برای رسیدن به اهداف تعیین کنید. در تعیین زمان، واقع‌بینانه عمل کنید.

زمان، منابع و بودجه‌ای که می‌توانید به بازاریابی محتوا اختصاص دهید را بررسی کنید. معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) را مشخص کنید چون به شما در ارزیابی موفقیت بازاریابی کمک می‌کند. همچنین، بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ممکن است در مسیر خود با آن مواجه شوید را پیش‌بینی کنید و راه‌حل‌هایی برای گذر از این چالش‌ها پیدا کنید.

پرسونای خریدار

از پرسونای خریدار برای تعریف و تعیین مخاطبان خود استفاده کنید و پیشنهادها و دیدگاه‌هایی برای نحوه تولید محتوای جذاب برای مخاطبان خود ارائه دهید. با بررسی روانشناسی، شناخت خواسته‌ها، ارزش‌ها، چالش‌ها، عادات و اولویت‌های مخاطب، می‌توانید محتوای باارزش و مناسب را در جای دقیقی که آنها به دنبال چنین اطلاعاتی هستند، قرار دهید. ممکن است به بیش از یک پرسونای خریدار نیاز داشته باشید.

برای مثال، اگر شما یک بازاریاب B2B هستید، باید نقش تصمیم‌گیرندگان مختلف در فرایند خرید را بررسی کنید. با این حال سعی کنید تعداد پرسونای خریدار شما چیزی بین ۳ تا ۵ پرسونا باشد.

نقشه راه مشتری

نقشه راه مشتری، مراحلی که مشتریان شما در تعامل با شرکت شما طی می‌کنند، از آگاهی از برند شما برای خرید تا تبدیل‌شدن به طرفدار برند را نشان می‌دهد. با تطبیق دادن محتوای خود با مراحل تصمیم‌گیری مخاطب، می‌توانید خواسته‌ها، نیازها و نگرانی‌های آنها را بررسی کرده و آنها را به سمت پایین قیف و تبدیل‌شدن به مشتری بکشانید.

سفر و مسیر تبدیل مخاطب به مشتری را از دیدگاه مشتریان نه کسب‌وکار داخلی در نظر بگیرید. این نقشه باید اهداف، نیازها و انتظارات مشتریان شما را در هر مرحله منعکس کند.

تقویم محتوا

وقتی موضوعات، فرمت‌های محتوا و کانال‌های توزیع را مشخص کردید، وقت اجرای آن است. تقویم محتوا به شما کمک می‌کند برای تولید محتوا برای ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کنید. بنابراین، می‌توانید تولید و توزیع محتوا را هماهنگ با هم انجام دهید.

علاوه بر تاریخ انتشار، نویسنده، عنوان و جزئیات مطالب، کلیدواژه‌ها، پرسوناهای مورد نظر و فراخوان برای عمل را بگنجانید تا مطمئن شوید که محتوا با استراتژی شما در یک جهت است.

در ادامه بخوانید :

هنگام برنامه‌ریزی برای تولید محتوا به تقویم بازاریابی رجوع کنید تا مطمئن شوید از تلاش‌های بازاریابی شما پشتیبانی می‌کند. محتوای فصلی برای ایام تعطیلی محبوب را فراموش نکنید. در برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا انعطاف‌پذیر باشید. اگرچه بیشتر محتواها بهتر است همیشه سبز باشند، گاهی اوقات محتوا باید در صورت امکان به موضوعاتی مناسبتی هم بپردازد.

اگرچه محتوای متنی در قالب پست‌های وبلاگ هنوز رایج‌ترین فرمت مورد استفاده در بازاریابی محتواست، اما تنها فرمت مورد استفاده نیست. هنگام تصمیم‌گیری درباره فرم، ماهیت محتوای خود و نحوه‌ای که مخاطب دوست دارد از اطلاعات استفاده کند را در نظر بگیرید. شما می‌توانید فرمت‌های محتوا را ترکیب کرده و با هم مطابقت دهید تا جذب مخاطب را افزایش دهید. برای مثال، اینفوگرافیک و ویدئو را به پست وبلاگ اضافه کنید

۴- استارتاپ‌ها چه چیزهایی باید درباره تولید و انتشار محتوا بدانند؟

تولید محتوا

وقتی وارد مرحله تولید محتوا می‌شوید، باید چند چیز را به خاطر بسپارید:

آهنگ و صدای منسجم برند

انسجام به ایجاد اعتماد و اعتماد به تبدیل مخاطب به مشتری منجر می‌شود. مطمئن شوید که آهنگ و صدای برند منسجم و سازگاری دارید تا به تقویت روابط با خوانندگان کمک کند.

اگر نویسندگانی برای تولید محتوا استخدام کرده‌اید، دستورالعمل‌ها و نمونه‌های خود را نشان دهید تا بدانند چگونه می‌خواهند برند شما در محتوا نمایش داده شود.

فرمت محتوا

در ادامه بخوانید :

اگرچه محتوای متنی در قالب پست‌های وبلاگ هنوز رایج‌ترین فرمت مورد استفاده در بازاریابی محتواست، اما تنها فرمت مورد استفاده نیست. هنگام تصمیم‌گیری درباره فرم، ماهیت محتوای خود و نحوه‌ای که مخاطب دوست دارد از اطلاعات استفاده کند را در نظر بگیرید.

شما می‌توانید فرمت‌های محتوا را ترکیب کرده و با هم مطابقت دهید تا جذب مخاطب را افزایش دهید. برای مثال، اینفوگرافیک و ویدئو را به پست وبلاگ اضافه کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

CMS قابلیتی برای تولید، انتشار و تحلیل محتوا را فراهم می‌کند. CMS به شما و تیمتان امکان مدیریت هر روزه تولید و نشر محتوا بدون نیاز به توسعه‌دهنده را فراهم می‌کند. برخی پلتفرم‌های CMS رایج عبارتند از: وردپرس، جوملا و دروپال. هنگام انتخاب CMS، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری، سهولت استفاده، سرعت اجرا و همچنین آموزش و پشتیبانی را در نظر بگیرید.

کیفیت در برابر کمیت

شما به تعداد مناسبی محتوا برای افزایش ترافیک نیاز دارید. قطعا نمی‌خواهید که وبلاگتان شبیه شهر ارواح به نظر بیاید چون فقط یک یا دو پست که ۳ ماه پیش منتشر شده‌اند را نمایش می‌دهد. با این حال، محتوای زیاد بدون کیفیت هم به شما در به دست آوردن مخاطب کمکی نمی‌کند بلکه تاثیر منفی بر برند شما خواهد داشت. می‌توانید هر روز یک محتوای با کیفیت تولید کنید و تاثیر آن را ببینید.

برای تولید محتوای با کیفیت به چند نکته توجه کنید:

  •   موضوعات مرتبط و جذابی انتخاب کنید.
  •   با نویسندگان خوب و آشنا با صنعت شما کار کنید.
  •   با یک ویراستار کار کنید.
  •   محتوای جذاب، مرتبط و خوبی بنویسید.
  •   قابلیت خوانایی محتوای خود را بررسی کنید.

۵- استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند بازده سرمایه را افزایش دهند؟

افزایش بازده سرمایه گذاری

تبلیغ محتوا یک بخش ضروری در بازاریابی محتواست و به دیده شدن برند و جذب مخاطبان هدف به سایت منجر می‌شود. موفق‌ترین بازاریابان، تنها ۲۰درصد از وقت خود را صرف تولید محتوا و ۸۰درصد وقت خود را صرف تبلیغ محتوا می‌کنند. با این حال، بسیاری از تاکتیک‌های تبلیغاتی برای یک تیم کوچک استارتاپی ممکن است سخت باشد. با چند تاکتیک که با مدل کسب‌وکار، فرمت محتوا و نوع مخاطبان شما مطابقت دارد شروع کنید:

خبرنامه ایمیلی

هنگامی که محتوایی را منتشر می‌کنید، فراموش نکنید که لیست ایمیل خود را قرار دهید. به اشتراک‌گذاری محتوای مناسب و با‌ارزش برای تقویت روابط و تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان قطعی ضروری است.

علاوه بر این، شما می‌توانید فهرست خود را تقسیم‌بندی کرده و  مرتبط‌ترین محتوا را به زیرمجموعه‌ای خاص از مشترکان ارسال کنید. به عنوان مثال، می‌توانید وفاداری مشتریان را با تولید محتوای منحصر‌به‌فرد برای کسانی که از شما خرید انجام می‌دهند، افزایش دهید.

شبکه‌های اجتماعی

۲ یا ۳ شبکه اجتماعی را که با ماهیت محتوای شما همخوانی دارند و به تعامل مخاطبان شما با برند منجر می‌شود، شناسایی کنید. به عنوان مثال، اینستاگرام برای محتوای بصری مناسب است. باید محتوا و پیام برند (به عنوان مثال، تیتر، هشتگ‌ها) را برای هر پلتفرم خاص بهینه‌سازی کنید.

قانون ۸۰/۲۰ را دنبال کنید. ۸۰درصد از محتوای شبکه‌های اجتماعی باید آموزنده و مرتبط بوده و تنها ۲۰ درصد باید تبلیغاتی باشد. علاوه بر به اشتراک‌گذاری محتوا، تبادل لینک را نیز برای افزایش دسترسی به محتوا و جذب مخاطب انجام دهید.

همگام‌سازی

برای اینکه بهترین نتیجه را از  بهترین محتوای خود به دست آورید، محتوای خود را به سایت‌های دیگر برای انتشار مجدد ارسال کنید. این کار یک استراتژی عالی برای در معرض دید مخاطب قرار دادن محتوای عالی  است. به خصوص هنگامی که با وبلاگ‌های دیگر مربوط به صنعت خود ارتباط برقرار می‌کنید.

استفاده از اینفلوئنسرها

شما می‌توانید لینک‌های خارجی به سایت خود را در یک پست وبلاگ بگنجانید و اجازه دهید سایت‌های دیگر هم بدانند که لینک آنها را گنجانده‌اید. این کار نه‌تنها به ایجاد روابط کمک می‌کند، بلکه درهایی برای وبلاگ‌نویسی مهمان و دیگر فرصت‌های همکاری باز می‌کند. علاوه بر این، اکثر مردم نیز مقاله شما را با فالوئرهای خود به اشتراک می‌گذارند و درشبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوید.

استفاده مجدد از محتوا

انتشار گزیده‌ای از مقالات خود در سایت‌هایی مانند لینکدین می‌تواند موجب دیده‌شدن و توزیع گسترده‌تر محتوا شود. از این فرصت برای افزایش ترافیک وب‌سایت و مقاله اصلی خود استفاده کنید. بسیاری از مردم نگرانند که از سوی گوگل به خاطر مطالب تکراری جریمه شوند. شما می‌توانید از تگ‌های استاندارد استفاده کنید و به موتورهای جست‌وجو نشان دهید که مطلب، یک محتوای تکراری نیست.

۶- چگونه استارتاپ‌ها نتایج بازاریابی محتوا را بسنجند؟

در ادامه بخوانید :

وقتی همه کارها را درست انجام دادید، نوبت چیست؟ اگر می‌خواهید محتوای خود را بازاریابی کنید، باید یک تیم داخلی بسازید یا از یک آژانس استفاده کنید.

تیم‌های داخلی بازاریابی محتوا

تیم بازاریابی محتوای شما باید این نقش‌های حیاتی را دربرگیرد. می‌توانید چند نقش را به یک نفر بسپارید:

استراتژیست: تعریف و تعیین چشم‌انداز و استراتژی

مدیر: تبدیل استراتژی به تاکتیک‌های قابل اجرا

ویراستار: تضمین کیفیت و مدیریت گردش کار

نویسنده: تولید محتوا بر اساس استراتژی

طراح: تضمین تولید محتوای جذاب بصری و سهولت استفاده از آن. تولید گرافیک و تصاویر به منظور افزایش قابلیت به اشتراک‌گذاری و جذب مخاطب

مدیر انجمن: توزیع محتوا بین کانال‌های مختلف با هماهنگی رسانه‌های پولی و اکتسابی

حامی مشتری: ارائه دیدگاه‌ها و بینش مشتریان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.