یا کریم یا اوبر

دو غول تاکسی آنلاین در خاورمیانه چه خدماتی به مشتریانشان می‌دهند

1

ایده درخواست تاکسی آنلاین که انگار درست از نیاز مردم برداشته شده بود، به سرعت توانست بین مردم دنیا محبوب شود.

اگر به حوزه تکنولوژی و اپ‌ها علاقه‌مند باشید، قطعا نام اوبر را شنیده‌اید. اوبر که ‌سال ٢٠٠٩ در آمریکا شروع به کار کرد، به اولین اپلیکیشن موبایل که امکان سفارش تاکسی را فراهم کرد، تبدیل شد. ایده درخواست تاکسی آنلاین که انگار درست از نیاز مردم برداشته شده بود، به سرعت توانست بین مردم دنیا محبوب شود.

در آغاز راه، اوبر هم با اعتراض جامعه رانندگان تاکسی مواجه شد، اما برای این اعتراضات خیلی دیر شده بود و اوبر روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شد و همین موضوع باعث شد که شهر به شهر و حتی کشور به کشور به فتوحات خود اضافه کند.

طی سال‌های بعد، اپ‌های دیگری با همین ایده و با نگاهی محلی در سراسر دنیا شروع به فعالیت کردند. خاورمیانه هم از این تب تاکسی‌های آنلاین، مستثنی نبود و کریم در سال ۲۰۱۲ در امارات متحده عربی آغاز به کار کرد. از همان ابتدا کریم، جامعه هدف را کل خاورمیانه قرار داد و هم‌اکنون در امارات، عربستان، پاکستان و در مجموع ۱۰کشور از خاورمیانه و شمال آفریقا مشغول به فعالیت است.

اما اوبر رقیبی نبود که به این راحتی‌ها از دایره رقابت خارج شود. از زمانی که اوبر به خاورمیانه رسید، رقابت میان کریم و اوبر آغاز شد. اوبر تلاش کرد با هزینه کمتر و جایگاه جهانی‌اش مشتریانش را به وجود بیاورد و در طرف دیگر کریم با تاکید بر خصوصیات مردم خاورمیانه مشتریانش را حفظ کرد.

برای پی بردن به اینکه کدام یک سرویس بهتری ارائه می‌دهند، به بررسی برخی از تجربیات مردم خاورمیانه در استفاده از هر دو اپ پرداختیم.

پرداخت هزینه‌ها

اگر بخواهیم این دو شرکت را بر اساس هزینه‌ای که مسافر باید پرداخت کند مقایسه کنیم، قطعا اوبر برنده است. اوبر با کاهش هزینه‌ها در سفرهای عادی، در مسیرهای کوتاه (حداقل هزینه) و افزایش قیمت کمتر در شرایط خاص و ساعات پیک، پیشروست.

کریم اما برای پیشی‌گرفتن از رقیب، طرح سفرهای ثابت را پیش‌بینی کرده‌ که در صورت رزرو آن به صورت بلند‌مدت، حتی در ساعات پیک هم کرایه بدون افزایش هزینه در نظر گرفته می‌شود. همچنین کریم خدمات کیف پول دیجیتال ارائه می‌دهد که امکان پرداخت مانده کیف به راننده به عنوان انعام، یکی از کاربردهای آن است.

دسترسی سریع‌تر به تاکسی

به علت آغاز به کار زودتر، تقریبا تمامی تجربه‌ها حاکی از آن است که رانندگان کریم بیشتر هستند و مسافران مدت زمان کمتری برای پیداکردن تاکسی منتظر می‌مانند. این موضوع در رقابت با اوبر در زمان پیک سفرهای روزانه بیشتر خودنمایی می‌کند.

مشکلات نرم‌افزاری

کاربران هر دو اپلیکیشن معتقدند که نقشه ‌مسیر برنامه اوبر بدون ایراد نیست و اگر راننده با منطقه‌ای آشنا نباشد، ممکن است دچار سردرگمی شود. در صورتی که استفاده‌کنندگان کریم چنین مشکلی نداشته‌اند. اما تجربه مسافران کریم نشان داده که گاهی پیش‌بینی رسیدن راننده به مبدأ در این برنامه با مشکل مواجه بوده است.

خدمات حین سفر

اوبر این امکان را به مسافر می‌دهد که‌ ‌حین سفر و حتی وقتی که از برنامه هم خارج شده، از طریق پیامی که در صفحه اصلی گوشی ظاهر می‌شود، مسیری که راننده طی می‌کند را دنبال کند. اما در برنامه کریم با خارج‌شدن از آن، ارتباط با مسیر قطع می‌شود. همچنین هر دو اپ پس از پرداخت هزینه سفر، برای شما قبض پرداختی ارسال می‌کنند و اوبر پس از اینکه راننده گزینه پایان سفر را بزند، به شما اطلاع خواهد داد.

خدمات به مشتریان

با توجه به اینکه کریم پشتیبانی مرکزی دارد و اوبر حتی پشتیبانی فیزیکی ندارد، اما باید گفت که هر دو اپ در رسیدگی به اعتراضات مشتریان سریع هستند. در اوبر فقط کافی است که شما در اپ برنامه روی سفر مشخصی کلیک و گزینه نیاز به کمک را فعال کنید تا به درخواست شما رسیدگی شود.

کریم اما با پشتیباتی مرکزی نیز پاسخگویی تلفنی خود را محدود کرده ‌و شما باید یک ایمیل حاوی اطلاعات سفر به شرکت ارسال کنید تا بتوانید مشکلات سفر را پیگیری کنید.

امنیت سفر

باید گفت که هر دو اپ خدمات مشابهی ارائه می‌دهند اما با توجه به مواردی که در تمام دنیا از اوبر در مورد مشکلات و آزارهای جنسیتی فراگیر شد، مسافران خاورمیانه‌ای که بیش از ۷۰ درصد آنها، هم در اوبر و هم در کریم را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، علاقه ‌بیشتری به کریم نشان دادند‌ و البته کریم هم از این مورد استفاده کرد و فقط در عربستان، پس از اجازه رانندگی به زنان، بیش از ۲۰۰۰ راننده خانم را با تبلیغات زیاد استخدام کرد.

تعامل با مشتریان

تجربه مشتریان هردو اپ نشان می‌دهد که کریم به دلیل دید محلی در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر است و سعی می‌کند با مخاطبان خود بیشتر در ارتباط باشد. کمپین‌های تبلیغاتی و کدهای تخفیف ارائه دهد و از اتفاقات بامزه روزانه سفرها بگوید.

در صورتی که اوبر اگرچه در شبکه‌های اجتماعی فعال است، اما چنین تعاملی با کاربران خاورمیانه‌اش ندارد. لازم به یادآوری است که تمامی موارد بالا از تجربیات کاربران این اپ‌ها به دست آمده و امکان دارد تا زمان انتشار این مقاله، در آپدیت‌های جدید مواردی که به عنوان مشکل مطرح شده، رفع شده باشد.

با همه اینها همچنان کریم و اوبر در رقابت تنگاتنگی هستند؛ رقابتی که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام‌یک پیشی خواهند گرفت؟

احتمالا همین رقابت نزدیک بوده است که مسئولان هر دو شرکت را برای همکاری ترغیب کرد. در سال ۲۰۱۸ خبرهایی مبنی بر پیشنهاد همکاری از طرف اوبر به کریم منتشر شد. در این خبرها پیشنهاد خرید ۵۰ درصد از سهام کریم مطرح شد، آن هم در حالی که مدیران آن همچنان بتوانند بر آن مدیریت کنند.

خبر دیگر پیشنهاد خرید کامل کریم توسط اوبر بود. اگرچه که این امکان تاکنون فراهم نشده است اما باید صبر کرد و دید که آیا این دو رقیب بزرگ تاکسی آنلاین حاضر به همکاری هستند یا خیر؟

۱ دیدگاه
  1. مجید می‌گوید

    اسنپ هر دو را خواهد خرید!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.