نشان امید بر سینه اکوسیستم استارتاپی ایران

دریافت‌کنندگان نشان امین‌الضرب همگی از شرایط سخت گفتند و اینکه در این شرایط باید امیدوار بود و ادامه داد

0

برگزاری جشن تقدیر از کارآفرینان در بحبوحه و کشمکش‌های غم‌انگیز این روزهای مملکت، هم جرأت می‌خواهد و هم میل و تشویقی بزرگ به ناامیدنشدن. روز دوشنبه بیست‌و‌سوم دی‌ماه، تالار وحدت شاهد حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی از سنین و حوزه‌های مختلف بود. آمده بودند اما با مطالبات پاسخ‌نیافته و بغض‌های فروخورده. عمده حرف‌ها گلایه بود و درخواست‌هایی برای اینکه دیگر بس است. دیگر ذبح تولید و تولیدکننده در این فضای نامساعد کسب‌وکار، بس است. هر چند امیدی نداشتند که گوش شنوایی وجود داشته باشد اما آنها حرف‌شان را زدند.

چهارمین دوره مراسم اعطای نشان امین‌الضرب به مناسبت ۱۳۶‌سالگی اتاق بازرگانی تهران در تالار وحدت برگزار شد و از کارآفرینان و فعالان اقتصادی تقدیر شد. در بیست‌و‌سومین روز از دی ماه ۱۳۹۸، تالار وحدت تهران به رسم سنت چهار‌ساله گذشته، میزبان فعالان بخش خصوصی بود. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که از دی ماه سال‌۱۳۹۵ مراسمی با عنوان «امین‌الضرب» با اشاره به نام حاج محمدحسین کمپانی، مشهور به امین‌ دارالضرب، فعال اقتصادی دوره قاجار و بنیانگذار اتاق بازرگانی تهران، برگزار می‌کند، امسال نیز چهارمین دوره این مراسم را در تقدیر و تجلیل از کارآفرینان، پیشکسوتان صنعت، محققان و پژوهشگران اقتصادی و جوانان نوآفرین و دارای کسب‌وکارهای استارتاپی برپا کرد.

بده‌بستان کارآفرینان نسل اول و دوم

اگر در همایش یلدای‌۹۸، به کارآفرینانی چون پدرام سلطانی و مسعود خوانساری تندیس یلدا اهدا شد و جوانان استارتاپی هم تندیس هایشان را از دستان افرادی مثل محسن جلال‌پور، پدرام سلطانی و مسعود خوانساری دریافت کردند، حالا در همایش اهدای نشان امین‌الضرب، حمید محمدی از بنیانگذاران دیجیکالا به کارآفرینان نشان امین‌الضرب تقدیم کرد. این بده‌بستان در فضای کارآفرینی معنی قابل‌توجهی دارد؛ حالا بنیانگذاران کافه‌بازار، دیجیکالا، آپارات و تپ‌سی هم در زمره کارآفرینان و در دایره افراد و کسب‌وکارهای تاثیرگذار در اقتصاد ایران، تقدیر می‌شوند.

بعد از گذشت یک دهه از فعالیت کسب‌وکارهای نوآور و فناور و استارتاپی، آنها به رسمیت شناخته شده‌اند و می‌توانند در کانون توجه نسل اول کارآفرینان ایران قرار بگیرند؛ اتفاقی که جز در سایه خلق ارزش و خدمتی که نیازی را برطرف می‌کند، رخ نداده است. در شرایط سخت و خردکننده کنونی که اعتماد در جامعه آسیب دیده و امید، چیزی جز جرقه‌های کم‌جان و بی‌توانی نیست، تقدیر از کارآفرینان به‌عنوان افرادی که نان به سفره مردم می‌رسانند، خلق امید و اعتماد است. امید و اعتمادی که از سمت بخشی از مردم به بخش دیگری اهدا می‌شود.

رنگ و بوی دولتی ندارد و تلاش شده که پاک باشد و به دور از هر ویژه‌خواری و رانتی. ‌در این گزارش به معرفی کارآفرینانی که نشان امین‌الضرب را دریافت کردند، می‌پردازیم. همچنین سخنان مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، میلاد منشی‌پور هم‌بنیانگذار تپ‌سی که امسال نشان مهم امین الضرب را دریافت کرد و درس‌های کارآفرینی برآمده از صحبت‌های سایر کارآفرینانی را که در این مراسم لوح و نشان دریافت کردند، در این گزارش می‌خوانید.

سهم برقرار استارتاپی‌ها از نشان امین‌الضرب

کسب‌وکارهای استارتاپی از دومین دوره برگزاری همایش اهدای نشان امین‌الضرب، پای ثابت دریافت این نشان معتبر اقتصادی بوده‌اند. سال‌۹۶ و در دومین دوره همایش اهدای نشان امین‌الضرب، حسام میرآرمندهی، بنیانگذار کافه‌بازار و وب‌سایت دیواربه‌عنوان نخستین نماینده اکوسیستم کسب‌وکارهای استارتاپی، لوح و نشان استارتاپی دریافت کرد. همچنین سال گذشته و در سومین دوره اهدای نشان امین‌الضرب، حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران دیجی‌کالا و محمد‌جواد شکوری‌مقدم بنیانگذار آپارات، لوح و نشان امین‌الضرب را دریافت کردند. امسال و در چهارمین دوره این همایش، لوح و نشان امین‌الضرب به میلاد منشی‌پور، از بنیانگذاران تاکسی آنلاین تپ‌سی، اهدا شد.

هم‌چنین ازمحمد واعظی سازنده مستند رویای آب و محمد قائم‌پناه، بنیانگذار کشمون تقدیر بعمل آمد.

[bs-quote quote=”کارآفرینان برتر و برندگان لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب
داود عابدی آملی، بنیانگذار گروه صنعتی تاژ
علی سالک نجات، بنیانگذار گروه صنعتی نجاتی (آناتا)
شمس‌الدین و نورالدین نوربخش، بنیانگذاران گروه دامداران” style=”style-13″ align=”center”][/bs-quote]

نشان‌هایی برای پاسداشت ماندن و ناامیدنشدن

در این مراسم ۸ نشان و تندیس امین‌الضرب به چهره‌‌های اقتصادی که از سوی هیات داوران برگزیده شده بودند، اهدا شد (یک نشان به‌طور مشترک). این مراسم که پایه‌گذار آن اتاق بازرگانی تهران است، جشنواره‌ای از سوی بخش خصوصی برای تقدیر از چهره‌های فعالان همین بخش است.

در چهارمین دوره مراسم اعطای نشان و تندیس امین‌الضرب، تندیس امین‌الضرب به همراه لوح و نشان به ۲کارآفرین برتر کشور رسید. داود عابدی آملی، بنیانگذار گروه صنعتی تاژ و علی سالک نجات، بنیانگذار گروه صنعتی نجاتی (آناتا) ۲برنده اصلی این مراسم بودند. هیات داوران این دو فعال اقتصادی را به واسطه سال‌ها فعالیت سالم و موثر و مولد اقتصادی، اشتغال‌آفرینی، تولید و صادرات، مشارکت در تشکل‌های بخش خصوصی و ایفای مسئولیت اجتماعی به‌عنوان «کارآفرینان برتر کشور» و شایسته دریافت لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب شناسایی و معرفی کرد.

هیات داوران همچنین ۳ لوح و نشان امین‌الضرب را به نشانه تقدیر از فعالیت‌های مولد اقتصادی به ۳چهره دیگر اختصاص داد. نصرالله ایزدپناه موسس گروه صنعتی استیل البرز، مهدی خان‌محمدی بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر و برادران نوربخش (شمس‌الدین و نورالدین) بنیانگذاران گروه دامداران در این مراسم لوح و نشان امین‌الضرب دریافت کردند و مورد تقدیر و تجلیل اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی قرار گرفتند. در حوزه کسب‌وکارهای استارتاپی نیز میلاد منشی‌پور، از بنیانگذاران تاکسی آنلاین تپ‌سی، با دریافت لوح و نشان امین‌الضرب مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

مطابق شیوه هر‌ساله اتاق بازرگانی تهران و هیات داوران این جشنواره، به فعالیت‌های مطالعاتی، علمی و فرهنگی مرتبط با توسعه و ترویج اقتصاد آزاد رقابتی و محوریت بخش خصوصی، به چهره‌هایی که خدمات ارزنده‌ای به کشور، به‌ویژه جامعه اقتصادی داشته‌اند، توجه کرده و چهره‌هایی از این حوزه را نیز برگزیده و شایسته تقدیر و نشان امین‌الضرب دانستند. علینقی مشایخی، اقتصاددان و از بنیانگذاران دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی (موسسه نیاوران) نخستین چهره‌ای بود که مورد تقدیر قرار گرفت و لوح و نشان امین‌الضرب به این چهره علمی اهدا شد. همچنین سهیلا ترابی فارسانی پژوهشگری است که اتاق تهران با اهدای لوح و نشان امین‌الضرب از طرف بخش خصوصی مورد تقدیر قرار داد.

درس‌های کارآفرینی

داوود عابدی آملی، بنیانگذار گروه صنعتی تاژ: متولد سال‌۱۳۱۶ در شهر آمل است. بیش از ۶دهه فعالیت صنعتی دارد و از بنیانگذاران صنعت شوینده در ایران محسوب می‌شود. برای ۵۵۰ نفر اشتغال‌ مستقیم ایجاد کرده و به ۱۱ کشور جهان صادرات دارد. اما باورش سخت است که بدانیم، جواد عابدی کارش را با دستفروشی و بساط‌کردن در کنار خیابان آغاز کرده است. علاقه زیادش به درس موجب می‌شود که در دانشگاه امیرکبیر در رشته مهندسی شیمی تحصیل کند.

در بخشی از سخنانش به این نکته اشاره کرد که تاریخ ایران نشان می‌دهد که هیچ کارخانه و مجموعه تولیدی که توسط کارآفرین بنا شده باشد، به نسل دوم و سوم نرسیده است. اما چرا؟ می‌گوید پاسخ این سوال روشن است؛ حوزه ارز و بازار عرضه. بخش خصوصی هیچ نقشی در افزایش نرخ ارز و نوسان‌های ارزی نداشته ‌و سیاست‌های دولت در حوزه‌های مختلف، به‌طور مطلق عامل این بحران‌هاست. در حالی که دولت خود را به کناری کشیده و بار مالی افزایش نرخ ارز بر دوش بخش خصوصی است، این مسائل حوزه تولید را مشوش و ناامیدکننده کرده است.

علی سالک نجات، بنیانگذار گروه صنعتی نجاتی (آناتا): متولد سال ۱۳۱۲ در تبریز است. ۷دهه سابقه فعالیت اقتصادی و صنعتی دارد. برای بیش از ۳هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده و به بیش از ۵۵ کشور جهان صادرات داشته است. این میزان بعد از تحریم‌ها به ۱۰ کشور کاهش یافته است. ارزش صادراتی محصولات شیرینی و شکلات آناتا در سال تا ۳۶ میلیون دلار است. کارش را از کارگاه قندریزی پدرش آغاز کرده و جهش اقتصادی شرکت آناتا از سال ۱۳۵۱ آغاز شده است.

[bs-quote quote=”کارآفرینان برتر و برندگان لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب:
نصرالله ایزدپناه، موسس گروه صنعتی استیل‌البرز
مهدی خان‌محمدی، بنیانگذار گروه صنعتی نان ‌سحر
میلاد منشی‌پور، از بنیانگذاران شرکت تپ‌سی
علینقی مشایخی، اقتصاددان و از موسسان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
سهیلا ترابی ‌فارسانی، پژوهشگر‌ اقتصاد” style=”style-13″ align=”center” color=”rgba(144,61,226,0.89)”][/bs-quote]

می‌گوید عشق و علاقه مهم‌ترین دلیل کار و تولید است و دوست دارد ۳ هزار پرسنلش به ۳۰ هزار نفر افزایش داشته باشد. به‌روزبودن و همزمانی با بازار را از مهم‌ترین ارکان ماندگاری و موفقیت در کار می‌داند. از وقتی به یاد دارم، تلاش کرده‌ام و هیچ‌گاه از هیچ رنج و سختی نهراسیده‌ام. از شما جوانان می‌خواهم که با تکیه بر دانش خود، از تلاش غافل نشوید. هر ایرانی، هر کاری که از دستش برمی‌آید، باید برای ایران و ملت ایران انجام بدهد.

نصرالله ایزدپناه، بنیانگذار و رئیس هیات مدیره استیل البرز: از سال ۵۸، تولید را شروع کردم. اگر به عقب بگردم، باز هم در همین مسیر و البته خیلی قوی‌تر و محکم‌تر جلو می‌آیم. مجموعه ما در حال حاضر بیش از ۲۴۰۰ نفر کارمند دارد. همچنین مجموعه استیل البرز در حال حاضر برای بیش از ۱۰هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است. ضمن اینکه کسب‌وکارهایی هستند که کالا را از ما می‌گیرند اما خودشان تولیدات دیگری دارند و اگر این افراد را هم محاسبه کنیم، میزان اشتغال‌زایی غیرمستقیم مجموعه ما بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر خواهد بود. طی این سال‌ها هرگز از عرصه تولید عقب ننشسته‌ایم، چون اعتقاد داریم که «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم / موجیم که آسودگی ما، عدم ماست». ما طرحی برای توسعه کسب‌وکارمان داریم و امیدواریم به نتیجه برسد. در صورت به نتیجه رسیدن این طرح، می‌توانیم بین ۳ تا ۵ هزار نفر، نیروی تحصیل‌کرده جدید را استخدام کنیم و این یکی از لذت‌های من و مجموعه ماست.

مهدی خان‌محمدی، بنیانگذار نان سحر: خان‌محمدی فعالیت اقتصادی‌اش را از کار در قهوه‌خانه و میوه‌فروشی و کارخانه کفش ملی آغاز کرده است. هیچ سرمایه‌ای نداشته اما امروز، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی نان صنعتی کشور را در اختیار دارد. او می‌گوید که علاقه‌مندی من به این حوزه از کمک‌کردن به یکی از فامیل شکل گرفت که نان پخش می‌کرد. بعد از مدتی خودش دوچرخه ‌خریده و نان پخش می‌کرده است. سال ۱۳۵۰ با راه‌اندازی یک نانوایی و ۳ کارگر کارش را شروع کرده و الان ۱۸۰ نوع نان می‌پزد. ضمن اینکه به طور مستقیم برای بیش از ۱۳۸۰ نفر هم اشتغال ایجاد کرده است.

نورالدین و شمس‌الدین نوربخش، بنیانگذاران شرکت دامداران: نورالدین می‌گوید افسر نیروی هوایی بوده و در جنگ ۸ساله حضور مستمر داشته است. پدرش بازاری بود و بیزینس را از پدرش آموخته است. وقتی در جنگ حضور داشته، برادرش شمس‌الدین، کار را اداره می‌کرده است. ‌با هدف راه‌اندازی یک واحد تولیدی بزرگ، کارشان را شروع کرده‌اند. الان حدود ۳۵۰۰ نفر به صورت مستقیم برای دامداران کار می‌کنند و همین تعداد را باید در چهار یا پنج ضرب کرد تا عدد اشتغال‌زایی غیرمستقیم شرکت دامداران به دست بیاید. نوربخش می‌گوید اگر دوباره به عقب بگردم، این کار را شروع نمی‌کنم چون در راه تولید و کارآفرینی در ایران، اذیت و آزار زیادی وجود دارد. در همه زمینه‌ها کوچک‌ترین حمایتی از دولت و مسئولان وجود ندارد جز اذیت و آزار. آینده روشن نیست اما ما خودمان را نمی‌بازیم و تلاش می‌کنیم که کماکان سر پا بایستیم چون نسبت به این کشور وظیفه داریم.

میلاد منشی‌پور، بنیانگذار استارتاپ تپ‌سی: شرایط بالا و پایین‌ دارد و سختی‌هایی هست اما ما همیشه خواسته‌ایم که امیدوار باشیم. من بین سن و کارهایی که آدم‌ها دوست دارند انجام بدهند، ارتباطی نمی‌بینم. بنابراین همیشه و در هر سنی می‌توان همچنان تلاش کرد و کاری انجام داد. من خارج از کشور بودم اما به ایران برگشتم چون تعلق خاطری به کشورم داشتم و می‌خواستم انرژی‌ام را برای ایران صرف کنم، چون احساس می‌کردم که در کشور خودم می‌توانم مفید باشم.

من تپ‌سی و موفقیتش را به‌‌تنهایی نساخته‌ام، بلکه هم‌بنیانگذارانی مانند هومن دمیرچی و حمید میهنی در کنارم بوده‌اند و تیم پرتلاشی که داریم. در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر مستقیما با تپ‌سی کار می‌کنند و به صورت غیرمستقیم هم برای بیش از یک میلیون راننده ثبت‌نام شده در تپ‌سی منبع درآمدی ایجاد کرده‌ایم.

کارآفرینی به روایت ویدئو

در چهارمین دوره همایش اهدای نشان امین‌الضرب، از کامران شیردل به عنوان یکی از کارگردانان پیشرو در ساخت مستند اجتماعی و صنعتی تقدیر شد. شیردل از کارگردانان مستندساز مشهور و از افراد تاثیرگذار در موج نو سینمای ایران در دهه ۴۰ محسوب می‌شود.

همچنین در این همایش از ۳ مستندساز حوزه تهیه فیلم و مستند از کارآفرینان نیز تقدیر شد؛ مستندسازانی که زندگی و روند کارآفرینی چند تن از کارآفرینان را به تصویر کشیده‌اند. سازندگان مستندهایی چون «من می‌خوام شاه بشم» که روایتی از کارآفرینی عباس برزگر، فعال حوزه اکوتوریسم است، «رویای آب» که داستان شکل‌گیری استارتاپ کشمون در شهر قائن خراسان را به تصویر کشیده است و مستند «خودکار» که شرح کارآفرینی علی‌اکبر رفوگران، بنیانگذار کارخانه خودکار بیک است، در مراسم اهدای نشان امین‌الضرب مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از محمد قائم‌پناه، بنیانگذار کشمون نیز تجلیل شد.

شهلا ترابی فارسانی دارای مدرک دکترای تاریخ: مستندسازی ابعاد بهتری از موضوعات اقتصادی و کارآفرینی باز کرده و اهمیت این مسئله طرح شده است و افراد زیادی به پرداختن به چنین موضوعی توجه کرده‌اند. کار پژوهشی در زمینه اقتصادی برای من همچون زندگی‌کردن است. برای آینده هم می‌خواهم روی فعالیت‌های تجار نوگرا کار کنم.

علینقی مشایخی، دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف و دکترای مدیریت از دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا: فکر می‌کردم وظیفه دارم که به کشور بیایم و در اینجا کاری بکنم. اداره اقتصاد و اداره بنگاه‌های اقتصادی کار پیچیده‌ای‌ است و تصمیمات پیچیده‌ای باید در این زمینه‌ها گرفته شود. در جوامع مختلف، افراد زبده و مهندسان بزرگی روی چنین حوزه‌هایی کار می‌کنند. در حال حاضر برای بهبود شرایط زندگی و وضعیت کشور نباید سعی و خطا بکنیم بلکه اگر قرار باشد که جامعه‌مان را به درستی اداره بکنیم، باید از گنجینه‌ای دانشی که افراد برجسته‌ای در سایر کشور در زمینه علم اقتصاد و مدیریت کسب‌وکارها ایجاد کرده‌اند، با متناسب‌سازی آن با شرایط کشورمان، استفاده کنیم.

آنچه در امین‌الضرب گذشت:

باید از کارآفرینان نماد بسازیم

رییس اتاق بازرگانی تهران: عمرمان را گذاشته‌ایم برای این آب و خاک

میلاد منشی‌پور: سهم بزرگ کسب‌و‌کارهای اینترنت‌محور از آینده اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.